Reklama

W wolnej chwili

Prawnik wyjaśnia

Gdy biuro podróży bankrutuje

2024-06-04 12:34

Niedziela Ogólnopolska 23/2024, str. 64

[ TEMATY ]

biuro podróży

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czego możemy się domagać, jeśli biuro podróży, z którym akurat wyjechaliśmy za granicę, zbankrutuje?

Odpowiedź eksperta
Organizatorzy oraz przedsiębiorcy ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych działają zgodnie z Ustawą o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, w której uregulowane zostały zarówno obowiązki tych podmiotów, jak i prawa podróżnych. Podmioty te mają obowiązek wykupić gwarancję ubezpieczeniową lub bankową, co stanowi zabezpieczenie dla podróżnych. Dzięki wykupionej gwarancji podróżni m.in. uzyskają pomoc w przypadku bankructwa biura podróży. W sytuacji gdy suma gwarancyjna okazuje się niewystarczająca, można liczyć na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny i stąd kolejnym obowiązkiem przedsiębiorcy turystycznego jest opłacenie składki za każdego podróżnego do TFG.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Turysta po uzyskaniu informacji o tym, że biuro podróży ogłosiło upadłość, musi natychmiast skontaktować się z rezydentem, który jest swego rodzaju pośrednikiem między touroperatorem a klientem. Gdyby rezydent nie spełnił swojego zadania, konieczny będzie kontakt z marszałkiem województwa, w którym zarejestrowana została siedziba biura podróży. Należy to zrobić, ponieważ obowiązkiem marszałka województwa jest w takich przypadkach zorganizowanie turystom powrotu.

Reklama

W sytuacji kiedy urlop zostaje przerwany, klienci mają prawo ubiegać się o zwrot pieniędzy za niewykorzystaną część pobytu. Gdy natomiast biuro podróży ogłosi bankructwo jeszcze przed planowanym pobytem, ale kiedy koszty wyjazdu zostały już opłacone, prawo stoi również po stronie klienta, umożliwiając mu ubieganie się o zwrot uiszczonej sumy.

Roszczenia należy zgłaszać bezpośrednio do ubezpieczyciela albo marszałka będącego beneficjentem polisy touroperatora. Z reguły do formularza trzeba dołączyć kopię umowy o świadczenie usług turystycznych oraz kopię dowodu wpłaty. Zwrot pieniędzy powinien nastąpić w ciągu maksymalnie 120 dni, najpierw ze środków pochodzących z zabezpieczenia finansowego organizatora, a dopiero po ich wyczerpaniu – z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.

A tak na wszelki wypadek – organizatorów wyjazdów turystycznych można zweryfikować w Centralnej Ewidencji i Wykazów w Turystyce, a także w bazach kredytowych i dłużników, takich jak Big InfoMonitor, ERIF Biuro Informacji Gospodarczej, Krajowy Rejestr Długów, Biuro Informacji Gospodarczej czy Krajowe Biuro Informacji Gospodarczej.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świdnica. Otwarcie Diecezjalnego Biura Podróży Arche Travel

[ TEMATY ]

Świdnica

biuro podróży

ks. Mirosław Benedyk

Odwiedzając biuro przy ul. Długiej 60, spotkamy panią konsultant Justynę Jachyrę

Odwiedzając biuro przy ul. Długiej 60, spotkamy panią konsultant Justynę Jachyrę

Każdy, kto lubi podróżować będzie miał teraz wyjątkową możliwość odkrywania świata w sposób, który łączy w sobie duchowość i kulturowe bogactwo.

CZYTAJ DALEJ

Jak wygląda moja modlitwa?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii Mt 7, 15-20.

Środa, 26 czerwca. Dzień powszedni albo wspomnienie św. Zygmunta Gorazdowskiego, prezbitera

CZYTAJ DALEJ

Łódź: Kultura w Konsulacie

2024-06-26 16:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Marek Kamiński

Siedziba Konsulatu Republiki Albanii przy ul. Gdańskiej 107 staje się na mapie Łodzi nowym ośrodkiem kultury.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję