Reklama

Kultura

Leszek Mądzik o mistyce codzienności na Festiwalu Gaude Mater w Częstochowie

[ TEMATY ]

Gaude Mater

Ks. Mariusz Frukacz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„W naszych czasach jest coraz większa tęsknota za ciszą”. - mówił Leszek Mądzik, znany scenograf, reżyser, malarz, fotograf, dyrektor teatru, związany z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim, który był 2 maja gościem 25. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie.

Spotkanie z Leszkiem Mądzikiem w Sali widowiskowej Zespołu Poklasztornego Parafii św. Zygmunta poprowadził Roman Wyborski ze Stowarzyszenia Przyjaciół Gaude Mater.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Opowiadając o swojej twórczości Leszek Mądzik podkreślił, że „każdy spektakl powinien mówić o jego autorze” i wskazał na znaczenie „mistyki codzienności, która jest stałym elementem życia ludzkiego”. Twórca przywołał takie pojęcia obecne w mistyce chrześcijańskiej jak: noc i światło. - Ja czuję się bardzo dobrze w przestrzeni nocy. Również widzę ile można wydobyć emocji z fenomenu światła - wspominał Mądzik.

„Boję się presji czasu. To co jest wokół nas, wszelka elektronika, komórki, billboardy, wielkie święcące reklamy steruje nas w myśleniu, wypiera nasze myślenie”. - kontynuował Mądzik.

Mówiąc o scenie plastycznej znany twórca zaznaczył, że „scenografia może być teatrem”. - Nie zawsze jest ważna literackość, ale to co wyzwolimy z wnętrza, z emocji. - podkreślił twórca i wyznał, że „czas to jest największa tajemnica”.

Reklama

„Bardzo ważne jest dla mnie w danym temacie, który podejmuję wydobycie prawdy”. - kontynuował Leszek Mądzik i dodał, że „teatr jest tęsknotą za uzupełnieniem braku, jest dążeniem za czymś”.

Mówiąc o niektórych swoich realizacjach Mądzik wskazał na „charakter modlitewny spektaklu” i wyznał, że jego teatr mógł powstać jedynie w przestrzeni Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, który wówczas był „pewną enklawą myślenia, był wierny pewnym ideałom”.

Prof. Leszek Mądzik związany jest ze środowiskiem Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego od lat 60., od czasów studenckich. W 1969 r. założył Scenę Plastyczną KUL, w ramach której był autorem piętnastu spektakli. Twórca zrealizował takie spektakle jak m. in. Ecce homo (1970), który pierwotnie nosił nazwę „Życie ukrzyżowane”, ale został zawieszony przez cenzurę komunistyczną, Wieczerza (1972), Ikar (1974), Zielnik (1978), Brzeg (1983), Wrota (1989), Tchnienie (1992), Szczelina (1994), Kir (1997), Odchodzi (2003) i Bruzda (2005). Jego teatr brał udział w ponad pięćdziesięciu międzynarodowych festiwalach przywożąc z nich nagrody i wyróżnienia, np. nagroda krytyków za Wilgoć na festiwalu w Kairze; nagroda za reżyserię, scenografię i technikę teatralną za Zielnik na festiwalu w Japonii; nagroda specjalna na Festiwalu Teatralnym w USA; wyróżnienie na Światowej Wystawie Scenografii Praskie Quadriennale w Pradze. Autor wielu scenografii w teatrach polskich, portugalskich, francuskich i niemieckich. Prowadził zajęcia ze studentami na zaproszenie uniwersytetów i szkół artystycznych m.in. w Helsinkach, Berlinie, Amsterdamie, Waszyngtonie, San Francisco, Bonn, Hamburgu, Lyonie, Pradze, Buffalo, Rennes, Dublinie, Rydze, Poznaniu. Odznaczony, m.in. Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Złotym Krzyżem Zasługi, Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Otrzymał również wyróżnieniem specjalne „Totus” oraz w 2014 roku papieski Krzyża Zasługi „Pro Ecclesia et pontifice”. Leszek Mądzik jest autorem plakatu tegorocznej edycji Festiwalu „Gaude Mater”.

2015-05-02 21:45

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Festiwal „Gaude Mater” uczcił 1050. rocznicę Chrztu Polski

[ TEMATY ]

Gaude Mater

Magdalena Niebudek/Niedziela

„Historia Polski losami Świętych opowiedziana” to tytuł koncertu, który zabrzmiał 6 maja wieczorem w Bazylice Jasnogórskiej na zakończenie 26. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie. Koncert będzie upamiętnieniem 1050. rocznicy Chrztu Polski.
CZYTAJ DALEJ

Niemcy: 12 osób rannych w ataku nożownika na dworcu w Hamburgu

2025-05-23 21:01

[ TEMATY ]

Niemcy

Adobe Stock

Dwanaście osób zostało rannych, w tym kilka ciężko, w ataku nożownika na kolejowym Dworcu Centralnym w Hamburgu na północy Niemiec. Osoba podejrzana o atak została aresztowana, według doniesień "Bilda" jest to kobieta. Motyw ataku nie jest jasny.

Jak poinformowała hamburska policja w komunikacie zamieszczonym na platformie X, napastnik "zranił nożem kilka osób na Dworcu Centralnym". Według rzecznika hamburskiej straży pożarnej stan kilku rannych jest krytyczny.
CZYTAJ DALEJ

Konstytucja według potrzeb

2025-05-23 19:18

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Przez osiem lat będąc w opozycji, Donald Tusk i jego polityczna drużyna z uporem godnym lepszej sprawy przypominali o Konstytucji RP przy każdej możliwej okazji. Stała się ona dla nich tarczą, mieczem, a czasem wręcz natchnieniem – cytowali ją z mównic, bronili na marszach, pisali o niej tweety i drukowali na banerach. Tymczasem, gdy tylko przejęli stery państwa, konstytucyjna gorliwość ulotniła się szybciej niż kampanijne obietnice. I nie chodzi tu już o pojedynczy incydent. To już seria.

Najpierw władza Tuska uznała, że uchwały Sejmu mają większą moc niż obowiązujące ustawy. Choć prawnik z pierwszego roku wie, że hierarchia źródeł prawa wygląda inaczej, rządzący postanowili napisać ją na nowo. Potem przyszła kolej na instytucje – niezależne z założenia – które nagle zaczęły być przejmowane metodą faktów dokonanych. Media publiczne, prokuratura, służba cywilna – jakby wszystkie te filary państwa były własnością partii zwycięskiej, a nie wspólnym dobrem obywateli. Ale to, co wydarzyło się ostatnio, przekroczyło kolejną granicę.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję