Warsztaty poprowadzili wykładowcy, szkoleniowcy z Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu oraz redaktorzy, dziennikarze, montażyści i operatorzy Radia Maryja i TV Trwam. Dzięki warsztatom uczestnicy poznają różnicę pomiędzy komunikatem, a informacją, opinią, manipulacją a perswazją, dowiadują się, jaki jest podział procentowy przekazu telewizyjnego i poznają podstawowe terminy medialne. Ponadto mają okazję dowiedzieć się, że komunikaty medialne trudno jednoznacznie zakwalifikować wyłącznie jako informacyjne, opiniotwórcze, perswazyjne czy zmanipulowane. Dzięki uczestnictwu w warsztatach młodzi ludzie potrafią wskazać główne cechy rzetelnego przekazu informacji i podstawowe zakłamania przekazu medialnego, a także rozwijają świadomą postawę udziału w świecie mediów i korzystania z nich. Ponadto pamiętają o konieczności samodzielnej oceny treści i przekazu medialnego, są zachęcani do krytycznego oraz odpowiedzialnego przekazywania informacji.
Reklama
Warsztaty zorganizowała 22 lutego poseł Agata Borowiec, która w rozmowie wyjaśniała, dlaczego współczesnej młodzieży potrzebne są takie szkolenia. – Głównym zadaniem warsztatów jest rozwijanie świadomych postaw udziału młodych ludzi w świecie mediów i korzystania z nich oraz umiejętność samodzielnej oceny treści przekazu medialnego. Na co dzień nie wiemy, jak wygląda przygotowywanie materiałów „od kuchni”, więc dobrze tę wiedzę posiadać. Dziś wszyscy korzystamy z mediów społecznościowych, szczególnie młodzi ludzie, dlatego dobrze jest, by wiedzieli, jak wygląda „język przekazu medialnego”. Na warsztatach mamy okazję korzystać z bardzo profesjonalnego sprzętu m.in. są to oświetlenie, kamery i wóz transmisyjny. Tego typu warsztaty organizuje tylko TV Trwam i Radio Maryja, co także ma szansę „ocieplić” wizerunek tej telewizji i rozgłośni, które zazwyczaj kojarzone są dość negatywnie, z przekonaniem, że ramówka skierowana jest głównie do osób starszych. Dzięki tym warsztatom młodzież ma okazję spotkać się z młodymi wykładowcami, studentami i pracownikami radia i telewizji, dzięki czemu wiele się uczy. Młodzież poznaje również nowoczesny sposób funkcjonowania mediów – wskazała.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Redemptorysta z Torunia, o. Benedykt Cisoń tłumaczył jakie umiejętności prowadzący chcą przekazać młodzieży. – Warsztaty „Nowe widnokręgi – zrozumieć media” to inicjatywa, którą Radio Maryja, TV Trwam i Wyższa Szkoła Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu promują od siedmiu lat. Jest to inicjatywa ojca dyrektora Tadeusza Rydzyka, który chciał przekazać młodzieży najbardziej podstawowe informacje o tym, jak tworzyć media, na czym one polegają i jak funkcjonują. Chciał również uczyć młodych ludzi oceny mediów od strony warsztatu, czyli od strony obrazu, dźwięku i słowa, pokazać, w jaki sposób media mogą kreować i przetwarzać informacje w sposób pozytywny lub negatywny. Podczas warsztatów młodzi ludzie wcielają się w rolę dziennikarzy, zarówno tych telewizyjnych, jak i radiowych oraz prasowych. Rozmawiają ze swymi rówieśnikami, przygotowując materiały o warsztatach. Z jednej strony jest więc część teoretyczna i praktyczna prowadzona przez wykładowców i szkoleniowców Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej, z drugiej młodzież ma możliwość wykorzystania tej wiedzy w praktyce – wskazał.
Program warsztatów jest bogaty i atrakcyjny dla młodego człowieka, gdyż w ciekawy sposób łączy w sobie obraz, dźwięk i słowo pisane. Jedną z uczestniczek warsztatów była Michalina Rogowska z Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego im. Papieża Jana Pawła II w Biłgoraju, która podzieliła się swoimi wrażeniami. – Bardzo się cieszę, że mogłam wziąć udział w tych warsztatach. Na co dzień uczęszczam do klasy o profilu reporterskim i uczę się edukacji medialnej, zaś te warsztaty były wspaniałym dodatkiem i pogłębieniem tego, co już wiem. Poznałam wiele fajnych osób, zobaczyłam, jak wygląda tworzenie materiału prasowego i doświadczyłam, jak naprawdę trudna jest praca dziennikarza, ile wymaga pracy, poświęcenia i przygotowania. Teraz już zupełnie inaczej będę patrzyć i oceniać to, co dzieje się w radiu i w telewizji – wskazała.
Warsztaty zakończyły się podsumowaniem oraz prezentacją materiałów fotograficznych, prasowych, radiowych i telewizyjnych przygotowanych przez uczestników we współpracy z prowadzącymi.