Kl. Michał Wodzicki: Przed nami kolejny rok szkolny – jakie nowości spotkają uczniów po powrocie z wakacji?
Ks. dr Marcin Czajkowski: Gdy uczniowie udają się na zasłużone wakacje, w szkole nastaje czas remontów i prac, których nie da się wykonać w ciągu roku. W tym roku udało nam się utworzyć dwie nowe sale szkolne w budynku liceum, ponieważ ostatnio bardzo trudno było nam się pomieścić. Zmieniliśmy także miejsce biblioteki i stworzyliśmy kolejny kącik czytelniczo-relaksacyjny dla uczniów. Sporą zmianą, do której przygotowywaliśmy się od kilku lat, będzie dołączenie do inicjatywy „Budzących Się Szkół”, o których można przeczytać na: www.budzacasieszkola.pl. Wprowadzamy także ocenianie procentowe w szkołach, które będzie bardziej klarowne i sprawiedliwe.
Co sprawia, że oferta szkół katolickich nadal przyciąga tak wielu chętnych do nauki?
Nie wiem, w jakim stopniu teza ukryta w tym pytaniu odpowiada rzeczywistości. Jeśli chodzi o nasze szkoły, to zauważam wiele czynników. Niektórzy wybierają szkołę katolicką dlatego, że jest katolicka, a niektórzy pomimo tego. Dla jednych liczą się wartości chrześcijańskie, dla innych mniejsze klasy, oferta zajęć dodatkowych czy bliskość budynku szkoły. Nie widzę tu jednego czynnika, który byłby decydujący dla wszystkich.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Jak można scharakteryzować program wychowawczy szkół, jakie jego elementy są najistotniejsze w procesie kształtowania młodego pokolenia?
Program wychowawczy szkół jest zawarty w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym, który jest aktualizowany każdego roku i zawiera ponad pięć tysięcy słów, więc trudno go streścić w kilku zdaniach, ale można się z nim zapoznać na stronie internetowej szkoły. Podam tu więc tylko motto z pierwszej strony, którym jest zdanie papieża Jana Pawła II: „Młodość to czas, w którym człowiek odczuwa największą potrzebę akceptacji i wsparcia, kiedy najbardziej pragnie być wysłuchany i kochany”. W naszej szkole staramy się właśnie dawać akceptację i wsparcie, słuchając każdego.
Pandemia przeniosła edukację do wirtualnego świata i mocno rozluźniła relację. Czy udało się przepracować z uczniami ten trudny czas?
Po zawieszeniu zajęć stacjonarnych bardzo szybko rozpoczęliśmy lekcje zdalne korzystając z kamer internetowych i innych zasobów. Dzięki temu nie straciliśmy kontaktu z uczniami. Oczywiście był to trudny czas i jego skutki odczuwamy w Polsce, i pewnie w całym świecie, do dzisiaj. To „przepracowywanie” trwa cały czas i nie chodzi o to, by się kiedyś zakończyło. Nieustannie pracujemy nad integracją uczniów w klasach, rozmawiamy z rodzicami i organizujemy warsztaty oraz szkolenia dotyczące np. zjawiska depresji i zachowań ryzykownych wśród młodych; to nasza codzienna praca.
Pełnienie funkcji dyrektora Zespołu Szkół Katolickich to dla Księdza…
Duży trud, bo nie czuję się do tego przygotowany. Na szczęście zespół tworzą wspaniali ludzie, którzy wiele serca i wysiłku wkładają w to, by nasze szkoły się nieustannie rozwijały, a przede wszystkim stawały miejscem rozwoju dla dzieci i młodzieży. Więcej info: https://katolik.edu.pl.