Stało się to 12 czerwca, a tydzień wcześniej odbył się inauguracyjny przejazd połączony z promocją nowego składu pociągu przeznaczonego do obsługi tego połączenia. Reaktywowana linia kolejowa 285 rozpoczyna się na stacji Wrocław Główny i to właśnie na nią 6 czerwca równo o godz. 9.30 wjechał nowy pociąg hybrydowy Impuls II, który został zakupiony z myślą o obsłudze tego połączenia. Na jego pokładzie jako pierwsi znaleźli się przedstawiciele zarządu województwa dolnośląskiego, posłowie i samorządowcy oraz przedstawiciele Kolei Dolnośląskich. Przebyli całą inauguracyjną trasę, zatrzymując się po drodze na wybranych stacjach.
Kamienie milowe
Wśród nich była Sobótka, gdzie poza wspomnianą wcześniej prezentacją pociągu hybrydowego odbyła się konferencja prasowa. Jednym z zaproszonych gości był Wojciech Murdzek, były prezydent Świdnicy, a obecny wiceminister nauki i szkolnictwa, który przybliżył drogę, którą trzeba było przebyć, aby móc wznowić ruch kolejowy ze Świdnicy do Wrocławia przez Sobótkę.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
– Przywracając dziesięć lat temu pośrednie połączenie Świdnicy z Wrocławiem przez Jaworzynę Śląską, budując centrum przesiadkowe, osiągaliśmy kolejne kamienie milowe, które pokazywały, że społeczna presja na rozwój połączeń kolei jest duża – wskazał, podkreślając jednocześnie, że kluczowymi dla reaktywowania linii 285 były wspólne konsultacje samorządowe i wojewódzkie oraz wsparcie finansowe przyznane przez Unię Europejską.
Szansa dla regionu
Podczas konferencji parokrotnie poruszono kwestię dojazdów do szkół i pracy oraz na uczelnie – wiele miejscowości znajdujących się na trasie przez lata było wykluczonych z transportu kolejowego. Nowe połączenie to również szansa na rozwój ruchu turystycznego, o czym mówił Krzysztof Maj, członek zarządu województwa dolnośląskiego.
– Zyskujemy możliwość spokojnego transportu w urokliwe okolice naszego województwa, gdzie można aktywnie spędzać wolny czas. Dolny Śląsk jest piękny, powinniśmy być turystami we własnym regionie, a dzięki tym kolejom łatwiej będzie dotrzeć do malowniczych szlaków – podkreślił.
Pociągi będą obsługiwać linię w dwóch trybach: zatrzymując się na każdej stacji (około 70 min.) oraz w trybie pośpiesznym (ok. 60 min.). Trasa liczy 60 kilometrów. Jest na niej 14 przystanków, w tym Szczepanów, Marcinowice i Pszenno znajdujące się na terenie diecezji świdnickiej.
W podróż z rowerem
Jeszcze jednym elementem wyróżniającym nowe połączenie kolejowe będą wagony rowerowe. Koleje Dolnośląskie jako pierwszy przewoźnik w Polsce zdecydowały się na takie rozwiązanie.
– Okolice Sobótki słyną z wyjątkowych szlaków rowerowych, dlatego zdecydowaliśmy się przeprowadzić pilotaż wagonów rowerowych właśnie na tej trasie. Dzięki nim na pokład będziemy mogli zabrać więcej rowerów, a podróż pasażerów w pociągu upłynie wygodniej – powiedział Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Przewóz rowerów w specjalnych wagonach będzie odbywać się podczas kursów weekendowych. Ze względów logistycznych będzie możliwy tylko na przystankach Wrocław Główny, Sobótka Zachodnia oraz Świdnica Przedmieście. Pierwszy taki skład wyruszy na trasę na początku lipca.