Thomas Merton, zmarły 50 lat temu amerykański trapista, myśliciel i filozof, sławę zyskał dzięki m.in. dziełom o duchowości kontemplacyjnej, wierze w wartość chrześcijańskiej aktywności społecznej, ale także dzięki duchowej autobiografii „Siedmiopiętrowa góra”, w której opowiedział o swojej drodze do wolności, do Boga. Napisał ją kilka lat po wstąpieniu do zakonu trapistów, a książka została przetłumaczona na wiele języków, wydana w dużych nakładach i stała się światowym bestsellerem.
„Siedmiopiętrowa góra” powstała w 1948 r., w Polsce została wydana po raz pierwszy 24 lata później. Do dziś ukazało się u nas kilka wydań (obecne – wydawnictwo Zysk i s-ka), które mogą czytać kolejne pokolenia. A warto, bo jest to książka przede wszystkim o poszukiwaniu siebie i wiary, co było/jest udziałem wielu z nas. Jedno z amerykańskich pism nazwało tę książkę „odyseją duszy”. I słusznie. Merton opowiada o poszukiwaniu Prawdy i duchowej przemianie, która z człowieka obojętnego religijnie, co wyniósł z domu, zmienia go w żarliwego katolika. Doświadcza działania Boga, z czasem odczuwa powołanie kapłańskie. Nie wszystko dzieje się łatwo, przeciwnie. Przechodzi długą drogę, przeżywa wiele rozterek, chwil zwątpienia oraz załamań, zanim wychodzi na prostą. Zwycięża powołanie, zostaje przyjęty do zakonu trapistów i klasztoru w amerykańskim klasztorze Gethsemani.
Kościół uczy, że istnieje pewna forma łączności pomiędzy światem żyjących a światem tych, którzy odeszli. Jest to kontakt realny. Możemy sobie wzajemnie pomagać.
W wyznaniu wiary wypowiadamy słowa: „Wierzę w świętych obcowanie”. To krótkie zdanie zawiera w sobie jedną z najpiękniejszych tajemnic naszej wiary – prawdę o duchowej jedności wszystkich członków Kościoła: zarówno tych, którzy żyją na ziemi, jak i tych, którzy już przeszli do wieczności. Obcowanie świętych to nie poetycka metafora ani pobożne wspomnienie o zmarłych, ale rzeczywista więź, która łączy nas w jednym Ciele Chrystusa, niezależnie od czasu i przestrzeni.
Po samobójczej śmierci swego 16-letniego syna Adama w kwietniu br. Matt i Maria Raine przeszukiwali jego telefon, desperacko szukając wskazówek, co mogło doprowadzić do tragedii. W wywiadzie dla stacji NBC News powiedzieli, że chłopiec w ostatnich tygodniach życia korzystał ze sztucznej inteligencji (AI) jako namiastki obecności, rozmawiając z nią o swoich problemach z lękiem i trudnościach w porozumiewaniu się z rodziną. Zapiski rozmów pokazują, że bot przeszedł od pomocy w zadaniach domowych do roli „trenera samobójstwa”.
Po tragedii, jaka rozegrała się w ich domu rodzice najpierw szukali wyjaśnień na Snapchacie albo w historii wyszukiwań w internecie czy jakimś dziwnym kulcie, tymczasem odpowiedź znaleźli dopiero po otwarciu (jego) ChatGPT. „On by tu był, gdyby nie ten chat. Wierzę w to w 100%” - powiedział Matt Raine.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.