Lecę na ważną konferencję biznesową. Spóźnia się samolot – przekreśla to wszystkie moje plany. Czy należy mi się jakaś rekompensata?
Odpowiedź eksperta
Twój lot jest objęty europejskimi prawami pasażerów linii lotniczych, gdy podróżujesz w obrębie Unii Europejskiej lub gdy lot rozpoczyna się w UE. Dotyczy to także wszystkich lotów, które rozpoczynają się w kraju nienależącym do UE i kończą się w UE, o ile linia lotnicza jest linią europejską.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Jeżeli lot nie jest objęty przepisami UE, można spróbować skontaktować się z firmą ubezpieczeniową, Urzędem Lotnictwa Cywilnego lub Stowarzyszeniem Brytyjskich Biur Podróży (ABTA).
Jeśli lot jest objęty przepisami UE, w przypadku opóźnienia, odwołania lotu lub odmowy przyjęcia pasażera na pokład linia lotnicza może zostać zobowiązana do udzielenia ci pomocy, na którą składają się:
– prawo do informacji;
– prawo do rekompensaty finansowej w przypadku opóźnienia lotu, które powoduje, że dotrzesz do miejsca docelowego ponad 3 godz. później, niż oczekiwano;
– prawo do zwrotu pieniędzy za bilet lotniczy lub do zmiany rezerwacji na lot alternatywny w przypadku odwołania lotu albo odmowy przyjęcia na pokład z powodu overbookingu, czyli sytuacji, gdy linia lotnicza sprzedała więcej biletów, niż posiada dostępnych miejsc;
Reklama
– prawo do zwrotu dodatkowych kosztów związanych z wyżywieniem, zakwaterowaniem lub transportem na lotnisko i z lotniska do hotelu;
– możliwość wykonania dwóch połączeń telefonicznych lub wysłania wiadomości e-mail.
Nie każde opóźnienie uprawnia do otrzymania odszkodowania. Pasażerowie mają prawo do roszczeń, gdy opóźnienie wynosi co najmniej 3 godz. Opóźnienie rozumiane jest jako przylot do miejsca docelowego po przewidzianej godzinie. To oznacza, że jeśli lot wystartował z opóźnieniem, ale przewoźnik zdołał nadrobić czas w trakcie lotu, to faktycznie nie ma mowy o opóźnieniu.
Wysokość odszkodowania jest uzależniona od długości trasy lotu oraz od czasu opóźnienia. Gdy lot odbywał się na terenie Unii Europejskiej, przysługuje odszkodowanie w wysokości 250 euro, jeśli opóźnienie nie przekroczyło 1,5 tys. km. W przypadku trasy dłuższej niż 1,5 tys. km pasażer ma prawo do odszkodowania w wysokości 400 euro.
Trasy spoza UE kwalifikują się do odszkodowania w wysokości 400 lub 600 euro, w zależności od długości trasy. Jeśli opóźnienie miało miejsce na trasie o długości od 1,5 tys. km do 3,5 tys. km, pasażer może się starać o odszkodowanie w wysokości 400 euro, a w przypadku trasy powyżej 3,5 tys. km kwota odszkodowania może wynieść 600 euro.
Odszkodowanie to niejedyna rekompensata, która przysługuje w przypadku opóźnienia lotu. Zgodnie z przepisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. nr 261/2004 pasażer ma też prawo do zwrotu pełnego kosztu biletu, jeśli opóźnienie trwało powyżej 5 godz.