Reklama

Pałac Biskupi w Kielcach

Niedziela kielecka 10/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pałac Biskupi w Kielcach (obecnie Muzeum Narodowe), reprezentujący wczesny barok, należy do najcenniejszych zabytków architektury w Polsce. Niemal wyjątkowym faktem jest, iż zachował się w stanie nienaruszonym. Jest to fakt tym bardziej szczególny, że potop szwedzki zniszczył większość zabytków architektury polskiej, zwłaszcza rezydencjonalnej.
Kielce od XI w. były własnością biskupów krakowskich, którzy w XII w. wznieśli tutaj dwór dla siebie. Zapewne znajdował się on w miejscu obecnego Pałacu Biskupiego. Przemawia za tym zarówno tradycja miejsca, bliskość wzniesionej przez tychże biskupów kolegiaty (obecnej katedry), jak i wyjątkowo piękne położenie na stoku wzgórza katedralnego, z przepięknym widokiem na okolicę i rozciągające się niżej ogrody.
Inicjatorem budowy obecnego Pałacu Biskupiego był biskup krakowski Jakub Zadzik (ok. 1580-1642), kanclerz wielki koronny, miłośnik sztuki i kultury oraz zręczny dyplomata.
Do wzniesienia swego pałacu w Kielcach zaangażował najprawdopodobniej wybitnego architekta, związanego głównie z Krakowem, Giovanniego Freevano, przedstawiciela wczesnego baroku. W związku z Pałacem Biskupim w Kielcach wymienia się również znacznie młodszego Tomasza Poncino, który być może kontynuował lub kończył budowę prowadzoną w latach 1637-1641.
Architektura Pałacu Biskupiego w Kielcach wpisuje się w typowo polską, choć opartą na wzorach włoskich willi, koncepcję rezydencji wczesnobarokowej. U początku tej linii stoi Zamek Ujazdowski w Warszawie, kontynuuje ją Zamek w Kruszynie pod Częstochową, a wieńczy właśnie Pałac Biskupi w Kielcach.
Do cech charakterystycznych pałacu w Kielcach należy wyakcentowanie roli osi poprzecznej budowli w stosunku do linii fasady, poszerzonej o mury kurtynowe i wieże - baszty. Akcent ów zaznaczają dwie piękne loggie marmurowe (druga od strony ogrodu) i wielkie okna sal reprezentacyjnych na piętrze.
Wewnątrz pałacu zachowało się wiele z pierwotnego wyposażenia, m.in. stiuki nad schodami, a przede wszystkim w salach polichromie z portretami biskupów krakowskich oraz bardzo interesujące sceny historyczne na obrazach wmontowanych w kasetony, a pochodzących z warsztatu krakowskiego malarza Tomasza Dolabelli. Wszystko to wciągnięte jest w ciąg sal ekspozycyjnych Muzeum Narodowego.
W latach 1720-1746 pałac został rozbudowany o dwa obszerne skrzydła boczne, flankujące plac przed pałacem i tworzące wraz z nim i położoną wyżej katedrą wyjątkowo piękny zespół architektoniczny. Projektantem tych skrzydeł bocznych był bardzo wybitny architekt polski Kacper Bażanka.
Tak więc, u stóp malowniczej katedry kieleckiej, znajdujemy prawdziwą perłę architektury polskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Tajemnica Wielkiego Czwartku wciąga nas w przepastną ciszę Ciemnicy

[ TEMATY ]

Wielki Czwartek

Karol Porwich/Niedziela

Święte Triduum – dni, których nie można przegapić. Dni, które trzeba nasączyć modlitwą i trwaniem przy Jezusie.

Święte Triduum to dni wielkiej Obecności i... Nieobecności Jezusa. Tajemnica Wielkiego Czwartku – z ustanowieniem Eucharystii i kapłaństwa – wciąga nas w przepastną ciszę Ciemnicy.

CZYTAJ DALEJ

Wszyscy mamy coś z kapłaństwa

Kiedy w Wielki Czwartek otrzymuję życzenia z racji święceń kapłańskich, lubię na nie odpowiadać słowem: „wzajemnie”. Widzę czasem zdziwienie świeckich przyjaciół. W naszej ogólnej świadomości kapłaństwo dotyczy przecież wyświęconych mężczyzn, sprawujących sakramenty, głoszących Słowo Boże i zaliczonych do specjalnego stanu zwanego duchowieństwem. A przecież udział w kapłaństwie Chrystusa nie zaczyna się od sakramentu święceń, ale od chrztu świętego. To przez chrzest przyjmujemy na siebie udział w prorockiej, królewskiej i kapłańskiej misji Jezusa.

CZYTAJ DALEJ

Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował, ale jej ślady nosił na ciele

2024-03-28 23:15

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

św. o. Pio

Wydawnictwo Serafin

O. Pio

O. Pio

Mistycy wynagrodzenia za grzechy są powołani do wzięcia w milczeniu grzechów i cierpienia świata na siebie, w zjednoczeniu z Jezusem z Getsemani. Rzeczywiście, Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował i boleśnie przeżywał, ale jej ślady nosił na własnym ciele, aby w zjednoczeniu ze swoim Boskim Mistrzem współdziałać w wynagradzaniu za ludzkie grzechy. Jako czciciel Męki Pańskiej chciał, aby i inni korzystali z jego dobrodziejstwa.

„Misterium miłości. Droga krzyżowa z Ojcem Pio” to rozważania drogi krzyżowej, które proponuje nam br. Błażej Strzechmiński OFMCap - znawca życia i duchowości Ojca Pio. Rozważania każdej ze stacji przeplatane są z fragmentami pism Stygmatyka. Książka wydana jest w niewielkiej, poręcznej formie i zawiera także miejsce na własne notatki, co doskonale nadaje się do osobistej kontemplacji Drogi krzyżowej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję