Reklama

Wiara

Teolog odpowiada

Czy post to tylko powstrzymywanie się od potraw mięsnych?

Niedziela Ogólnopolska 10/2023, str. 16

[ TEMATY ]

post

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pytanie czytelnika:
Czy post to tylko powstrzymywanie się od potraw mięsnych?

Gdyby post miał być jedynie powstrzymaniem się od potraw mięsnych, moglibyśmy na jego określenie użyć takich terminów, jak: dieta, głodówka czy praca nad własną sylwetką. W tradycji chrześcijańskiej post jest czymś więcej niż zmianą nawyków dla polepszenia samopoczucia i wyglądu. Choć dbanie o zdrowie jest czymś bardzo ważnym i potrzebnym, to w poście chodzi jednak o „nawrócenie serca i pokutę wewnętrzną” (KKK 1430). Kiedy tego brakuje, praktyki postne pozostają duchowo bezowocne i są w pewnym sensie kłamliwe.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pewna niewierząca osoba powiedziała mi kiedyś, że wprowadziła w swoim życiu okresy, w których rezygnuje z mięsa lub słodyczy albo alkoholu. Dla niej było jasne, że tego typu wyrzeczenia nie służą jedynie przestrzeganiu zadanej przez lekarza diety. Usłyszałem wtedy wiele słów na temat pracy nad sobą, ćwiczenia silnej woli, wytrwałości w swoich postanowieniach, co z kolei prowadzi do większej satysfakcji z życia i pewności siebie. Usłyszałem również, że człowiek, który zamyka oczy na to, z czego zrezygnował, zaczyna otwierać je na inne przestrzenie życia. Jakikolwiek głód człowieka sprawia, że wyraźniej widzi on to, co niematerialne, co jest związane z życiem drugiego człowieka, pojawia się wrażliwość na potrzeby innych, nasuwają się też pytania na temat prawdziwego szczęścia i w ogóle sensu życia.

Posty były znane również przed Chrystusem, i to nie tylko w religii żydowskiej. Niemal zawsze były one związane z ascezą, z chęcią poddaniu się pewnemu oczyszczeniu, z żałobą, chęcią wybłagania czegoś. Post i pokuta w Starym Testamencie wiązały się również ze szczególnymi znakami zewnętrznymi. Pokutnicy pokazywali innym ludziom, że poszczą – oblekali się w wory pokutne i siadali w popiele. Ryzyko z tym związane polegało na tym, że takie zewnętrzne przeżywanie postu stawało się czymś na pokaz i miało prowadzić do dobrej oceny wystawionej przez innych. Taka też była faryzejska sprawiedliwość, którą Jezus w swoich mowach i dyskusjach z uczonymi potępiał. Sam Jezus dał nam przykład odejścia na bok, oddalenia się od innych, wyjścia na pustynię, aby tam w ukryciu, w ciszy i samotności przeżywać swój post (por. Mt 4, 1-11). Następnie, zachęcając uczniów do postu i pokuty, przestrzegał przed czynieniem tego na pokaz: „Ty zaś, gdy pościsz, namaść sobie głowę i obmyj twarz, aby nie ludziom pokazać, że pościsz, ale Ojcu twemu, który jest w ukryciu. A Ojciec twój, który widzi w ukryciu, odda tobie (Mt 6, 17-18). Dzisiaj Kościół przypomina, żeby w dni wyznaczone powstrzymywać się od spożywania mięsa i zachować post. Celem jednak nie jest samo powstrzymanie się od czegoś – chodzi o wstrzemięźliwość, która jest praktyką zabezpieczającą okresy ascezy i pokuty, aby mogło dochodzić do wewnętrznej przemiany (por. KKK 2043). Jakakolwiek wstrzemięźliwość zachowywana przez określony czas może prowadzić do przeżywania tęsknoty, kryzysu, wewnętrznej walki, zadawania Bogu i samemu sobie trudnych pytań. To są właśnie momenty, w których dzieje się najwięcej. Chodzi tu zatem nie tyle o to, z czego się rezygnuje, ile o to, co się dzieje w człowieku w czasie związanej z postem wstrzemięźliwości.

2023-02-28 13:23

Oceń: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wkraczamy w Wielki Post

Nasi dziadowie w swojej mądrości nie wahali się narzucić postnej surowości w życiu, ubiorze, w zachowaniu – post był postem, a dzień powszechny na przedwiośniu – tłem uzupełniającym bardziej surowe stany duchowości: żalne nabożeństwa pokutne, wyrzeczenia. Obecnie zasady wielkopostne każą łączyć praktyki postu, jałmużny, modlitwy. Przez post rozumiemy nie tylko wstrzemięźliwość od potraw mięsnych, ale i narzucenie sobie pewnych ograniczeń, najlepiej w konkretnej intencji.
CZYTAJ DALEJ

Wspomnienie św. Franciszka Ksawerego, prezbitera

[ TEMATY ]

święty

święta

PD-old/pl.wikipedia.org

Franciszek urodził się 7 kwietnia 1506 r. na zamku Xavier w kraju Basków (Hiszpania). Na studiach teologicznych zapoznał się z bł. Piotrem Favre i św. Ignacym Loyolą. Trzej przyjaciele oraz czterej inni towarzysze złożyli śluby zakonne. Współzałożyciele Towarzystwa Jezusowego udali się potem do Rzymu, gdzie św. Franciszek otrzymał święcenia kapłańskie. 7 kwietnia 1541 r. Święty wyruszył na misje do Indii. Tam w Goa zabrał się energicznie do wygłaszania kazań, katechizacji dzieci i dorosłych, spowiadał, pomagał ubogim. Katechizował również tubylców. Założył dwa kolegia jezuickie. Udał się też do Japonii, gdzie nawrócił ok. 1000 Japończyków. Po powrocie do Indii utworzył nową prowincję zakonną, założył nowicjat zakonu i dom studiów. Umarł w nocy z 2 na 3 grudnia 1552 r. Jego ciało spoczywa w Goa w kościele jezuitów. Pozostawił wiele listów. Do chwały błogosławionych wyniósł go papież Paweł V w 1619 r., a już w trzy lata potem kanonizował Franciszka Ksawerego papież Grzegorz XV. W 1910 r. papież św. Pius X ogłosił św. Franciszka patronem Dzieła Rozkrzewiania Wiary, a w 1927 r. papież Pius XI ogłosił naszego Świętego wraz ze św. Teresą od Dzieciątka Jezus głównym patronem misji katolickich. Jest patronem Indii i Japonii oraz marynarzy. Orędownik w czasie zarazy i burz.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: Liban pokazuje, że chrześcijanie i muzułmanie mogą żyć razem

2025-12-03 21:02

Vatican News

Podczas lotu powrotnego z Bejrutu do Rzymu Papież został zapytany przez dziennikarzy m.in. o to, czy islam stanowi zagrożenie dla chrześcijańskiej tożsamości Zachodu. Papież odpowiedział, że lekcję w tej kwestii daje właśnie Liban.

Mikael Corre, dziennikarz francuskiej redakcji „La Croix”, przypomniał przesłanie Leona XIV o potrzebie budowania mostów między różnymi światami. „Niektórzy katolicy w Europie uważają, że islam jest zagrożeniem dla chrześcijańskiej tożsamości Zachodu. Czy mają rację, co chciałby im Ojciec Święty powiedzieć?” – zapytał dziennikarz.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję