Reklama

Aspekty

Konkretna wiedza i narzędzia

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 35/2023, str. VI

[ TEMATY ]

IFT Zielona Góra

Karolina Krasowska

Ks. dr Robert Kufel, dyrektor Archiwum Diecezjalnego, koordynator Studium Kancelaryjno-Archiwalnego przy IFT

Ks. dr Robert Kufel, dyrektor Archiwum Diecezjalnego, koordynator Studium Kancelaryjno-Archiwalnego przy IFT

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Katarzyna Krawcewicz: Na łamach przedstawiamy nowe propozycje Instytutu Filozoficzno-Teologicznego w Zielonej Górze, skierowane do osób świeckich, które angażują się w parafiach lub chcą podjąć jakąś nową posługę w Kościele lokalnym. W ofercie IFT pojawiło się Studium Kancelaryjno-Archiwalne. Co to takiego?

Ks. dr Robert Kufel: Dostrzegliśmy dużą potrzebę kształcenia osób, które wspierają swoich proboszczów w dziele prowadzenia kancelarii i archiwum parafialnego. Ta funkcja to asystent kancelaryjno-archiwalny. Jego zadania mogą wyglądać różnie, w zależności od podziału obowiązków w parafii, jednak osoba taka na pewno powinna wiedzieć, jak gromadzić i przechowywać akta parafialne, jak prowadzić parafialną kronikę, jak sporządzać duplikaty ksiąg metrykalnych czy prowadzić księgę podawczą. Do tego dochodzą różne czynności w kancelarii parafialnej. Stąd pomysł utworzenia Studium Kancelaryjno-Archiwalnego, które może dać uczestnikom konkretną wiedzę i narzędzia do pracy.

Jak będzie wyglądała nauka w tym studium?

Zajęcia będą trwały jeden semestr. Zostaną podzielone na 5 sobotnich spotkań, w sumie przeprowadzonych zostanie 25 godzin wykładowych. Tematyka podzielona została na 5 bloków. Blok pierwszy to Wybrane zagadnienia z eklezjologii i prawa kanonicznego, a w nim dwa tematy: Nauka o Kościele w świetle Katechizmu Kościoła Katolickiego oraz Hierarchiczny ustrój Kościoła wg kodeksu prawa kanonicznego. Blok drugi to Kancelaria i registratura parafialna, a w nim takie tematy jak: Zagadnienia ogólne, terminologia, pomieszczenie, wyposażenie, Księgi metrykalne, duplikaty ksiąg metrykalnych, pozostałe księgi parafialne, kronika, Formularze, druki, pisma kancelaryjne, pieczęcie oraz Ochrona danych osobowych, współpraca z duchowieństwem. Blok trzeci – Archiwum parafialne zawiera w sobie tematy: Zagadnienia ogólne, terminologia, pomieszczenie, wyposażenie, Przechowywanie, zabezpieczenie i udostępnianie zasobu archiwalnego i Brakowanie (utylizacja dokumentów). W bloku czwartym (Współpraca z Archiwum Diecezjalnym) poruszymy kwestie: Zagadnienia ogólne, terminologia, Przekazywanie archiwaliów z parafii w oparciu o spis zdawczo-odbiorczy oraz Wizyta studyjna w Archiwum Diecezjalnym – najciekawsze zbiory archiwalne. I wreszcie mamy blok piąty, na który złożą się ćwiczenia praktyczne z zakresu dokonywania wpisów w księgach metrykalnych, sporządzania duplikatów ksiąg metrykalnych, prowadzenia kroniki parafialnej i wypełniania wybranych formularzy kancelaryjnych, np. spisu zdawczo-odbiorczego. Formą zaliczenia studium będzie praca pisemna.

Rekrutacja do studium rusza 1 września i potrwa do końca października, formularz zgłoszeniowy jest dostępny na stronie: ift.zgora.pl. Kandydaci muszą napisać podanie o przyjęcie oraz przedstawić opinię proboszcza. Koszt udziału wynosi 200 zł.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-08-22 12:40

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Inauguracja roku akademickiego

Instytut Filozoficzno-Teologiczny im. św. Edyty Stein w Zielonej Górze oraz Diecezjalne Studium Organistowskie zainaugurowały 22 października nowy rok akademicki.

Mszy świętej przewodniczył bp Tadeusz Lityński, a homilię wygłosił ks. dr hab. Dominik Ostrowski z Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu. Studia podyplomowe z teologii rozpoczęło 11 słuchaczek. - Do końca października trwa rekrutacja uzupełniająca, więc jeśli ktoś jeszcze chciałby dołączyć, serdecznie zapraszam – mówi ks. Piotr Bartoszek, dyrektor IFT.
CZYTAJ DALEJ

Nie żyje ks. prof. Marek Jagodziński

2025-04-21 19:04

[ TEMATY ]

śmierć

śmierć księdza

Foto: ks. S. Piekielnik / www.diecezja.radom.pl

Ks. prof. Marek Jagodziński

Ks. prof. Marek Jagodziński

W wieku 69 lat zmarł dzisiaj rano w Końskich ks. prof. Marek Jagodziński, kapłan diecezji radomskiej, pracownik Katedry Teologii Prawosławnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II i członek Międzynarodowej Komisji Teologicznej. Kapłan pomagał Stolicy Świętej, w szczególności Kongregacji Nauki Wiary, w studiowaniu ważniejszych kwestii doktrynalnych.

Ks. Marek Wiesław Jagodziński urodził się 29 stycznia 1956 w Klimontowie Sandomierskim. W 1982 ukończył studia w Wyższym Seminarium Duchownym w Sandomierzu z tytułem magistra teologii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim i przyjął święcenia kapłańskie. W 2000 uzyskał licencjat. Doktorat obronił w 2001. Habilitował się w 2009. W 2016 otrzymał tytuł naukowy profesora nauk teologicznych.
CZYTAJ DALEJ

Archidiecezja Wrocławska pożegna papieża Franciszka uroczystymi Mszami w katedrze

2025-04-22 08:44

[ TEMATY ]

śmierć Franciszka

ks. Łukasz Romańczuk

Archidiecezja wrocławska łączy się w modlitwie z Kościołem powszechnym po śmierci papieża Franciszka. We wtorek, środę i czwartek biskupi wrocławscy odprawią w archikatedrze wrocławskiej Msze wieczorne w intencji Ojca Świętego.

Po śmierci papieża Franciszka Kościół wrocławski jednoczy się w modlitwie za zmarłego następcę św. Piotra.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję