Reklama

26 września – Światowy Dzień Migranta i Uchodźcy

Moje pokolenie podniosło głowę

Po protestach na Białorusi Polacy zaczęli inaczej postrzegać Białorusinów. Doceniają ten zryw wolnościowy i przez ten pryzmat postrzegają również mnie – mówi ks. Wiktor Ruszlewicz.

Niedziela Ogólnopolska 39/2021, str. 28-29

Archiwum prywatne

Ks. Wiktor Ruszlewicz mówi: – kiedy jestem na Białorusi i słyszę, jak ludzie się modlą i śpiewają: „Maryjo, Królowo Polski...”, to serce mi rośnie

Ks. Wiktor Ruszlewicz mówi: – kiedy jestem na Białorusi i słyszę, jak ludzie się modlą i śpiewają: „Maryjo, Królowo Polski...”, to serce mi rośnie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ksiądz Wiktor w 2014 r. przyjechał z Białorusi do Polski, aby wstąpić do seminarium duchownego Zakonu Kanoników Regularnych Laterańskich. W tym roku przyjął święcenia kapłańskie. Posługuje w Krakowie, w parafii Bożego Ciała, ale z uwagą spogląda na Białoruś, gdzie mieszkają jego bliscy.

Zgodził się podzielić swoją historią: – Urodziłem się w malowniczej wiosce Papiernia k. Lidy. Tam mieszkają moi rodzice – Anna i Mirosław oraz młodsza siostra, która studiuje medycynę. Moja rodzina jest od dziada pradziada polska. Pradziadek Augustyn do końca życia nie mógł się pogodzić z tym, że na Kresach Wschodnich nie ma już Polski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Droga do kapłaństwa

Papiernia należy do parafii Przemienienia Pańskiego w Wawiórce, ale od 2001 r. w wiosce jest kaplica Jezusa Miłosiernego i w każdą niedzielę przyjeżdża ksiądz, aby odprawić Mszę św. Od dziecka myślałem o kapłaństwie, ale też o medycynie. Zastanawiałem się nad wstąpieniem do seminarium w Grodnie. Zafascynowałem się także redemptorystami, gdy prowadzili u nas misje święte. Ostatecznie wstąpiłem do zakonu, którego kapłani od lat posługują w naszej parafii. Dziś mogę powiedzieć, że bardzo duży wpływ na wybór mojej drogi życiowej wywarł przykład wieloletniego proboszcza parafii w Wawiórce – ks. Feliksa Popielewicza z Zakonu Kanoników Regularnych Laterańskich. Moje powołanie wzrastało pod jego duchową opieką.

Reklama

U nas w kościele wszystkie nabożeństwa są odprawiane w języku polskim. Pamiętam, jak się zastanawiałem, dlaczego w domu rozmawiamy tzw. trasianką, czyli mieszanką języków białoruskiego, rosyjskiego i polskiego, w szkole – w języku białoruskim, a w kościele i na lekcjach katechezy – po polsku. I myślałem, że polski jest językiem Kościoła (śmiech). Ale kiedy jestem na Białorusi i słyszę, jak ludzie przy kaplicach, przy krzyżach się modlą i śpiewają: „Maryjo, Królowo Polski...”, serce rośnie. To tak daleko od polskiej granicy, tyle lat minęło od czasów, gdy nie ma tam Polski, a jednak polskie serce tam bije.

Gdy miałem 17 lat – zgodnie z białoruskim systemem nauczania – skończyłem szkołę średnią, zdałem egzamin państwowy i zdecydowałem, że chcę wstąpić do Zakonu Kanoników Regularnych Laterańskich. Ponieważ nie byłem pełnoletni, rodzice musieli podpisać oświadczenie, że się zgadzają. Trzeba też było załatwić pozwolenie wyjazdu, wizę.

W Polsce

Do Polski przyjechałem z moim proboszczem, ks. Andrzejem Roubą, do sanktuarium Matki Bożej w Gietrzwałdzie, gdzie poznałem rektora naszego seminarium – ks. Macieja Szepietowskiego, który zabrał mnie do Krakowa. Wiosną tego roku przyjąłem sakrament kapłaństwa. Z jednej strony była to dla mnie wielka radość, a z drugiej – odczuwałem smutek, bo moi bliscy nie mogli być w tych szczególnych chwilach ze mną. Na szczęście łączyli się przez internet. Niestety, nadal nie mogę się spotkać z moją rodziną. Gdybym pojechał do nich na Białoruś, nie wiem, czy mógłbym wrócić do Polski...

Reklama

Pamiętam, że jadąc do Polski, obawiałem się, jak zostanę tu przyjęty. Ale od pierwszych dni doświadczyłem wielkiej życzliwości. Poczułem się jak w rodzinie. Nikt mnie nie zaczepiał, nie krytykował. I tak jest do dzisiaj. Podobne odczucia mają moi znajomi, którzy w Polsce studiują. Mieszkają m.in. w Warszawie, Białymstoku, Gdańsku. I cieszą się, że studiują w kraju, gdzie stawia się na młodych i jest dla nich dużo udogodnień. Są znacznie lepsze perspektywy, np. stypendia, zniżki na środki komunikacji.

Dzięki kontaktom z moimi znajomymi wiem, że reżim Łukaszenki nieprzychylnym okiem patrzy na studiujących poza granicami Białorusi, zwłaszcza w Polsce. Koleżanka z klasy, która studiowała w Warszawie, opowiadała, że jak przekraczała granicę, już po ostatnich wyborach, celnik białoruski zapytał ją, co robi w Polsce, a gdy odpowiedziała, że studiuje, to wyciągnął zeszyt i zapisał jej nazwisko. Być może jest to pokazówka, ale widać, że oni chcą zastraszyć ludzi.

Inne postrzeganie

Cieszę się, że młode pokolenie, moje pokolenie, podniosło głowę, że upomniało się o prawdę. Pamiętam, że jak tu przyjechałem, to postrzeganie Białorusi było inne. Państwo kojarzyło się z Rosją, z władzą reżimową, a teraz każdy wie, co się działo po sfałszowanych wyborach. Po protestach na Białorusi Polacy zaczęli inaczej postrzegać Białorusinów. Doceniają ten zryw wolnościowy i przez ten pryzmat również mnie postrzegają. Bardzo się z tego nowego wizerunku Białorusi cieszę, bo to piękny kraj.

Reklama

Białorusini zapłacili wysoką cenę za ten zryw. Mój ojciec pracował jako mechanik. W związku z kryzysem, który nastąpił m.in. po ulicznych protestach, stracił pracę. Likwidowano etaty i dyrektor poinformował go, że albo przyjmie stanowisko, z którego zwolnili jego kolegę, albo on zostanie zwolniony dyscyplinarnie. Ojciec był zaskoczony, że po tylu latach pracy jest tak traktowany, zwłaszcza przed przejściem na emeryturę. Napisał wypowiedzenie. Na szczęście udało mu się znaleźć inne zajęcie.

Zauważyłem, że gdy między sobą walczą politycy, przywódcy różnych państw, to na tym najbardziej cierpi zwykły człowiek, i dlatego nie dziwię się, że te protesty się skończyły, ponieważ nie sposób cały czas się tym zajmować. Ludzie muszą żyć. Mają domy, rodziny, o które należy zadbać. Kiedy natomiast patrzę na to, co się dziś dzieje na Białorusi, gdzie ludzie walczą o wolność, o podstawowe prawa człowieka, niepokoi mnie to, co się dzieje w Polsce, która tę wolność ma, a jednak jej nie szanuje. Zwłaszcza młode pokolenia. Jak rozmawiam z moimi znajomymi z Białorusi, to oni są zdziwieni protestami np. przeciwko życiu. Nie mogą zrozumieć, dlaczego Polacy nie potrafią mądrze korzystać z wolności, którą wywalczyli.

Jak postrzegamy to, co się teraz dzieje na granicy polsko-białoruskiej? Ci, którzy mieszkają na Białorusi, za bardzo się nie orientują w tych sprawach, bo tam się dawkuje informacje. Media białoruskie informują, że to tymczasowy problem, że Polacy nie chcą wpuścić uchodźców. To wszystko ma charakter antypolski. Białorusini mieszkający w Polsce natomiast zdają sobie sprawę z tego, że jest to prowokacja. Mnie osobiście, podobnie jak wielu Białorusinom mieszkającym w Polsce, trudno zrozumieć zachowanie polityków polskiej opozycji. Znajomi Białorusini przekonali się, że tutaj są pokój, bezpieczeństwo i że tu mogą zbudować swoją przyszłość. A równocześnie widzą, co się dzieje, w jakim kierunku to zmierza. Trudno im zrozumieć, dlaczego sami Polacy dają się prowokować i angażują się w konflikt, który przecież może wywołać wojnę...

Wysłuchała: Maria Fortuna-Sudor

2021-09-22 07:48

Oceń: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do św. Rity

[ TEMATY ]

nowenna

św. Rita

Agata Kowalska

Św. Rita

Św. Rita

Nowenna do odmawiania między 13 a 21 maja lub w dowolnym terminie.

Niech będzie uwielbiony Bóg w Twoim życiu św. Rito.
CZYTAJ DALEJ

Święty oracz

Niedziela przemyska 20/2012

W miesiącu maju częściej niż w innych miesiącach zwracamy uwagę „na łąki umajone” i całe piękno przyrody. Gromadzimy się także przy przydrożnych kapliczkach, aby czcić Maryję i śpiewać majówki. W tym pięknym miesiącu wspominamy również bardzo ważną postać w historii Kościoła, jaką niewątpliwie jest św. Izydor zwany Oraczem, patron rolników. Ten Hiszpan z dwunastego stulecia (zmarł 15 maja w 1130 r.) dał przykład świętości życia już od najmłodszych lat. Wychowywany został w pobożnej atmosferze swojego rodzinnego domu, w którym panowało ubóstwo. Jako spadek po swoich rodzicach otrzymać miał jedynie pług. Zapamiętał również słowa, które powtarzano w domu: „Módl się i pracuj, a dopomoże ci Bóg”. Przekazy o życiu Świętego wspominają, iż dom rodzinny świętego Oracza padł ofiarą najazdu Maurów i Izydor zmuszony był przenieść się na wieś. Tu, aby zarobić na chleb, pracował u sąsiada. Ktoś „życzliwy” doniósł, że nie wypełnia on należycie swoich obowiązków, oddając się za to „nadmiernym” modlitwom i „próżnej” medytacji. Jakież było zdumienie chlebodawcy Izydora, gdy ujrzał go pogrążonego w modlitwie, podczas gdy pracę wykonywały za niego tajemnicze postaci - mówiono, iż były to anioły. Po zakończonej modlitwie Izydor pracowicie orał i w tajemniczy sposób zawsze wykonywał zaplanowane na dzień prace polowe. Pobożna postawa świętego rolnika i jego gorliwa praca powodowały zawiść u innych pracowników. Jednak z czasem, będąc świadkami jego świętego życia, zmienili nastawienie i obdarzyli go szacunkiem. Ta postawa świętości wzbudziła również u Juana Vargasa (gospodarza, u którego Izydor pracował) podziw. Przyszły święty ożenił się ze świątobliwą Marią Torribą, która po śmierci (ok. 1175 r.) cieszyła się wielkim kultem u Hiszpanów. Po śmierci męża Maria oddawała się praktykom ascetycznym jako pustelnica; miała wielkie nabożeństwo do Najświętszej Marii Panny. W 1615 r. jej doczesne szczątki przeniesiono do Torrelaguna. Św. Izydor po swojej śmierci ukazać się miał hiszpańskiemu władcy Alfonsowi Kastylijskiemu, który dzięki jego pomocy zwyciężył Maurów w 1212 r. pod Las Navas de Tolosa. Kiedy król, wracając z wojennej wyprawy, zapragnął oddać cześć relikwiom Świętego, otworzono przed nim sarkofag Izydora, a król zdumiony oznajmił, że właśnie tego ubogiego rolnika widział, jak wskazuje jego wojskom drogę... Izydor znany był z wielu różnych cudów, których dokonywać miał mocą swojej modlitwy. Po śmierci Izydora, po upływie czterdziestu lat, kiedy otwarto jego grób, okazało się, że jego zwłoki są w stanie nienaruszonym. Przeniesiono je wówczas do madryckiego kościoła. W siedemnastym stuleciu jezuici wybudowali w Madrycie barokową bazylikę pod jego wezwaniem, mieszczącą jego relikwie. Wśród licznych legend pojawiają się przekazy mówiące o uratowaniu barana porwanego przez wilka, oraz o powstrzymaniu suszy. Izydor miał niezwykły dar godzenia zwaśnionych sąsiadów; z ubogimi dzielił się nawet najskromniejszym posiłkiem. Dzięki modlitwom Izydora i jego żony uratował się ich syn, który nieszczęśliwie wpadł do studni, a którego nadzwyczajny strumień wody wyrzucił ponownie na powierzchnię. Piękna i nostalgiczna legenda, mówiąca o tragedii Vargasa, któremu umarła córeczka, wspomina, iż dzięki modlitwie wzruszonego tragedią Izydora, dziewczyna odzyskała życie, a świadkami tego niezwykłego wydarzenia było wielu ludzi. Za sprawą św. Izydora zdrowie odzyskać miał król hiszpański Filip III, który w dowód wdzięczności ufundował nowy relikwiarz na szczątki Świętego. W Polsce kult św. Izydora rozprzestrzenił się na dobre w siedemnastym stuleciu. Szerzyli go głównie jezuici, mający przecież hiszpańskie korzenie. Izydor został obrany patronem rolników. W Polsce powstawały również liczne bractwa - konfraternie, którym patronował, np. w Kłobucku - obdarzone w siedemnastym stuleciu przez papieża Urbana VIII szeregiem odpustów. To właśnie dzięki jezuitom do Łańcuta dotarł kult Izydora, czego materialnym śladem jest dzisiaj piękny, zabytkowy witraż z dziewiętnastego stulecia z Wiednia, przedstawiający modlącego się podczas prac polowych Izydora. Do łańcuckiego kościoła farnego przychodzili więc przed wojną rolnicy z okolicznych miejscowości (które nie miały wówczas swoich kościołów parafialnych), modląc się do św. Izydora o pomyślność podczas prac polowych i o obfite plony. Ciekawą figurę św. Izydora wspierającego się na łopacie znajdziemy w Bazylice Kolegiackiej w Przeworsku w jednym z bocznych ołtarzy (narzędzia rolnicze to najczęstsze atrybuty św. Izydora, przedstawianego również podczas modlitwy do krucyfiksu i z orzącymi aniołami). W 1848 r. w Wielkopolsce o wolność z pruskim zaborcą walczyli chłopi, niosąc jego podobiznę na sztandarach. W 1622 r. papież Grzegorz XV wyniósł go na ołtarze jako świętego.
CZYTAJ DALEJ

JD Vance na inauguracji pontyfikatu Leona XIV

2025-05-15 18:00

[ TEMATY ]

pontyfikat

JD Vance

Papież Leon XIV

Vatican News

JD Vance w watykańskim Sekretariacie Stanu 19.04.2025

JD Vance w watykańskim Sekretariacie Stanu 19.04.2025

Wiceprezydent Stanów Zjednoczonych JD Vance stanie na czele amerykańskiej delegacji na inaugurację pontyfikatu Leona XIV. Informację podał Biały Dom.

Inauguracja nowego pontyfikatu odbędzie się w niedzielę 18 maja. Wiceprezydentowi będzie towarzyszyć jego żona Usha Vance oraz sekretarz stanu Marco Rubio wraz z małżonką Jeanette Rubio. Jak zaznaczono w komunikacie, Leon XIV jest pierwszym Papieżem ze Stanów Zjednoczonych, a JD Vance pierwszym katolikiem konwertytą, który pełni urząd wiceprezydenta.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję