Reklama

Niedziela Małopolska

Zostali nagrodzeni najlepsi

Festiwal ma się dobrze, rozwija się, a zmiana patrona pozytywnie wpłynęła na jego postrzeganie – stwierdza Ewa Warta-Śmietana, pomysłodawczyni i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Operetkowo-Musicalowego.

Niedziela małopolska 1/2023, str. IV

[ TEMATY ]

Międzynarodowy Festiwal Operetkowo‑Musicalowy

Archiwum Fundacji CZARDASZ

Pamiątkowa fotografia laureatów, wyróżnionych oraz przedstawicieli jurorów i organizatorów festiwalu

Pamiątkowa fotografia laureatów, wyróżnionych oraz przedstawicieli jurorów
i organizatorów festiwalu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jego jubileuszowa, dziesiąta edycja, pod honorowym patronatem Wiesława Ochmana, pozytywnie zapisała się zarówno w pamięci organizatorów, uczestników, jak i melomanów, którzy na uroczystej gali wypełnili po brzegi Filharmonię Krakowską.

Laureaci i wyróżnieni

– Na przesłuchania zgłosiło się 25 uczestników – informuje Ewa Warta--Śmietana, znana śpiewaczka, aktorka, reżyserka i scenarzystka. I dodaje, że młodych, utalentowanych artystów w ramach przesłuchań oceniało jury w składzie: Wiesław Ochman, Katarzyna Mackiewicz, Edyta Piasecka, Jan Ballarin, Jerzy Sobeńko i Małgorzata Ratajczak (juror honorowy).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Do ścisłego finału zakwalifikowało się dziewięcioro artystów, którzy wystąpili w koncercie galowym, zbierając zasłużone brawa i przyjmując gratulacje, nagrody oraz wyróżnienia. Przewodniczący jury, Wiesław Ochman odczytał protokół, z którego dowiedzieliśmy się, że dwa równorzędne wyróżnienia otrzymały: Sylwia Gorajek i Paulina Glinka, trzecie miejsce zajęła Sylwia Frączek (artystka otrzymała także nagrodę za najlepsze wykonanie czardasza), na drugim miejscu uplasowała się Paulina Janczaruk-Czarnecka, a najwyższą lokatę wyśpiewał Sławomir Naborczyk. Wręczono także liczne nagrody pozaregulaminowe, m.in. nagrodę imienia gwiazdy Operetki Krakowskiej, Barbary Barskiej-Feherpataky (ufundowaną przez jej córkę Sylwię Feherpataky). Artystom pogratulował Wiesław Ochman, który jednocześnie zaznaczył: – Pragnę podziękować pani Ewie Warcie-Śmietanie i osobom zaangażowanym, bo organizacja takiego konkursu wymagała nie 3-5 osób, ale 30, a ten mały zespół dokonał wielkich rzeczy.

Idea

W rozmowie z Niedzielą dyrektor zapewniła: – Festiwal ma się dobrze, rozwija się, a zmiana patrona pozytywnie wpłynęła na jego postrzeganie. Zaznaczyła, że kolejne instytucje zainteresowały się jedynym tego typu w Polsce wydarzeniem muzycznym, że wsparli je nowi sponsorzy. Zapytana o tegorocznych laureatów podkreśliła: – Na pewno zostali nagrodzeni najlepsi, którymi tym razem okazali się Polacy, co nas bardzo cieszy. Przypomniała, że w pierwotnym zamyśle konkurs miał pomóc utalentowanym, młodym, wykształconym polskim śpiewakom w starcie zawodowym. I zapewniła: – Wielu naszych laureatów podbija sceny polskie i międzynarodowe, np. Aleksandra Olczyk w listopadzie debiutowała na scenie Metropolitan Opera!

Reklama

Patronat honorowy nad jubileuszową edycją objęli: Wojewoda Małopolski Łukasz Kmita, Marszałek Województwa Małopolskiego Witold Kozłowski, Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski, Jerzy Lis – rektor AGH, ks. Dariusz Guziak – duszpasterz artystów i ks. inf. Jerzy Bryła – honorowy duszpasterz artystów.

W II części galowego koncertu świętowano 85. urodziny Wiesława Ochmana. Światowej sławy tenor operowy występował na największych scenach świata, współpracował z najwybitniejszymi dyrygentami, a swoją karierę rozpoczynał w Krakowie, będąc studentem AGH.

Zainteresowanie

Międzynarodowy Festiwal Operetkowo-Musicalowy, organizowany od 2002 r. przez Fundację Pomocy Artystom Polskim CZARDASZ, cieszy się zainteresowaniem młodych śpiewaków z różnych stron świata. W kolejnych edycjach uczestniczyli obok Polaków przedstawiciele m.in. Korei, Chin, Grecji, Ukrainy, Niemiec, Słowacji, Czech. Na stronie: konkurs.czardasz.org.pl więcej o organizatorach wydarzenia i jego uczestnikach.

2022-12-27 08:19

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmarła Zofia Czekalska "Sosenka", uczestniczka Powstania Warszawskiego

2024-05-14 19:24

[ TEMATY ]

Powstanie Warszawskie

Zofia Czekalska

Portret z wystawy w Muzeum Powstania Warszawskiego/autor zdjęcia: Agata Kowalska

Zofia Czekalska „Sosenka”

Zofia Czekalska „Sosenka”

Zofia Czekalska "Sosenka", powstańcza łączniczka w zgrupowaniu "Chrobry II", sanitariuszka, zmarła w wieku 100 lat. Informację o jej śmierci przekazał prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. "Pani Zofio, +Sosenko+ - dziękujemy za wszystko. Warszawa zawsze będzie o pani pamiętać" - napisał.

"+Pani jest coraz młodsza!+ - mówiłem za każdym razem, kiedy się spotykaliśmy. I to nie była urzędowa uprzejmość. Bo tych pokładów energii i zapału, które miała zawsze w sobie, mógłby jej pozazdrościć każdy (ja z całą pewnością zazdrościłem). Bo za każdym razem zarażała uśmiechem, który praktycznie nigdy nie schodził z jej twarzy" - napisał na platformie X prezydent Warszawy.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 15.): Skończ z Nią!

2024-05-14 20:50

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat. prasowy

Co mam zrobić, jeśli popsułem w życiu coś bardzo ważnego? Czy w świętości jest miejsce na niesamodzielność? I co właściwie Matka Boża ma wspólnego z moim zasypianiem? Zapraszamy na piętnasty odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o tym, że z Maryją warto kończyć absolutnie wszystko.

CZYTAJ DALEJ

Ania Broda: pieśni maryjne są bezcennym skarbem kultury

2024-05-14 15:52

[ TEMATY ]

muzyka

pieśni maryjne

Magdalena Pijewska/Niedziela

Pieśni maryjne są bezcennym skarbem kultury ze względu na piękno języka, słownictwo i oryginalne melodie - mówi KAI Ania Broda. Pieśni biblijne i apokryficzne, balladowe i legendy, pogrzebowe i weselne, pielgrzymkowe czy mądrościowe - to pobożnościowe, ale i kulturowe bogactwo tradycyjnej muzyki, jaką Polacy przez pokolenia oddawali cześć Maryi. O dawnych polskich pieśniach maryjnych - ich znaczeniu, źródłach, rodzajach i bogactwie - opowiada wokalistka, cymbalistka, kompozytorka i popularyzatorka dawnych polskich pieśni. Wydała m. in. z Kapelą Brodów płytę "Pieśni maryjne".

- Jest tak wiele ważnych dla mnie pieśni maryjnych, że trudno mi wybrać, które lubię najbardziej. Każda z nich ma swoje miejsce w mojej codzienności i swoją funkcję. Mam wrażenie, że jest to zbiór pieśni religijnych niezwykle zróżnicowany w formie tekstowej, w narracji, ale też w formie muzycznej. Takie pachnące ziołami i kwiatami królestwo pomocy. Niebieskie Uniwersum z liliami w herbie - opowiada w rozmowie z KAI Ania Broda.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję