Reklama

Niedziela Rzeszowska

W każdym z nas gra serce

O tym co gra w W każdym z Nas z dr Anną Czenczek – dyrektor Centrum Sztuki Wokalnej w Rzeszowie rozmawia Izabela Fac.

Izabela Fac: W każdym z Nas – tytuł płyty powoduje, że zaczynamy się zastanawiać, co jest w każdym z nas. Serce, emocje, muzyka, drugi człowiek? Co oznacza tytuł według twórczyni tego krążka?

Anna Czenczek: Zaczęło się od tytułowej piosenki W każdym z Nas, która powstała z myślą o koncercie w Rzymie, a dziś jest jednym z czternastu utworów w refleksyjnym i bardzo nastrojowym albumie muzycznym. To melodie i teksty, które budzą wzruszenie i sięgają do tego, co w człowieku jest ukryte najgłębiej. Doszukuję się tam tego, co w nas najlepsze – dobra, o którym czasem mówimy, że jest odruchem serca, i które, wierzę, że ma moc ocalającą. Moim podopiecznym mówię, że jeśli jest się dobrym człowiekiem, to mimo różnych problemów napotykanych po drodze, udaje się je rozwiązać i być szczęśliwym. Kiedy kierujemy się sercem, potrafimy spojrzeć w oczy sobie i drugiemu człowiekowi. Wieloznaczny tytuł albumu tę myśl również zawiera.

Materiał na płycie jest różnorodny. Od wspaniałej interpretacji Panny Pszenicznej, po utwory klasyczne. Dlaczego taki dobór repertuaru, który pozornie nie ma ze sobą wiele wspólnego?

Dobór repertuaru jest przemyślany. Płyta W każdym z Nas i cały ten projekt poetycko-religijny to pomysł, który od dawna w sobie nosiłam. To we mnie w jakiś sposób rosło i dojrzewało. Bardzo się cieszę, że udało się do współpracy zaprosić wyjątkowe osoby – autorów tekstu i muzyki, którzy nadali kształt mojemu pomysłowi. Wiele utworów znajdujących się na płycie to dzieła znane ze światowych scen w nowych aranżacjach – słynne Ave Maria, Panis Angelicus, poetycka Modlitwa Bułata Okudżawy, czy Hallelujah Ralpha Siegela i Anneli van Rooyen. Pojawiały się wcześniej w mojej pracy artystycznej, grały mi w duszy i wykonywane były na koncertach, w których uczestniczyłam jeszcze jako początkująca artystka, a teraz pokazuję je w innym wykonaniu. Mam nadzieję, że dla osób, które je usłyszą, staną się powodem wzruszenia, nadziei, refleksji nad życiem i człowiekiem. Pierwsze reakcje na płytę są niezwykle pozytywne, są odbiciem mojego marzenia o niej. Ten wyjątkowy projekt muzyczny uwieńczy jubileuszowy koncert „W każdym z Nas” w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie – podsumowanie mojej 20-letniej pracy w Centrum Sztuki Wokalnej z utalentowanymi muzycznie dziećmi i młodzieżą.

Reklama

Do pracy nad płytą zaprosiła Pani muzyków z całej Polski. Są na niej nazwiska ważne dla polskiej sceny muzycznej.

To prawda. Autorem wszystkich aranżacji, a także muzyki do napisanych specjalnie na tę okazję tekstów, jest Tomasz Filipczak, pianista, kompozytor i dyrygent, który współpracował m.in. z Teatrem Muzycznym „Roma”, Teatrem „Rampa”, był kierownikiem muzycznym programu „Jaka to melodia”, a od 2018 r. jest kierownikiem muzycznym Teatru „Syrena”. Teksty premierowych utworów napisali: Michał Wojnarowski oraz Janusz Koryl – nasz rzeszowski poeta. Jego Dygresję niewinną wspaniałym głosem zaśpiewał Michał Rudaś. Na płycie pojawiają się wspaniałe klasyczne głosy – sopranistki Barbary Tritt i tenora Szymona Tritta, a także gwiazdy polskiej piosenki Danuty Błażejczyk. Słychać uzdolnioną i pełną muzycznej pasji młodzież z Centrum Sztuki Wokalnej oraz Bartosza Listwana, którego drodze artystycznej kibicuję od lat. Do współpracy zaprosiłam także Akademicki Chór Politechniki Lubelskiej pod dyrekcją prof. dr hab. Elżbiety Krzemińskiej i zespół wokalny kierunku jazz i muzyka estradowa Instytutu Muzyki Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie, również pod kierunkiem prof. Krzemińskiej. Muzyczną oprawę tworzy zespół smyczkowy Filharmonii Podkarpackiej, Warszawski Kwartet Smyczkowy i zespół muzyczny Tomasza Filipczaka. Na płycie występuje prawie 160 wykonawców z całej Polski. I to wszystko udało się zgrać i nagrać w wielu studiach nagraniowych, przy obostrzeniach związanych z pandemią.

Jest specjalna i wyjątkowa recepta na słuchanie tej płyty. Jaka?

Zatrzymać się na chwilę, zapomnieć o pośpiechu i dać się ponieść melodii i słowom. Pozwolić, by dotarły do tęsknot, które są głęboko ukryte w każdym z nas i obudziły nadzieję.

Więcej informacji o płycie i wykonawcach znajdziemy na stronie www.wkazdymznas.csw.info.pl

2022-01-04 18:35

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czym jest i jak pracuje KEP - rozmowa z ks. dr. hab. Piotrem Majerem

[ TEMATY ]

wywiad

KEP

Kim jest biskup w swojej diecezji i czy jest on tylko wykonawcą decyzji konferencji episkopatu - wyjaśnia w rozmowie z KAI ks. dr. hab Piotr Majer. Profesor prawa kanonicznego odpowiada na pytanie czy i jak zmienia się rola episkopatów we współczesnym Kościele. Podczas najbliższego zebrania plenarnego KEP w Warszawie, w dniach 12-14 marca, odbędzie się specjalna sesja jubileuszowa w związku ze 100-leciem Konferencji Episkopatu Polski.

Ks. dr hab. Piotr Majer: – Konferencja episkopatu – a właściwie „konferencja biskupów”, bo tak należałoby przełożyć łacińską nazwę conferentia episcoporum (takie tłumaczenie postulujemy w nowym tłumaczeniu Kodeksu Prawa Kanonicznego, z zachowaniem Konferencji Episkopatu Polski jako nazwy własnej) – to w dwutysiącletniej historii Kościoła właściwie nowość. W wydanym w 1957 r. „Podręczniku Prawa Kanonicznego” ks. Bączkowicza w ogóle nie ma wzmianki o takiej instytucji w dzisiejszym jej rozumieniu.
Dawny Kodeks Prawa Kanonicznego z 1917 r. znał tylko zebrania biskupów metropolii, które były nazywane „konferencjami biskupów”. Miały się one odbywać przynajmniej co pięć lat, a ich uprawnienia były bardzo ograniczone: mogły rozpatrywać bieżące problemy duszpasterskie, przygotować synod prowincjalny, a jedyną kompetencją prawodawczą było określenie wysokości opłat urzędowych w kancelariach kościelnych.
Mimo to konferencje biskupów de facto istniały – czy to jako periodyczne zebrania biskupów jakiegoś większego terytorium, czy instytucje o charakterze prywatnym. Były faktem, z którym Stolica Apostolska się liczyła, a nawet formalnie (od XIX w.) zatwierdzała regulaminy konferencji, na długo przed Soborem Watykańskim II, który był punktem zwrotnym dla konferencji biskupów.

CZYTAJ DALEJ

Poznań: wiemy, kiedy abp Grysa przyjmie sakrę

2022-10-03 10:19

[ TEMATY ]

sakra biskupia

ASD w Poznaniu

Kard. Pietro Parolin, Sekretarz Stanu Stolicy Apostolskiej, udzieli sakry biskupiej ks. prałatowi Tomaszowi Grysie, kapłanowi archidiecezji poznańskiej i nuncjuszowi apostolskiemu na Madagaskarze w uroczystość Wszystkich Świętych w katedrze w Poznaniu. Współkonsekratorem będzie abp Stanisław Gądecki. Sakra odbędzie się 1 listopada o godz. 11.00.

Papież Franciszek mianował ks. prałata Tomasza Grysę nuncjuszem apostolskim na Madagaskarze i delegatem apostolskim na Komorach 27 września br. Ojciec Święty obdarzył go także godnością arcybiskupa i przydzielił mu stolicę tytularną Rubikon (w latach 1992-2002 była to stolica tytularna abp. Stanisława Gądeckiego, wówczas biskupa pomocniczego w Gnieźnie).

CZYTAJ DALEJ

Znak solidarności

2022-10-07 00:36

archiwum MP

Przekazanie Dzwonu Nadziei wpisało się w świętowany jubileusz 25. rocznicy konsekracji parafii

Przekazanie Dzwonu Nadziei wpisało się w świętowany jubileusz 25. rocznicy konsekracji parafii

    Dzwon Nadziei poświęcony 14 sierpnia br. w bazylice Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach dotarł do sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Winnicy na Ukrainie.

    Umieszczono na nim słowa z homilii św. Jana Pawła II wygłoszonej 17 sierpnia 2002 roku: „Gdzie wojna przynosi ból i śmierć niewinnych, potrzeba łaski miłosierdzia, która koi ludzkie umysły i serca i rodzi pokój". Dzwon jest darem Łagiewnik dla udręczonej wojną Winnicy. Uroczyste przekazanie Dzwonu Nadziei odbyło się w niedzielę – 2 października. W tym dniu w winnickiej parafii pod wezwaniem Miłosierdzia Bożego świętowano również 25. rocznicę konsekracji kościoła. Mszy świętej jubileuszowej przewodniczył ordynariusz diecezji kamieniecko-podolskiej biskup Leon Dubrawski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję