Reklama

Pytania o wiarę

Czyj Kościół: mój czy księży?

Niedziela płocka 10/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Często spotykam się z zarzutami: "w Pana Boga wierzę, ale w Kościół i w księży nie wierzę"; "nie muszę dawać ofiar na tacę, bo duchowni i tak są bogaci"; "ważne żebym sam był blisko Boga, Kościół nie jest mi potrzebny". Mówi się o tym, że Kościół jest bogaty, że powinien więcej troszczyć się o biednych, zamiast budować nowe świątynie. Jak w tym kontekście rozumieć sformułowanie piątego przykazania kościelnego, które nakazuje troszczyć się o potrzeby Kościoła?

W zestawieniu z takimi i podobnymi poglądami bardzo kontrastowo brzmi piąte przykazanie kościelne: "Troszczyć się o potrzeby wspólnoty Kościoła". Jest to przykazanie otwarte. Nie precyzuje ono konkretnie potrzeb wspólnoty Kościoła i form troski, które na potrzeby odpowiadają. To "nowocześnie" brzmiące przykazanie, które nakazuje elastycznie rozpoznawać potrzeby Kościoła i im zaradzać. Zawarte jest w nim pewne założenie, które należy wydobyć na światło dzienne: takie mianowicie, że chrześcijanin ma obowiązek solidaryzowania się z Kościołem. Nie może wobec niego zająć postawy wrogiej, negatywnej, czy obojętnej. Ma obowiązek odnosić się do Kościoła w sposób pozytywny, akceptujący tę społeczność Bosko-ludzką, do której należy.
To ważna konstatacja. Spotyka się bowiem takie osoby, które deklarując wiarę w Boga, dystansują się wobec Kościoła. Trzeba jasno powiedzieć, że taka postawa nie jest właściwa. Można długo uzasadniać, dlaczego chrześcijanin ma obowiązek utrzymywać więź z Kościołem: w Kościele wierni otrzymują wszystkie sakramenty święte, Kościół wprowadza w wiarę i życie według wiary. Kościół to nie jakaś obca społeczność, to nie sami duchowni, ale to wszyscy wyznawcy Chrystusa, których łączy ta sama wiara, te same przykazania, ten sam obowiązek pozostawania blisko Chrystusa i również ta sama perspektywa wiecznego zbawienia.
Mówiąc o otwartym charakterze tego przykazania, należy wskazać na potrzeby stałe wspólnoty wierzących oraz takie, które się zmieniają. Do tych pierwszych należy zaliczyć potrzebę modlitwy, troskę o jedność, tworzenie dobrej opinii o wyznawcach Chrystusa, zabieganie o polepszenie losu biednych i cierpiących, zapewnienie obecności duszpasterzy, przewodników w każdej lokalnej społeczności i ogólnie warunków, które są konieczne do właściwego spełniania misji prorockiej, kapłańskiej i królewskiej Kościoła.
Potrzeby "zmienne", chociaż może to nie najlepsze słowo, odnoszą się do ciągle nowych okoliczności funkcjonowania Kościoła. Mogą być one związane z koniecznością organizowania nowych ośrodków duszpasterskich, budowaniem nowych kościołów, wysyłaniem misjonarzy do krajów, gdzie brakuje kapłanów, organizowaniem doraźnej pomocy dla ofiar klęsk żywiołowych, kształceniem młodzieży do zadań apostolskich, przygotowaniem wolontariuszy do działalności ewangelizacyjnej, zabieganiem o nowe środki oddziaływania wiary, np.: poprzez radio, telewizję, prasę czy Internet. Te potrzeby ciągle się zmieniają, nawet w zależności od pory roku, warunków społeczno- -politycznych w różnych częściach świata, wydarzeń radosnych czy bolesnych.
Piąte przykazanie kościelne zobowiązuje do troski o te pierwsze, niejako stałe, i te drugie, ciągle zmieniające się potrzeby Kościoła. Wydaje się, że w tym przykazaniu jest także zawarty nakaz do dawania swego czasu, zaangażowania w działalność różnych grup apostolskich, ruchów, stowarzyszeń, gdy są one odpowiedzią na potrzeby wspólnoty eklezjalnej. Nie wolno się uchylać od tej formy aktywności, wycofywać się, mówiąc, że nie obliguje do nich przynależność do Kościoła. Trzeba też zdecydowanie zauważyć, że ofiara złożona na tacę czy przy okazji kolędy, na wypominki, przy zamawianiu Mszy św., przy posługach duszpasterskich to również przejaw troski o potrzeby naszego wspólnego Kościoła, naszych parafii. Każda zaś z parafii współuczestniczy w utrzymaniu i działalności diecezji, Seminarium Duchownego, Caritas czy rozgłośni radiowych, które służą całej społeczności, a także różnych instytucji wspierających pracę duszpasterską. Kościół w Polsce ma natomiast udział w zapewnieniu środków materialnych dla Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, dla Stolicy Apostolskiej, dla miejsc związanych z życiem, męką i zmartwychwstaniem Pana Jezusa.
Najważniejsze jednak jest to, aby ta różnorodna troska o potrzeby Kościoła prowadziła do większej z nim identyfikacji, do współodpowiedzialności, do współprzeżywania radości i smutków z całą społecznością wierzących.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Milewski do młodych: nie zmarnujcie bierzmowania

2024-04-18 19:23

[ TEMATY ]

bierzmowanie

Płock

bp Mirosław Milewski

Karol Porwich/Niedziela

- Bardzo zależy mi na tym, żebyście nie zmarnowali bierzmowania. Zachowajcie w sobie prawdę i otwartość na dary Ducha Świętego, na Boga i drugiego człowieka - powiedział bp Mirosław Milewski w Nasielsku w diecezji płockiej. Dokonał wizytacji parafii pw. św. Katarzyny i udzielił młodzieży sakramentu bierzmowania.

Bp Milewski na podstawie Ewangelii Janowej (J 6,44-51) podkreślił, że „Jezus jest chlebem żywym”: - Za każdym razem, kiedy spożywamy ten chleb, zagłębiamy się w istotę miłości Boga. Już nie żyjemy dla nas samych - zauważał biskup pomocniczy diecezji płockiej.

CZYTAJ DALEJ

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Radio TOK FM odpowie finansowo za język nienawiści

2024-04-19 13:50

[ TEMATY ]

KRRiT

Tomasz Zajda/fotolia.com

Urząd skarbowy ściągnie z kont należącego do Agory radia Tok FM 88 tys. złotych. To kara, jaką na stację nałożył przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji za używanie języka nienawiści.

Krajowa Rada ukarała Tok FM za sformułowania znieważające, poniżające i naruszające godność najważniejszych osób w państwie, w tym Prezydenta Rzeczypospolitej. KRRiT ukarała kwotą 80 tys. złotych tę samą rozgłośnię za pełne nienawiści wypowiedzi na temat podręcznika prof. Wojciecha Roszkowskiego „Historia i Teraźniejszość”. Pracownik stacji stwierdził na antenie, że książkę „czyta się jak podręcznik dla Hitlerjugend”. Autor tych słów pracuje obecnie w TVP info.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję