Reklama

Niedziela Kielecka

Różańcowa parafia św. Mikołaja

Kościół w Nakle znany jest z łaskami słynącego obrazu Maryi z Dzieciątkiem. Jednak świątynia ta jest pod wezwaniem jednego z najbardziej znanych świętych – św. Mikołaja Biskupa

Niedziela kielecka 41/2017, str. 4

[ TEMATY ]

parafia

TER

Wnętrze kościoła

Wnętrze kościoła

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ten pochodzący z Myry biskup wsławił się pomocą biednym i potrzebującym. Przez wieki był jednym z najbardziej czczonych świętych zarówno w Kościele zachodnim jak i wschodnim. W ikonografii przedstawiany jest jako starszy mężczyzna z brodą, w stroju biskupim, z pastorałem. Najczęściej w jednej ręce trzyma księgę, a drugą wykonuje gest błogosławieństwa. Wśród jego rekwizytów są trzy złote kule, które jako posag dla trzech dziewczyn podrzucił do ich domu, umożliwiając im wyjście za mąż. Jest m.in. patronem panien na wydaniu, piekarzy, żeglarzy, ubogich i dzieci.

Starożytne Nakło

Reklama

Pierwsze wzmianki o parafii w Nakle pochodzą z historycznych dokumentów z 1217 i 1222 r., w których jest wspomniany Szczepan z Nakła – kleryk. Natomiast w 1325 r. Nakło wymienione zostało w rejestrze Świętopietrza jako wieś parafialna należąca do dekanatu irządzkiego. Długosz notuje, że dziedzicami wsi byli Jakubik i Prandota. W 1334 r. Nakło jest już w dekanacie lelowskim. Informacje o pierwszym kościele pochodzą z 1326 r. Świątynia była drewniana i nie przetrwała do naszych czasów. Wszystko wskazuje na to, że spłonęła w XIV wieku. Ks. Władysław Mazur w kronice parafialnej zanotował, że kościół wymagał szybkich napraw. W XIV wieku parafia Nakło przechodziła różne koleje, była też przyłączona do parafii Irządze. Po powstaniu murowanej kaplicy ze sklepioną kulistą rotundą w XVI wieku przywrócono prawa parafii. Według wszelkiego prawdopodobieństwa do tej kaplicy został na początku XVI wieku dobudowany kościół. Budowa obecnej świątyni została ukończona przed 1712 r. staraniem proboszcza Andrzeja Szychowskiego. Świątynię konsekrował w 1726 r. bp Augustyn Wesel, opat Cystersów w Jędrzejowie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Odnawianie kościoła

W 1764 r. parafię objął ks. Marcin Hadziewicz, kanonik katedralny kijowski. Zastał on kościół w nie najlepszym stanie: „zaniedbaney reparacyi w fundamentach do upadku nachylony”. Świątynia została poddana renowacji, a kolejne restauracje miały miejsce w XIX wieku. Budynek odnawiano także tuż przed II wojną światową – w 1936 r., a także w latach 50. ubiegłego wieku. Nawa kościoła jest trójprzęsłowa, prezbiterium węższe, jednoprzęsłowe, zamknięte półkoliście. Przy nawie od północy znajduje się kaplica Zwiastowania NMP z XVII wieku. Ołtarz główny i dwa boczne oraz ołtarz w kaplicy – są barokowe. Epitafia pochodzą z XVIII i XIX stulecia. W nawie głównej i prezbiterium ściany podzielone są pilastrami. Biskupi kieleccy – Kazimierz Gurda i Marian Florczyk – 8 marca 2009 r. dokonali uroczystej koronacji XVII-wiecznego wizerunku Matki Bożej Przedziwnej Nakielskiej. Podania ustne przekazywane z pokolenia na pokolenie podtrzymują opinię, iż słynący łaskami obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem był koronowany w ubiegłych wiekach, jednakże korony te zostały skradzione.

Św. Mikołaj z głównego ołtarza

Reklama

Obraz patrona nakielskiej świątyni znajduje się w ołtarzu głównym. Służy jako zasuwa zabytkowego krucyfiksu. Św. Mikołaj przedstawiony jest tradycyjnie w biskupich szatach z mitrą na głowie. W lewej ręce trzyma księgę i pastorał, prawą ma uniesioną do błogosławieństwa. Błogosławi trzem dziewczętom z wiankami na głowie. Panny trzymają w rękach kulki ze złota – dar biskupa, posag, dzięki któremu mogą wyjść za mąż. U stóp biskupa z Myry rośnie lilia – symbol czystości. – To jedyne wyobrażenie naszego patrona w świątyni – mówi ks. prob. Stanisław Swoboda. Obraz św. Mikołaja wysuwany jest w dniu patronalnym 6 grudnia i widnieje w nim aż do Środy Popielcowej.

– Odpust ku czci naszego patrona ma tradycyjny przebieg, przygotowują nas do tego rekolekcje adwentowe oraz spowiedź – mówi kapłan.

– 6 grudnia podczas uroczystej Mszy św. wystawiany jest Najświętszy Sakrament i wszyscy odmawiamy litanię do naszego patrona – dodaje ks. Swoboda. W parafii nie istnieje jakiś szczególny kult św. Mikołaja. Jej mieszkańcy większą atencją otaczają łaskami słynący obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem, który znajduje się w bocznej kaplicy. – W każdą środę odmawiana jest Nowenna do Matki Bożej Nieustającej Pomocy po Mszy św. Przed Eucharystią odmawiamy wspólnie Różaniec, codziennie jedną część – mówi. W parafii istnieje 7 róż różańcowych. To kontynuacja wieloletniej tradycji. Dość powiedzieć, że w 1732 r. założone zostało w Nakle Bractwo Różańcowe, które tak się rozwinęło, że w roku 1948 w parafii istniało aż 51 Kół Żywego Różańca! – dodaje kapłan.

Trzeba nam jeszcze wiedzieć, że w 1925 r. w czasie kanonicznej wizytacji bp. Augustynowi Łosińskiemu towarzyszył i uroczystą Sumę odprawił późniejszy błogosławiony z grona 108 męczenników, ksiądz Józef Pawłowski. Wcześniej w Nakle, według tradycji, stacjonowały wojska Napoleona. Cesarzowi Francuzów, który miał przywrócić wolność Polakom, wystawiono pomnik. Napoleon nie spełnił nadziei mieszkańców kraju nad Wisłą, a jego wojska grabiły i profanowały kościoły. Być może dlatego po latach pomnik Napoleona przerobiono na św. Floriana, który również był żołnierzem, ale za wiarę oddał życie.

W parafii jest także drugi odpust, który odbywa się 15 sierpnia w dniu Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Ten cieszy się dużą popularnością, chociaż w dekanacie znajduje siękościół pod tym wezwaniem.

2017-10-04 10:52

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Stanisławowy kościół w dobrach cysterskich

Niedziela kielecka 1/2018, str. IV

[ TEMATY ]

parafia

W.D.

Drewniany kościół św. Stanisława w Rakoszynie

Drewniany kościół św. Stanisława w Rakoszynie
Rakoszyn wzmiankowany jest po raz pierwszy w źródłach w 1153 r. Kościół należał do cystersów w Brzeźnicy (Jędrzejowie) i składał daniny klasztorowi. W poł. XVI wieku, gdy przez ziemie polskie przetaczała się fala reformacji, Rakoszyn wraz z kościołem należał do rodu Kępskich, którzy oddali kościół różnowiercom i długo nie dopuszczali plebanów mianowanych przez opactwo w Jędrzejowie. Świątynia w tym czasie została zrujnowana i ograbiona. Dopiero w latach 1639-40 kościół powrócił do katolików. Jego stan był fatalny. Zakrystia i dzwonnica były bez dachów, ściany zawilgocone i pochylone. Mieszkańcy przy pomocy opactwa cystersów szybko odrestaurowali zaniedbaną świątynię, w 1664 r. kościół stał już wyremontowany i przetrwał do II poł. XVIII wieku. Obecna świątynia modrzewiowa, o stropie belkowanym została wzniesiona staraniem miejscowego proboszcza Tomasza Kalińskiego w 1779 r. Trudno dziś ustalić jak wyglądało jej wnętrze. Wiadomo, że w 1827 r. do świątyni w Rakoszynie przeniesiono część wyposażenia z rozbieranego wówczas kościoła w pobliskim Trzcińcu.
CZYTAJ DALEJ

Wkrótce oficjalne powitanie polskiego astronauty w Polsce

2025-07-22 18:14

[ TEMATY ]

Sławosz Uznański‑Wiśniewski

fot. Boston9, Creative Commons

Sławosz Uznański

Sławosz Uznański

Sławosz Uznański-Wiśniewski w czwartek przyleci do Polski -- potwierdziła we wtorek POLSA. O godz. 11 na terenie Portu Lotniczego Chopina w Warszawie odbędzie się oficjalne powitanie polskiego astronauty, a po nim konferencja prasowa.

Swój powrót do kraju w czwartek zapowiadał w poniedziałek w serwisach społecznościowych sam Uznański-Wiśniewski. „Do zobaczenia w Polsce w czwartek!” – napisał wówczas.
CZYTAJ DALEJ

Francja: dlaczego kobiety w kościele zakrywają głowę, skąd ten nowy trend?

2025-07-22 19:07

[ TEMATY ]

kobieta

Adobe Stock

To duchowy rytuał, który pomaga w lepszym przeżywaniu Eucharystii, znak, że w tym szczególnym czasie chcę być tylko dla Boga – opowiadają na łamach La Croix kobiety, które podczas liturgii zdecydowały się zakrywać głowę koronkową chustą, tzw. mantylą. Paryski dziennik przypomina, że w przeszłości był to we Francji powszechny zwyczaj. Dziś ta tradycja odżywa na nowo, choć wciąż jest zjawiskiem mniejszościowym. Można ją zaobserwować w kręgach tradycjonalistycznych i u neofitek.

Cytowana przez La Croix Isabelle Jonveaux, socjolog religii na Uniwersytecie we Fryburgu zauważa, że osoby nawrócone mają tendencję do eksponowania zewnętrznych znaków swojej wiary, aby zaznaczyć swoje nawrócenie. „Noszenie odzieży o charakterze religijnym to również sposób na wyrażenie pewnego radykalizmu” – dodaje szwajcarska socjolog.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję