Reklama

Niedziela plus

Tarnów

Odzyskały dawny blask

Piękne gotyckie rzeźby po konserwacji będzie można podziwiać w Muzeum Diecezjalnym w Tarnowie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Najstarsze w Polsce muzeum diecezjalne, które znajduje się w Tarnowie, dba o swoje zbiory. Dzięki wkrótce zakończonemu remontowi placówki mieszkańcy i turyści będą mogli podziwiać cenne zabytki w bardziej komfortowych warunkach.

Na zakończenie obchodów 500-lecia Domu Mikołajowskiego – najstarszej kamienicy w Tarnowie, która stanowi ciąg budynków zabytkowych Muzeum Diecezjalnego – miała miejsce prezentacja pochodzących ze zbiorów tej instytucji pięciu gotyckich rzeźb, które wróciły po konserwacji. Prace prowadziły konserwatorki: dr Katarzyna Dobrzańska i Maja Potrawiak pod nadzorem konserwatorskim dr. Janusza Sarkowicza z Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Gotycki blask

Reklama

Prace zrealizowano dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury w wysokości 85 tys. zł oraz wkładowi własnemu Diecezji Tarnowskiej w wysokości 26 tys. zł. Całkowity koszt zamknął się w kwocie 111 tys. zł. Dyrektor Muzeum Diecezjalnego w Tarnowie ks. dr Piotr Pasek tak podsumował zakres prac: – Wsparcie z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego umożliwiło nam przywrócenie świetności tak cennym zabytkom sztuki gotyckiej. Wyjątkową wartość artystyczną ma Madonna z Zawady. Jest to Matka Boża, służebnica słowa Bożego, która trzyma Dzieciątko Jezus z otwartą księgą. Nie zachowała się druga ręka Matki Bożej. Prawdopodobnie w prawej dłoni Maryja trzymała kałamarz. Drugi cenny obiekt w historii sztuki polskiej to Pieta z Wojnicza. Panie konserwatorki wytypowały ten obiekt i po zastosowaniu odpowiednich badań ukazała się forma polichromii pierwotnej, co umożliwiło powrót do piękna gotyckiego blasku – dodał.

Pięć pereł

Pierwsza rzeźba, która została poddana konserwacji, to Chrystus Ukrzyżowany z Poręby Radlnej (XVI wiek). Podczas prac konserwatorskich ostatnie przemalowanie oraz pożółkły werniks zostały usunięte. Zachowano XIX-wieczne przemalowanie, ze względu na wysoką wartość artystyczną, pozostawiono jednak odkrywki ukazujące fragmenty gotyckiej polichromii o gorszym stanie zachowania – ślady krwi oraz karnację.

Drugie dzieło to Madonna z Dzieciątkiem z Zawady (3. ćw. XIV wieku). Rzeźba została oczyszczona z zabrudzeń, wzmocniono też osłabioną strukturę drewna. Dzięki temu przywrócono stabilność i piękno cennego dzieła.

Kolejny zabytek to Święty Biskup z Zawady (3. ćw. XIV wieku) – jedna z najstarszych gotyckich rzeźb w kolekcji tarnowskiego muzeum, wyróżniająca się surową, wertykalną formą. Tu usunięto stare, zdegradowane warstwy zabezpieczające oraz wzmocniono strukturę drewna, osłabioną przez działanie drewnojadów.

Czwarta rzeźba to Madonna z Dzieciątkiem z Małej (1450-60). Prace konserwatorskie objęły usunięcie zdegradowanych materiałów zastosowanych w latach 60., oczyszczenie z zabrudzeń oraz uzupełnienie niektórych ubytków drewna.

Ostatnie odnowione dzieło to Pieta z Wojnicza (początek XIV wieku). Wyjątkowa rzeźba typu Pieta corpusculum przedstawia Matkę Bożą z Chrystusem ukazanym w dwóch postaciach – jako dziecko oraz dorosły mężczyzna. Podczas prac konserwatorskich usunięto przemalowania niezgodne z oryginalną ikonografią. Część późniejszych, historycznych warstw pozostawiono, co dodatkowo podkreśla niezwykły charakter i unikalność tej rzeźby.

2025-01-07 11:22

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Cud Zmartwychwstania

Od początków chrześcijaństwa artyści różnych epok starają się ukazać Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa w sztuce. Odwiedzający bazylikę katedralną w Sandomierzu oraz Muzeum Diecezjalne Dom Długosz mogą przekonać się o tym naocznie.

Prezbiterium bazyliki katedralnej w Sandomierzu ozdobione jest freskami wykonanymi w kanonie sztuki bizantyńskiej. Wielkie dzieło sztuki o europejskim wymiarze, powstałe z woli króla Władysława Jagiełły. W bogatym programie malowideł ukazano wątki ewangeliczne, z najważniejszymi wydarzeniami z życia Maryi i Chrystusa, składające się na cykl tzw. Wielkich Świąt, odpowiadających wielkim świętom roku liturgicznego, a także przedstawienia dopełniające: maryjny, działalności publicznej Chrystusa, pasyjny i Zmartwychwstania. Sceny pasyjne i Zmartwychwstania zgrupowane są na dwóch przęsłach ściany północnej i na ścianie wschodniej świątyni, obok ołtarza. Dwie sceny wyróżniają się wielkością: Wjazd do Jerozolimy, jako temat zwiastujący Pasję, oraz Wniebowstąpienie wieńczące wątek Zmartwychwstania.
CZYTAJ DALEJ

Franciszek: droga Jezusa nas kosztuje w świecie, który wszystko kalkuluje

2025-04-19 00:12

PAP

„Droga Krzyżowa jest modlitwą tych, którzy są w drodze. Przecina nasze zwykłe ścieżki, abyśmy przeszli ze znużenia ku radości” - stwierdził papież Franciszek podczas Drogi Krzyżowej w Wielki Piątek w rzymskim Koloseum. Wzięło w niej udział ok. 18 tys. ludzi. Przewodniczył jej, w zastępstwie Ojca Świętego, wikariusz generalny diecezji rzymskiej, kard. Baldo Reina. Papieskie rozważania dotyczyły m.in. wolność, egoizmu, odpowiedzialności, wiary, hipokryzji, upokorzenia.

„Droga oferowana każdemu człowiekowi - podróż do wewnątrz, rachunek sumienia, zatrzymanie się na cierpieniach Chrystusa w drodze na Kalwarię” - podkreślił Franciszek i wskazał, że Droga Krzyżowa jest rzeczywiście zejściem Jezusa „ku temu światu, który Bóg kocha” (Stacja II). Jest także „odpowiedzią, przyjęciem odpowiedzialności” przez Chrystusa. On, „przybity do krzyża”, wstawia się, stawiając się „między skłóconymi stronami” (stacja XI) i prowadzi je do Boga, ponieważ Jego „krzyż burzy mury, anuluje długi, unieważnia wyroki, ustanawia pojednanie”. Jezus, „prawdziwy Jubileusz”, odarty z szat i objawiony nawet „tym, którzy patrzą, jak umiera”, patrzy na nich „jak na umiłowanych powierzonych przez Ojca”, ukazując swoje pragnienie zbawienia „nas wszystkich, każdego z osobna” (Stacja X)
CZYTAJ DALEJ

Pożegnanie z „check and balance”?

2025-04-19 10:26

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Ostatnie lata w polskiej polityce to eksplozja zamiany pojęć. Weźmy choćby tzw. populizm. Zgodnie z definicją (z łac. populus „lud”) jest to zjawisko polityczne polegające na odwoływaniu się w swoich postulatach i retoryce do idei i woli „ludu”, często stawianego w kontrze do „elit”.

Mimo iż jest to łatka przyklejana przez obóz lewicowo-liberalny konserwatystom, tak naprawdę jest to mechanizm przez nich samych coraz intensywniej stosowany. W naszym kraju widać to choćby przy okazji kolportowania narracji, zgodnie z którą Prawo i Sprawiedliwość to elita biznesowo-polityczna, którą trzeba „odsunąć od władzy” i odebrać pieniądze, którymi „się nachapali”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję