Reklama

Wiara

Homilia

Lepiej cierpieć, czyniąc dobrze, aniżeli źle czyniąc

Niedziela Ogólnopolska 20/2023, str. 18

[ TEMATY ]

homilia

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W okresie wielkanocnym wszystkie czytania mszalne pochodzą z Nowego Testamentu. Szczególne znaczenie ma codzienna lectio continua Dziejów Apostolskich, które ukazują niezwykłą ekspansję Ewangelii od Jerozolimy aż do Rzymu. W tę niedzielę czytanie przypomina o spontanicznym przyjęciu orędzia o Jezusie Chrystusie głoszonego przez Filipa w Samarii. Podglebiem dla tak pomyślnej odpowiedzi była wcześniejsza reakcja mieszkańców tego miasta po rozmowie Jezusa z Samarytanką. Wrzucone wtedy ziarno wiary nie pozostało bezowocne. I tak jest po dzień dzisiejszy. Ktoś zapoczątkowuje głoszenie słowa Bożego, które cicho i niewidocznie trafia na podatny grunt, a ktoś inny je podejmuje i zbiera plon. Po spotkaniu Samarytanki z Jezusem i ewangelizacji podjętej przez Filipa nastąpił trzeci etap. Do Samarytan przybyli apostołowie Piotr i Jan, „którzy przyszli i modlili się za nich, aby mogli otrzymać Ducha Świętego”. Dar Ducha miał umocnić mieszkańców Samarii do mężnego wyznawania wiary.

Czytanie z Pierwszego Listu św. Piotra Apostoła zawiera dwa istotne wątki. Pierwszy – to wezwanie do gotowości do wyznawania i obrony wiary w Chrystusa wobec tych, którzy chcą wiedzieć, dlaczego chrześcijanie związali z Nim swoje życie. Często w tym pytaniu i postawie, którą ono wyraża, przejawia się zwyczajna ignorancja, która pociąga za sobą oszczercze zarzuty. Bywają one bardzo dotkliwe, co tym mocniej zobowiązuje do mężnego świadczenia o Chrystusie, zgodnie z zasadą, że „lepiej bowiem – jeżeli taka wola Boża – cierpieć, czyniąc dobrze, aniżeli źle czyniąc”. Drugi wątek ukazuje znaczenie śmierci Jezusa. Kładąc kres religijności Starego Testamentu, której integralnym elementem było składanie ofiar ze zwierząt i pokarmów, Jezus „raz jeden umarł za grzechy, sprawiedliwy za niesprawiedliwych”. Jego śmierć i chwalebne zmartwychwstanie, ujęte w wyznaniu „zabity wprawdzie na ciele, ale powołany do życia przez Ducha”, przyprowadziło tych, którzy w Niego uwierzyli, do Boga. Na glebie biblijnego Izraela zaistniał Kościół, a jego sukcesy misyjne usposabiają do ponawiania wołania psalmisty: „Niech cała ziemia chwali swego Pana”.

Po przyjęciu wiary w Jezusa Chrystusa nie można poprzestać na wyznawaniu Go tylko słowami. Taka postawa byłaby nietrwała i – co tak samo ważne – niewiarygodna. Czytanie z Ewangelii według św. Jana stanowi fragment mowy pożegnalnej wygłoszonej przez Jezusa podczas Ostatniej Wieczerzy. Po zapowiedzi zaparcia się Piotra i zapewnieniu, że wkrótce nastąpi powrót do domu Ojca, Jezus zapowiada posłanie Ducha Parakleta, czyli Pocieszyciela bądź Orędownika czy Wspomożyciela. Ta zapowiedź nie jest bezwarunkowa, wskazuje bowiem na potrzebę miłości do Jezusa, potwierdzanej zachowywaniem Jego przykazań. W tym dziele nie jesteśmy sierotami, tzn. ludźmi, którzy są zdani wyłącznie na siebie. Miłość okazywana zmartwychwstałemu Panu jest przez Niego po stokroć odwzajemniana, a moc Ducha Świętego wspomaga nas w dochowywaniu wierności Jego przykazaniom. Duch Pocieszyciel jest Duchem Prawdy, „którego świat przyjąć nie może, ponieważ Go nie widzi ani nie zna”. Podobieństwo czynności Jezusa i Ducha wskazuje, że jest On Osobą, co potwierdza prawdę o bogactwie wewnętrznego życia Boga – Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Nowe życie w Jezusie zawiera nadzwyczajną obietnicę poznania, „że Ja jestem w Ojcu moim, a wy we Mnie i Ja w was”. Radości, która z niej płynie, doświadczył św. Paweł Apostoł, o czym napisał w Liście do Galatów: „Teraz zaś już nie ja żyję, lecz żyje we mnie Chrystus” (Ga 2, 20).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-05-10 08:06

Ocena: +40 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wierny jest Ten, który was wzywa

Niedziela Ogólnopolska 50/2020, str. IV

[ TEMATY ]

homilia

Wikipedia.org

Jan Chrzciciel

Jan Chrzciciel

Księga Izajasza bywa słusznie określana jako „Ewangelia Starego Testamentu”. Na długo przed narodzinami Mesjasza malowała Jego wizerunek i wzmagała oczekiwanie ludu Bożego na Jego przyjście i przyjęcie. Mesjasz – tytuł przełożony na język grecki jako Christos i za pośrednictwem łaciny spolszczony jako Chrystus – oznacza Namaszczonego przez Boga do wypełnienia powierzonej Mu szczególnej misji.

Polegała ona na głoszeniu Dobrej Nowiny wszystkim, którzy jej pragnęli, podtrzymywaniu na duchu wszystkich zgnębionych oraz zaprowadzaniu powszechnej zgody i pokoju. Odniesienie dla tak wzniosłego ideału stanowił rok jubileuszowy, ogłaszany w biblijnym Izraelu w następnym roku po siedmiu kolejnych latach szabatowych, czyli co pięćdziesiąt lat. Większość Izraelitów mogła go przeżywać tylko raz w życiu, co uzasadniało ogromną radość z jego nadejścia i darów, które ze sobą niósł. Czytanie wyjęte z Księgi Izajasza uwypukla radość płynącą z absolutnej pewności nadejścia dobrodziejstw zapowiadanych przez Boga. Wraz z przyjściem Mesjasza wyjdzie ona poza obręb starożytnego Izraela, niosąc orędzie sprawiedliwości i głosząc chwałę Boga wobec wszystkich narodów.

CZYTAJ DALEJ

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 8.): Wszystko moje

2024-05-07 20:53

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

Co zrobił Jan, kiedy Jezus dał mu Maryję za matkę? Czy naprawdę po prostu „wziął Ją do siebie”? I co to właściwie oznacza dla nas samych? Zapraszamy na ósmy odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o tym, że Maryi wcale nie zaprasza się tylko do domu.

ZOBACZ CAŁY #PODCASTUMAJONY

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję