Reklama

Nabożeństwo i stacje drogi krzyżowej

Miejsca zatrzymania

W każdym kościele, kaplicy, klasztorze czy nawet oratorium znajdują się stacje drogi krzyżowej. Są stare i współczesne; malowane, rzeźbione, rysowane, wypalane; klasyczne i nowoczesne; zrobione z drewna, metaloplastyki, kamienia, zwykłego papieru; wykonane przez znanych artystów i prostych ludzi. Łączy je jedno - w Wielkim Poście gromadzą się przy nich wspólnoty parafian, by rozważać Chrystusową Mękę. Droga Krzyżowa jest nabożeństwem pasyjnym nierozerwalnie związanym z przeżywaniem Wielkiego Postu. Ostatnio coraz częściej Drogi Krzyżowe podążają także ulicami naszych wsi i miast z pochodniami i lampionami, by publicznie wyznać wiarę w odkupieńczą moc Męki i Śmierci Jezusa Chrystusa. Na wzór tej pierwszej drogi, którą przebył Chrystus.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jerozolimskie kamienie

Obecny kształt nabożeństwa Drogi Krzyżowej jest wynikiem wielowiekowej ewolucji w kształtowaniu się pasyjnej pobożności wiernych, w której miejsce centralne zajmuje męka, śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa. Chrześcijanie pierwszych wieków szczególną czcią otaczali krzyż Chrystusa, tak że z czasem stał się on znakiem rozpoznawczym chrześcijan (pierwotnie bowiem była nim ryba). Nawiedzali też miejsca święte związane z życiem i śmiercią Chrystusa i ustawiali tam kamienie lub wznosili świątynie. I w ten właśnie sposób w Jerozolimie powstały pierwsze stacje drogi krzyżowej.
Świadectwa biblijne nie zawierają dokładnych informacji o trasie Drogi Krzyżowej Chrystusa. Nawet identyfikacja jej początku, czyli pretorium Piłata, trudna jest do określenia. Wiadomo jedynie, że wiodła ruchliwymi ulicami miasta. Już od IV w. w Jerozolimie odbywały się procesje z Ogrodu Oliwnego na wzgórze Synaj, do pretorium i na Golgotę. Jej uczestnicy śpiewali pieśni pasyjne, nieśli zapalone świece i wspominali dramatyczne zdarzenia z męki Chrystusa, jak biczowanie, koronowanie cierniem, więzienie. Średniowieczne diariusze zawierają wzmianki o długości szlaku Męki Pańskiej, liczbie stacji, czyli miejsc zatrzymania pielgrzymów, i związanych z nimi odpustów. Nie było jednak wówczas jeszcze ustalonej lokalizacji ani kolejności tych stacji.

Kult upadków

Wielki wpływ na rozwój kultu Chrystusa Cierpiącego wywarł św. Franciszek z Asyżu. Pobożność franciszkańska opierała się nie na spekulatywnych dociekaniach, lecz na doświadczeniu osobistego przeżycia i na kontakcie duchowym z Chrystusem. Ta pobożność przeżywania każdego szczegółu Męki Pańskiej ukształtowała późniejsze nabożeństwo Drogi Krzyżowej. Na jej ostateczny kształt wpływ miał niewątpliwie także tzw. kult upadków Jezusa i procesje pasyjne, w czasie których czytano fragmenty ewangelicznego opisu męki Jezusa (bardzo popularne przede wszystkim w samej Jerozolimie). Pierwsze nabożeństwa Drogi Krzyżowej w dzisiejszej formie powstały jednak dopiero na początku XVI w. w Niderlandach, a samą nazwę "droga krzyżowa" wprowadzono wcześniej - w 1458 r.
Z XV w. pochodzi pierwsze zalecenie, aby zakładać drogi krzyżowe w domach, ogrodach i kościołach, a 1688 r. kapituła generalna franciszkanów poleciła erygowanie dróg krzyżowych we wszystkich konwentach. Źródła franciszkańskie podają, że przez pierwsze 50 lat erygowano około 600 stacji, a w 1750 r. papież Benedykt XIV erygował drogę krzyżową w Koloseum. Sposób zakładania drogi krzyżowej określała specjalna instrukcja Kongregacji Odpustów z 1731 r. i zarządzenie papieża Benedykta XIV.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Z dziewięciu do czternastu

Spośród dzisiejszych 14 stacji 9 ma oparcie w ewangelicznych opisach męki Pańskiej: skazanie Jezusa na śmierć (stacja I), włożenie krzyża (stacja II), pomoc Szymona z Cyreny (stacja V), rozmowa z niewiastami (stacja VIII), zdjęcie szat (stacja X), ukrzyżowanie (stacja XI), śmierć na krzyżu (stacja XII), zdjęcie z krzyża (stacja XIII), złożenie do grobu (stacja XIV). Pozostałe stacje są bądź wywnioskowanie z tekstów biblijnych (spotkanie z Matką), bądź oparte na przekazach pozabiblijnych (spotkanie z Weroniką).
W biblijnej tradycji nie ma nic o upadkach Chrystusa, jednak do XVIII w. w Niemczech i Niderlandach odprawiano nabożeństwo do upadków Chrystusa (najczęściej 7, a niekiedy 32). Pierwotnie nabożeństwo to obejmowało upadki w drodze z Ogrodu Oliwnego na Golgotę, później od pałacu Piłata. Inną formą było nabożeństwo do dróg przebytych przez Chrystusa, związanych z męką i śmiercią (najczęściej było ich 7 albo 9). Polegało ono na rozważaniu zdarzeń pasyjnych, zwłaszcza w piątki, niekiedy w powiązaniu z nawiedzaniem kościołów lub ołtarzy. Pozostałością tych właśnie nabożeństw są obecne dróżki kalwaryjskie.

Polska pasyjność

W Polsce kult drogi krzyżowej zaczął się wyodrębniać w XVI w. i najczęściej przyjmował formę nabożeństwa do dróg Chrystusa. Wskazuje na to m.in. Pieśń o drogach Pana Jezusowych czasu męki jego niewinni. Nabożeństwo Drogi Krzyżowej najczęściej odprawiano w piątki i niedziele, z czasem jednak niedzielne nabożeństwo pasyjne przyjęło formę Gorzkich Żali.
Prawdopodobnie pierwsza 14-stacyjna droga krzyżowa w Polsce została erygowana w 1733 r. w Krakowie. Stacje najczęściej umieszczane były na chórze, w kościele, w korytarzach klasztornych lub na dziedzińcu.
Droga krzyżowa stanowi zespół przedstawień, figur lub kaplic obrazujących tzw. stacje jerozolimskie na trasie bolesnej drogi Chrystusa od pretorium do złożenia do grobu. Cykle w układzie 14-stacyjnym, obecnie obowiązującym, upowszechniły się w XVIII w. W wieku XVIII i XIX stacje miały bardziej charakter narracyjny, a w XX wieku i obecnie wykazują tendencje symboliczne, redukując liczbą osób do 2 lub 3. Przez zastosowanie współczesnych tworzyw, techniki i ascezy formy silniej akcentują wewnętrzną ekspresję pasyjnych motywów. Ostatnio coraz częstsze są ujęcia poprzestające na wymowie symbolicznej znaków męki Chrystusa.
Droga Krzyżowa do niedawna, podobnie jak nabożeństwa majowe, traktowana była jako przejaw ludowej religijności. Dziś jednak przeżywa renesans. Rozważanie Męki Pańskiej połączone z symbolicznym jej odtwarzaniem jest także coraz bardziej popularne wśród dzieci i młodzieży, którzy angażują się w wystawianie przedstawień pasyjnych i z procesją z krzyżem wychodzą z kościołów na ulice swoich miast.
W samym rozważaniu męczeństwa Chrystusa, równie ważne jak słowa, są także obrazy i inscenizacje. To one stanowią często inspirację rozważań nad zbawczym dziełem Chrystusa. W czasie Wielkiego Postu na łamach Aspektów chcemy przedstawić kilka z nich. Zaczynamy od stacji drogi krzyżowej w kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Gorzowie Wlkp.

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Wojciech, Biskup, Męczennik - Patron Polski

Niedziela podlaska 16/2002

Obok Matki Bożej Królowej Polski i św. Stanisława, św. Wojciech jest patronem Polski oraz patronem archidiecezji gnieźnieńskiej, gdańskiej i warmińskiej; diecezji elbląskiej i koszalińsko-kołobrzeskiej. Jego wizerunek widnieje również w herbach miast. W Gnieźnie, co roku, w uroczystość św. Wojciecha zbiera się cały Episkopat Polski.

Urodził się ok. 956 r. w czeskich Libicach. Ojciec jego, Sławnik, był głową możnego rodu, panującego wówczas w Niemczech. Matka św. Wojciecha, Strzyżewska, pochodziła z nie mniej znakomitej rodziny. Wojciech był przedostatnim z siedmiu synów. Ks. Piotr Skarga w Żywotach Świętych tak opisuje małego Wojciecha: "Będąc niemowlęciem gdy zachorował, żałość niemałą rodzicom uczynił, którzy pragnąc zdrowia jego, P. Bogu go poślubili, woląc raczej żywym go między sługami kościelnymi widząc, niż na śmierć jego patrzeć. Gdy zanieśli na pół umarłego do ołtarza Przeczystej Matki Bożej, prosząc, aby ona na służbę Synowi Swemu nowego a maluczkiego sługę zaleciła, a zdrowie mu do tego zjednała, wnet dzieciątko ozdrowiało". Był to zwyczaj upraszania u Pana Boga zdrowia dla dziecka, z zobowiązaniem oddania go na służbę Bożą.

Św. Wojciech kształcił się w Magdeburgu pod opieką tamtejszego arcybiskupa Adalbertusa. Ku jego czci przyjął w czasie bierzmowania imię Adalbertus i pod nim znany jest w średniowiecznej literaturze łacińskiej oraz na Zachodzie. Z Magdeburga jako dwudziestopięcioletni subdiakon wrócił do Czech, przyjął pozostałe święcenia, 3 czerwca 983 r. otrzymał pastorał, a pod koniec tego miesiąca został konsekrowany na drugiego biskupa Pragi.

Wbrew przyjętemu zwyczajowi nie objął diecezji w paradzie, ale boso. Skromne dobra biskupie dzielił na utrzymanie budynków i sprzętu kościelnego, na ubogich i więźniów, których sam odwiedzał. Szczególnie dużo uwagi poświęcił sprawie wykupu niewolników - chrześcijan. Po kilku latach, rozdał wszystko, co posiadał i udał się do Rzymu. Za radą papieża Jana XV wstąpił do klasztoru benedyktynów. Tu zaznał spokoju wewnętrznego, oddając się żarliwej modlitwie.

Przychylając się do prośby papieża, wiosną 992 r. wrócił do Pragi i zajął się sprawami kościelnymi w Czechach. Ale stosunki wewnętrzne się zaostrzyły, a zatarg z księciem Bolesławem II zmusił go do powtórnego opuszczenia kraju. Znowu wrócił do Włoch, gdzie zaczął snuć plany działalności misyjnej. Jego celem misyjnym była Polska. Tu podsunięto mu myśl o pogańskich Prusach, nękających granice Bolesława Chrobrego.

W porozumieniu z Księciem popłynął łodzią do Gdańska, stamtąd zaś morzem w kierunku ujścia Pregoły. Towarzyszem tej podróży był prezbiter Benedykt Bogusz i brat Radzim Gaudent. Od początku spotkał się z wrogością, a kiedy mimo to próbował rozpocząć pracę misyjną, został zabity przez pogańskiego kapłana. Zabito go strzałami z łuku, odcięto mu głowę i wbito na żerdź. Cudem uratowali się jego dwaj towarzysze, którzy zdali w Gnieźnie relację o męczeńskiej śmierci św. Wojciecha. Bolesław Chrobry wykupił jego ciało i pochował z należytymi honorami. Zginął w wieku 40 lat.

Św. Wojciech jest współpatronem Polski, której wedle legendy miał także dać jej pierwszy hymn Bogurodzica Dziewica. Po dziś dzień śpiewa się go uroczyście w katedrze gnieźnieńskiej. W 999 r. papież Sylwester II wpisał go w poczet świętych. Staraniem Bolesława Chrobrego, papież utworzył w Gnieźnie metropolię, której patronem został św. Wojciech. Około 1127 r. powstały słynne "drzwi gnieźnieńskie", na których zostało utrwalonych rzeźbą w spiżu 18 scen z życia św. Wojciecha. W 1928 r. na prośbę ówczesnego Prymasa Polski - Augusta Kardynała Hlonda, relikwie z Rzymu przeniesiono do skarbca katedry gnieźnieńskiej. W 1980 r. diecezja warmińska otrzymała, ufundowany przez ówczesnego biskupa warmińskiego Józefa Glempa, relikwiarz św. Wojciecha.

W diecezji drohiczyńskiej jest także kościół pod wezwaniem św. Wojciecha w Skibniewie (dekanat sterdyński), gdzie proboszczem jest obecnie ks. Franciszek Szulak. 4 kwietnia 1997 r. do tej parafii sprowadzono z Gniezna relikwie św. Wojciecha. 20 kwietnia tegoż roku odbyły się w parafii diecezjalne obchody tysiąclecia śmierci św. Wojciecha.

CZYTAJ DALEJ

Św. Wojciech - patron ewangelizacji zjednoczonej Europy

Pochodzenie, młodość i studia św. Wojciecha

CZYTAJ DALEJ

Japonia: ok. 420 tys. rodzimych katolików i ponad pół miliona wiernych-imigrantów

2024-04-23 18:29

[ TEMATY ]

Japonia

Katolik

Karol Porwich/Niedziela

Trwająca obecnie wizyta "ad limina Apostolorum" biskupów japońskich w Watykanie stała się dla misyjnej agencji prasowej Fides okazją do przedstawienia dzisiejszego stanu Kościoła katolickiego w Kraju Kwitnącej Wiśni i krótkiego przypomnienia jego historii. Na koniec 2023 mieszkało tam, według danych oficjalnych, 419414 wiernych, co stanowiło ok. 0,34 proc. ludności kraju wynoszącej ok. 125 mln. Do liczby tej trzeba jeszcze dodać niespełna pół miliona katolików-imigrantów, pochodzących z innych państw azjatyckich, z Ameryki Łacińskiej a nawet z Europy.

Posługę duszpasterską wśród miejscowych wiernych pełni 459 kapłanów diecezjalnych i 761 zakonnych, wspieranych przez 135 braci i 4282 siostry zakonne, a do kapłaństwa przygotowuje się 35 seminarzystów. Kościół w Japonii dzieli się trzy prowincje (metropolie), w których skład wchodzi tyleż archidiecezji i 15 diecezji. Mimo swej niewielkiej liczebności prowadzi on 828 instytucji oświatowo-wychowawczych różnego szczebla (szkoły podstawowe, średnie i wyższe i inne placówki) oraz 653 instytucje dobroczynne. Liczba katolików niestety maleje, gdyż jeszcze 10 lat temu, w 2014, było ich tam ponad 20 tys. więcej (439725). Lekki wzrost odnotowały jedynie diecezje: Saitama, Naha i Nagoja.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję