Reklama

Kościół

Mały Kościół w morzu islamu

Cypr Północny, podobnie jak Turcja, rzadko pojawia się na liście miejsc pielgrzymkowych. Zdecydowanie częściej wybieramy te kierunki na wakacyjny odpoczynek nad morzem niż na spotkanie z chrześcijańskim dziedzictwem.

Niedziela Ogólnopolska 48/2024, str. 24-25

[ TEMATY ]

Kościół

islam

Adobe Stock

Karpaz. Monastyr św. Andrzeja

Karpaz. Monastyr św. Andrzeja

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mając na uwadze muzułmański charakter Turcji czy północnej części Cypru, często nie spodziewamy się nawet, że moglibyśmy ubogacić naszą wiarę podczas wędrówki po tej ziemi. Tymczasem starożytny patriarchat Antiochii (dzisiejsza Turcja) i podlegające mu jurysdykcyjnie do V wieku biskupstwa Cypru stanowiły liczące się wśród pierwszych gmin chrześcijańskich centrum młodego Kościoła.

Chrześcijańska twierdza

Antiochia, której pierwszym biskupem był sam Piotr Apostoł, miała prawo wyświęcania metropolitów Cypru. Wśród zapamiętanych przez Tradycję świętych biskupów Cypru czasów poapostolskich można wymienić dla przykładu męczenników Arystofanesa i namaszczonego przez Pawła Apostoła Heraklidesa. Biskupią godność piastowali na Cyprze również: brat św. Barnaby – Arystobul, pochodzący z Kolosów uczeń św. Pawła – Epafras, Tychik i Tytus, a także wskrzeszony przez Jezusa Łazarz z Betanii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Biskupi cypryjscy byli obecni na pierwszych soborach powszechnych, począwszy od soboru w Nicei w 325 r. Wyspę odwiedziła w 327 r. cesarzowa Helena, która przywiozła z Jerozolimy relikwie Krzyża św. i ufundowała kilka kościołów. W kolejnych wiekach Cypr stawał się twierdzą na Morzu Śródziemnym, broniąc się zarówno przed inwazją arabskich muzułmanów, jak i przed próbą przekształcenia go w państwo żydowskie.

Reklama

Współczesna sytuacja, po podziale wyspy na południową, pod wpływami Grecji, oraz północną, zdominowaną przez ludność turecką, sprawia, że do wielu ważnych sanktuariów dostęp jest dziś utrudniony.

Salamina św. Barnaby

Mapę szlaków pielgrzymich w części północnej Cypru wyznaczają trzy postaci i trzy łaskami słynące monastery. Pierwszym i najważniejszym jest Salamina, z której pochodził św. Barnaba, współzałożyciel Kościoła na Cyprze. Pielgrzymi przybywają do grobu Apostoła, którego lokalizacja została wskazana dzięki wstawiennictwu samego świętego. W 488 r. arcybiskup Cypru Antemiusz miał widzenie, w którego trakcie Barnaba wskazał mu miejsce swojego pochówku. Było ono aż dotąd nieznane, gdyż kuzyn Barnaby – Jan Marek ukrył ukamienowane ciało Apostoła przed Żydami, którzy zamierzali je spalić. Egzemplarz odnalezionej na piersiach Barnaby wersji Ewangelii według św. Mateusza stał się materialnym dowodem na apostolskie korzenie cypryjskiego Kościoła, co przyczyniło się do uzyskania autonomii od patriarchatu antiocheńskiego. Nad grobem św. Barnaby wybudowano kaplicę, a w późniejszych wiekach wzniesiono dedykowany mu kościół.

Przylądek Karpaz

Reklama

Drugim patronem wyspy jest św. Andrzej, który przebywał na Cyprze podczas swojej ostatniej podróży do Jerozolimy. W miejscu pobytu Apostoła miało wytrysnąć źródło, które nadal obdarza swymi wodami przybywających pielgrzymów. Mimo trudnej politycznie sytuacji w tej części Cypru w ostatnich dekadach greccy chrześcijanie nie przestali pobożnie wędrować do swojego patrona. Miejsce zasłynęło łaskami i cudami poświadczanymi przez pątników. Pierwszy powołany przez Jezusa do grona Dwunastu – Protokleros – nie tylko nosił greckie imię, ale faktycznie stał się misjonarzem dla świata greckiego. Przylądek Karpaz wraz z monastyrem św. Andrzeja, podobnie jak port w Salaminie, który przypomina o pierwszej podróży misyjnej św. Pawła i św. Barnaby na te tereny, zachwycają nie tylko naturalnym, dziewiczym wciąż pięknem. Zachwyca też wierność tradycji przechowywanej tu przez pokolenia.

Monastyr w Güzelyurt

Do tradycji apostolskiej na Cyprze dołącza kult św. Mamasa, męczennika z III wieku, którego jeden z Ojców Kapadockich – Bazyli wychwalał za odwagę w głoszeniu Dobrej Nowiny mimo prześladowań i tortur. Monastyr dedykowany świętemu znajduje się w Güzelyurt i słynie z wielu spektakularnych uzdrowień. Mimo świeckiego statusu monastyru, który został przekształcony w muzeum, nie zabrania się przybywającym tu pielgrzymom namaszczania świętym olejem, który znajduje się w zagłębieniu skały przy symbolicznym sarkofagu świętego.

Nazwa miejscowości: Güzelyurt, gdzie czczony jest św. Mamas, brzmi identycznie jak nazwa miejscowości w Kapadocji, z której pochodził inny wielki teolog i Ojciec Kościoła – Grzegorz z Nazjanzu. Obydwaj są synami ziemi kapadockiej. Grzegorz czczony jest za duchowy i intelektualny wkład w obrady pierwszego soboru i sformułowanie prawdy o Trójcy Świętej, a Mamas – za wierność i odwagę oraz zapał ewangeliczny mimo bardzo tragicznych doświadczeń życiowych. Urodził się w więzieniu i tam został osierocony. Mimo że wiedział, iż rodziców aresztowano za wyznawaną wiarę i sam był poddawany jeszcze w dzieciństwie okrutnym torturom, nigdy nie wyrzekł się wiary ani nie zaprzestał głoszenia Chrystusa innym.

Duchowego bogactwa północnego Cypru dopełniają maronici, chrześcijanie obrządku wschodniego, którzy jako jedyni nigdy nie oddzielili się od Kościoła rzymskiego żadną herezją. Podczas pobytu na wsi Kormakitis nadal możemy sprawować Eucharystię w jednej z tamtejszych pięknych świątyń.

2024-11-26 14:11

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Klerycy w Lewoczy

Niedziela sandomierska 42/2012, str. 6

[ TEMATY ]

pielgrzymka

Kościół

klerycy

seminarium

Al. Mateusz Czarnecki

Uczestnicy pielgrzymki do słowackiej Lewoczy

Uczestnicy pielgrzymki do słowackiej Lewoczy
Pielgrzymka do sanktuarium Matki Bożej w Lewoczy na Słowacji odbyła się 27 września 2012 r. To już trzecia pielgrzymka, w której uczestniczyła cała seminaryjna wspólnota. Miniony rok akademicki rozpoczęła pielgrzymka do Matki Bożej Ostrobramskiej w Wilnie. W podzięce za rok formacji alumni pielgrzymowali pieszo z Malic do Włostowa - miejsca kultu bł. Wincentego Kadłubka. W tegorocznej pielgrzymce na Słowację uczestniczyli: bp Krzysztof Nitkiewicz, księża przełożeni, pracownicy kurii, siostry zakonne oraz wszyscy klerycy. Pierwszym i najważniejszym punktem pielgrzymki była Msza św. w sanktuarium w Lewoczy. Przewodniczył jej bp Nitkiewicz. W swoim słowie Ordynariusz pouczał: - Maryja udaje się z pośpiechem do swojej krewnej Elżbiety - mówi Pismo Święte. Biegnie tam z potrzeby serca, bo kocha. Nie oczekuje niczego w zamian. Ten jej pośpiech i trudy wędrówki są zupełnie bezinteresowne. Nie wynikają z regulaminu, ani ze strachu przed kimś, ani z chęci zaskarbienia sobie kogoś. Ona biegnie do Elżbiety, bo kocha. My także musimy zaufać, jak tylko można. Musimy w różnych sytuacjach, które nas spotykają - nawet jeśli są to sytuacje nieprzyjemne - dostrzegać Bożą wolę. Pan Bóg to dopuścił, Pan Bóg na to zezwolił. A więc może mi się to przydać. W mojej formacji, mojej posłudze; spojrzeć na ten świat, na ludzi, na okoliczności, jako na takie prywatne objawienie, które jest do mnie skierowane - tłumaczył Ksiądz Biskup. Kult Matki Bożej z Lewoczy rozpoczął się w XII wieku i jest związany z najazdem Tatarów. Na Mariańskiej Górze ukrywali się wtedy okoliczni mieszkańcy. Jako wotum za ocalenie życia król Wacław II wybudował w tym miejscu kościół. Jest to mała gotycka świątynia z cudowną figurą Matki Bożej, pochodzącą z drugiej połowy XV wieku. W XVI wieku sanktuarium zostało doszczętnie zniszczone przez protestantów. Kult odnowił się dopiero pod koniec XVII wieku. W 1984 r. świątynia otrzymała tytuł bazyliki mniejszej. A w lipcu 1995 r., w tym miejscu papież Jan Paweł II sprawował Mszę św. Sanktuarium Matki Bożej w Lewoczy uważane jest za duchową stolicę Słowacji. W Lewoczy pielgrzymi nawiedzili również kościół św. Jakuba - drugą co do wielkości gotycką świątynię na Słowacji. Później spacerując i zwiedzając zabytki znajdujące się na rynku grupa pielgrzymów dotarła do franciszkańskiego kościoła pw. Świętego Ducha. Kolejny przejazd autobusowy doprowadził pielgrzymów do Seminarium Duchownego im. bp Jana Vojtassaka w Spiskiej Kapitule. Biskup diecezji spiskiej Stefan Sećka oprowadził pielgrzymów po zabytkowej katedrze św. Marcina. W tym miejscu polecano sprawy Kościoła Słowackiego we wspólnej modlitwie. Ostatnim miejsce odwiedzonym na słowackiej ziemi było grekokatolickie sanktuarium Zaśnięcia Najświętszej Maryi Panny. W drodze do Sandomierza pątnicy odwiedzili jeszcze Stary Sącz. Przy ołtarzu kanonizacyjnym św. Kingi wraz z Biskupem Sandomierskim dziękowali za radość wspólnego pielgrzymowania. Ks. rektor Jan Biedroń, w imieniu całej semianaryjnej wspólnoty, złożył Księdzu Biskupowi serdeczne podziękowania za ideę wyjazdów inaugurujących i kończących rok akademicki, za ich zorganizowanie i przewodzenie pielgrzymce oraz za wsparcie materialne.
CZYTAJ DALEJ

Krzyż to nie koniec – o cierpieniu i Wielkim Piątku w świetle życia i nauczania św. Jana Pawła II

2025-04-18 11:39

[ TEMATY ]

krzyż

Wielki Piątek

św. Jan Paweł II

arch. KUL

„Nie lękajcie się przyjąć Chrystusa i Jego krzyża” — te słowa, wypowiedziane przez Jana Pawła II w homilii na rozpoczęcie pontyfikatu 22 października 1978 roku, zapowiadały kierunek jego całego życia i nauczania. Krzyż nie był dla niego symbolem klęski, lecz drogą do miłości. A Wielki Piątek — nie końcem, ale tajemniczym przejściem w stronę zmartwychwstania.

Wielki Piątek to dzień ciszy. Milkną organy w kościołach, gasną światła, a ołtarz zostaje ogołocony — jakby cały świat na chwilę wstrzymał oddech wobec niewypowiedzianej tajemnicy krzyża. To dzień, który stawia pytania, ale nie zawsze udziela odpowiedzi. Św. Jan Paweł II swoim życiem i nauczaniem pokazał, że właśnie w cierpieniu można odnaleźć sens, nadzieję i głębię człowieczeństwa.
CZYTAJ DALEJ

Franciszek: droga Jezusa nas kosztuje w świecie, który wszystko kalkuluje

2025-04-19 00:12

PAP

„Droga Krzyżowa jest modlitwą tych, którzy są w drodze. Przecina nasze zwykłe ścieżki, abyśmy przeszli ze znużenia ku radości” - stwierdził papież Franciszek podczas Drogi Krzyżowej w Wielki Piątek w rzymskim Koloseum. Wzięło w niej udział ok. 18 tys. ludzi. Przewodniczył jej, w zastępstwie Ojca Świętego, wikariusz generalny diecezji rzymskiej, kard. Baldo Reina. Papieskie rozważania dotyczyły m.in. wolność, egoizmu, odpowiedzialności, wiary, hipokryzji, upokorzenia.

„Droga oferowana każdemu człowiekowi - podróż do wewnątrz, rachunek sumienia, zatrzymanie się na cierpieniach Chrystusa w drodze na Kalwarię” - podkreślił Franciszek i wskazał, że Droga Krzyżowa jest rzeczywiście zejściem Jezusa „ku temu światu, który Bóg kocha” (Stacja II). Jest także „odpowiedzią, przyjęciem odpowiedzialności” przez Chrystusa. On, „przybity do krzyża”, wstawia się, stawiając się „między skłóconymi stronami” (stacja XI) i prowadzi je do Boga, ponieważ Jego „krzyż burzy mury, anuluje długi, unieważnia wyroki, ustanawia pojednanie”. Jezus, „prawdziwy Jubileusz”, odarty z szat i objawiony nawet „tym, którzy patrzą, jak umiera”, patrzy na nich „jak na umiłowanych powierzonych przez Ojca”, ukazując swoje pragnienie zbawienia „nas wszystkich, każdego z osobna” (Stacja X)
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję