Reklama

Wiara

Teolog odpowiada

Co to jest pokuta wewnętrzna?

Niedziela Ogólnopolska 35/2024, str. 18

[ TEMATY ]

pokuta

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Od wielu lat pielgrzymuję pieszo na Jasną Górę – od momentu, gdy usłyszałem, czym jest pielgrzymka. Dowiedziałem się, że to jedna z form pokutnych, która ma prowadzić do nawrócenia człowieka, a także forma odpokutowania za grzechy. Zresztą na przestrzeni wieków wierni otrzymywali taką pokutę, aby pieszo pielgrzymować na Jasną Górę, do Santiago de Compostela czy innych miejsc kultu. I taka pokuta jest uzasadniona. Ma ona pomóc zmienić wnętrze człowieka, aby mógł później na zewnątrz stać się świadkiem Chrystusa. Czyli – najpierw serce, a potem czyn. Pokuta wewnętrzna jest potrzebna człowiekowi, aby mógł patrzeć na ten świat „nowymi oczami”. Mówi o tym Katechizm Kościoła Katolickiego, n. 1431: „Pokuta wewnętrzna jest radykalną przemianą całego życia, powrotem, nawróceniem się do Boga całym sercem, zerwaniem z grzechem, odwróceniem się od zła z odrazą do popełnionych przez nas złych czynów. Pokuta wewnętrzna zawiera równocześnie pragnienie i postanowienie zmiany życia oraz nadzieję na miłosierdzie Boże i ufność w pomoc Jego łaski. Temu nawróceniu serca towarzyszą zbawienny ból i smutek, który Ojcowie Kościoła nazywali smutkiem duszy (animi cruciatus) i skruchą serca (compunctio cordis)”. Nawrócenie jest konieczne, gdy człowiek zszedł z Bożej drogi. Nieodzowne są do tego kategoryczne zerwanie z grzechem, naprawienie tego, co się zepsuło i zniszczyło, a także stanowczy sprzeciw wobec wszelkich prób powrotu na złą drogę czy do grzechu. Ma to związek także z odpowiedzią na Boże Miłosierdzie i przebaczenie. Zerwanie ze „starym życiem” łączy się z bólem i smutkiem, a także ze skruchą serca. Jest to też spowodowane faktem, że wydarzenia z przeszłości stają się historią życia, której nie da się zmazać czy usunąć.

Na początku tego rozważania przywołałem pieszą pielgrzymkę jako praktyczny wymiar pokutny. Pokuta wewnętrzna natomiast może się wyrażać na różne sposoby. Wskazują na to m.in. Biblia czy Ojcowie Kościoła. Tutaj w sposób szczególny akcent kładziony jest na post, modlitwę i jałmużnę. „Wyrażają one nawrócenie w odniesieniu do samego siebie, do Boga i do innych ludzi. Obok radykalnego oczyszczenia, jakiego dokonuje chrzest lub męczeństwo, wymieniają oni jako środki do uzyskania przebaczenia grzechów: wysiłki podejmowane w celu pojednania się z bliźnim, łzy pokuty, troskę o zbawienie bliźniego, wstawiennictwo świętych i praktykowanie miłości, która «zakrywa wiele grzechów»” (KKK 1434).

Gdy mówimy o nawróceniu człowieka, nie można zapomnieć o tym, że „nawrócenie jest najpierw dziełem łaski Boga, który sprawia, że nasze serca wracają do Niego, i to On daje nam siły, aby człowiek mógł zaczynać od nowa. To Bóg jest źródłem nawrócenia człowieka, a on zaczyna odkrywać wielkość miłości Boga i rozumieć swoją niedolę spowodowaną popełnionymi grzechami. To serce ludzkie nawraca się, patrząc na Tego, którego zraniły nasze grzechy” (por. KKK 1432).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2024-08-27 14:29

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Post i umartwienie

Prostym, ale i wymownym gestem posypania głów popiołem rozpoczynamy Wielki Post. Na progu tego 40-dniowego czasu pytamy: czy post i umartwienie mają dziś sens? Czy post cielesny nie stał się reliktem przeszłości?

W prefacji wielkopostnej znajdujemy znamienne słowa: „Wszechmogący Boże, Ty przez post cielesny uśmierzasz wady, podnosisz ducha, udzielasz cnoty i nagrody...”. W trudnych latach wojny, kiedy całe rzesze ludzi były zmuszone głodować, odczuwano w tych słowach niemal ironię, gdyż panowało przekonanie, że post odbiera człowiekowi wolność. Dziś możemy stwierdzić, że słowa z prefacji są prawdziwe: post rzeczywiście uśmierza wady i podnosi ducha. Wnikając głębiej w te słowa, uświadamiamy sobie jednak, że współczesny człowiek – syty, obfitujący we wszystko – staje się ślepy i głuchy. Widzi tylko samego siebie.
CZYTAJ DALEJ

Odnalezione relikwie?

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 12/2021, str. IV

[ TEMATY ]

relikwie

relikwiarz

Brunon z Kwerfurtu

Ks. Adrian Put

Srebrny relikwiarz św. Bonifacego Brunona z Kwerfurtu

Srebrny relikwiarz św. Bonifacego Brunona z Kwerfurtu

W większości publikacji na temat św. Brunona, towarzysza św. Benedykta i św. Jana w misji do Polski Chrobrego, można znaleźć informację, że jego relikwie zaginęły. Ich brak był m.in. jednym z powodów nieobecności brunonowego kultu w naszej ojczyźnie w wiekach średnich. Okazuje się jednak, że jego relikwie są. Być może nawet nie zaginęły?

Święty Brunon z Kwerfurtu jest autorem niezwykle ważnych dla polskiej historii i kultury dzieł: Żywot Świętego Wojciecha, List do cesarza Henryka II i Żywot Pięciu Braci Męczenników. Kim jest i jak to było z jego relikwiami?
CZYTAJ DALEJ

Radom: Ks. Krzysztof Dukielski biskupem pomocniczym diecezji radomskiej

2025-07-12 12:00

[ TEMATY ]

diecezja radomska

Diecezja Radomska

Ks. Krzysztof Dukielski

Ks. Krzysztof Dukielski

Ks. Krzysztof Dukielski, dotychczasowy proboszcz parafii św. Jana Chrzciciela w Magnuszewie, został mianowany biskupem pomocniczym diecezji radomskiej. Decyzję Ojca Świętego Leona XIV ogłosiła dziś w południe Nuncjatura Apostolska w Polsce.

Ojciec Święty Leon XIV mianował Ks. Krzysztofa DUKIELSKIEGO, dotychczasowego proboszcza parafii św. Jana Chrzciciela w Magnuszewie, biskupem pomocniczym diecezji radomskiej i przydzielił mu stolicę tytularną Catula.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję