Reklama

Aspekty

Panu Bogu zależy na tej szkole

Z Bogną Świdzińską rozmawia Katarzyna Jaskólska

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 38/2016, str. 6

[ TEMATY ]

wywiad

Piotr Jaskólski

Bogna Świdzińska, dyrektor Zespołu Szkół Katolickich im. św. Stanisława Kostki w Zielonej Górze

Bogna Świdzińska, dyrektor Zespołu Szkół Katolickich
im. św. Stanisława Kostki w Zielonej Górze

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KATARZYNA JASKÓLSKA: – Słyszałam, że w Zespole Szkół Katolickich macie już tyle klas, że zaczęło brakować pomieszczeń.

BOGNA ŚWIDZIŃSKA: – To prawda. Na szczęście udało się pozyskać nowe pomieszczenia dla kolejnych klas. Nabór był w tym roku wyśmienity, bo utworzyliśmy dwie pierwsze klasy gimnazjum, z czego się bardzo cieszymy. Mamy obecnie trzy profile: klasa językowa, politechniczna i artystyczna. Ubiegłoroczny pomysł, żeby profilować już klasy gimnazjalne, sprawdził się. Wpasował się w potrzeby uczniów.

– Ile w sumie klas liczy Zespół Szkół Katolickich?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Mamy dziesięć oddziałów: zerówka, podstawówka od pierwszej do piątej klasy i gimnazjum – dwie pierwsze klasy, druga i trzecia. Szkoła rozrosła się w bardzo krótkim czasie, bo przecież dopiero zaczynamy czwarty rok podstawówki. Bardzo dużo uczniów chce się u nas uczyć, rodzice mówią, że mamy dobrą opinię w mieście. Wiele zawdzięczamy wspaniałym nauczycielom, którzy tu pracują i oddają dzieciakom swoje serce.

– A pamiętam, że były obawy, czy szkoła w ogóle przetrwa. Zmiana miejsca, utworzenie podstawówki – wiele osób nie wierzyło, że to się uda.

Reklama

– W momencie, kiedy szkoła się tu przenosiła, liczyła 45 uczniów. Teraz mamy ich 140. Ta liczba zresztą wciąż się zmienia, wczoraj na przykład przyjęliśmy kolejną uczennicę. Rodzice przenoszą do nas dzieci nawet w ciągu roku szkolnego. Jeżeli jest miejsce w danej klasie, chętnie dziecko przyjmujemy.

– Jak się robi taką dobrą szkołę?

– Po pierwsze bardzo głęboko zawierzyliśmy Panu Bogu. Skoro przez tyle lat szkoła istniała, a borykała się z mniejszymi i większymi problemami, to znaczy, że Panu Bogu na niej zależy. Pozwolił też zebrać wspaniałą kadrę ludzi wierzących, praktykujących, którzy czują powołanie do bycia nauczycielem, wychowawcą, bycia dla dzieciaków i z nimi. To przynosi owoce. Bo dzieci bardzo chętnie tu przychodzą. Niektórzy rodzice opowiadają, że dziecko samo wstaje już o szóstej, bo tak chce iść na lekcje, albo pyta w sobotę, czy szkoła jest na pewno zamknięta.
Wiele robi panująca tu atmosfera. Takiego fajnego grona pedagogicznego nie spotkałam w żadnej szkole. Poza tym wychodzę z założenia, że jeśli nauczyciel przychodzi do pracy bez stresu, jeżeli praca sprawia mu przyjemność, to przenosi się na dzieci. One zupełnie inaczej funkcjonują, bo wiedzą, że ten nauczyciel jest po prostu wewnętrznie radosny.

– A co z problemami uczniowskimi? Tych przecież nigdy nie zabraknie.

Reklama

– Do naszej szkoły chodzą takie dzieci, jak wszędzie, więc to normalne, że pojawiają się mniejsze czy większe nieporozumienia. Staramy się dociec, co jest przyczyną i pomagamy zrozumieć, gdzie został popełniony błąd, by wspólnie znaleźć rozwiązanie. Współpracujemy na linii wychowawca – pedagog – nauczyciele. I ja, jako dyrektor, też o wszystkim wiem. Jeżeli tylko dostaniemy informację o problemie, nigdy tego nie lekceważymy.

– Poziom nauczania też jest ważny.

– Wyniki mamy naprawdę wysokie. Pierwszy i ostatni – jak się okazało – raz przechodziliśmy sprawdzian szóstoklasisty. I wyniki zarówno z części język polski – matematyka oraz z języka obcego uplasowały nas wysoko w porównaniu z resztą zielonogórskich szkół.

– A co z kwestią wychowania? Mieliśmy już ministra oświaty, który uważał, że tylko surowa dyscyplina może przynieść efekt…

– Staramy się, żeby nasz program wychowania od początku oparty był na wartościach, zasadach i konsekwencjach. Rodzicom też na tym zależy, zwłaszcza że patrząc na społeczeństwo kultura osobista coraz bardziej zanika i coraz mniej czasu poświęca się dobremu wychowaniu. Myślę, że dyscyplina w szkole musi być, ale bez radykalizmu. Dzieci i młodzież potrzebują zasad, wcale nie pragną totalnej wolności. Dyscyplina musi być oparta na życzliwości nauczyciela, nie można jej ograniczyć do krzyku, wymagań, braku poszanowania godności ucznia, traktowania go tylko jako numerek w dzienniku. Chodzi o to, żeby nauczyciel jednocześnie pochylał się nad uczniem i od niego wymagał. To procentuje w przyszłości, bo dzieci wiedzą, że są granice, że trzeba się stosować do zasad. Dla dziecka wychowanego bezstresowo zderzenie z dorosłym życiem, z pracą może być bardzo bolesne.

Reklama

– W waszym planie lekcji znaleźć można przedmioty, które kojarzą się raczej z zajęciami dodatkowymi.

– Tak jest, ponieważ uważamy, że jest to dla uczniów korzystniejsze niż zwykłe kółka zainteresowań. W klasie artystycznej mamy np. taniec i więcej godzin języka polskiego, a w klasie politechnicznej zajęcia z architektury. Dzięki temu dzieci nie muszą dojeżdżać na dodatkowe zajęcia, bo mają to ujęte w planie dnia.

– Jak wygląda czesne w szkole?

– W podstawówce to 150 zł miesięcznie, a w gimnazjum 160 zł. Myślę, że nie jest to wygórowana kwota. Nasi uczniowie korzystają też ze stypendiów w ramach programu „Skrzydła”, prowadzonego przez Caritas, niektórym stypendia zapewnia parafia. Teraz rodzicom będzie łatwiej również dzięki programowi 500+.

– Rozmawiamy tuż przed świętem patrona szkoły...

– W tym roku chcemy to uczcić pielgrzymką. 18 września organizujemy dla całej społeczności szkolnej wyjazd z Zielonej Góry do sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Myśliborzu – tam odczytamy Akt Zawierzenia. Później pojedziemy do Rokitna i do Świebodzina, gdzie odmówimy koronkę.

2016-09-14 14:17

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Formacja intelektualna i duchowa

Niedziela łódzka 46/2021, str. IV

[ TEMATY ]

wywiad

rektor

WSD w Łodzi

Archiwum Wyższego Seminarium Duchownego w Łodzi

Ks. Sławomir Sosnowski

Ks. Sławomir Sosnowski

Z ks. Sławomirem Sosnowskim, rektorem i wykładowcą liturgiki w Wyższym Seminarium Duchownym w Łodzi oraz ojcem duchownym wspólnoty Ognisko Miłości w Olszy rozmawia Julia Saganiak.

Julia Saganiak: 100 lat działalności łódzkiego seminarium to niewątpliwie bardzo długi okres i duże doświadczenie uczelni. Mowa także o funkcjonowaniu w okresie II wojny światowej. Księże Rektorze, jak zmieniła się uczelnia od tamtego czasu? Ksiądz Sławomir Sosnowski: Seminarium zaczynało się w budynku poszpitalnym, który wymagał remontu. Pierwsza kaplica służyła jako kaplica przedpogrzebowa, stąd pogłoska, że seminarium ma miejsce w dawnym prosektorium, ale to nie do końca prawda. Zaczynało też niewielu kleryków, więc było skromnie te sto lat temu. Były również przerwy, seminarium w czasie wojny krótko było w Szczawinie, a później zostało zupełnie zamknięte. Tutaj siedzibę miało Hitlerjugend. Po wojnie budynek był w takim stanie, że nie nadawał się do zamieszkania, dlatego diecezja zdecydowała się na wpuszczenie MO. Milicja Obywatelska miała tutaj szkolenie oficerów w zamian za wyremontowanie budynku. W latach 50. było tutaj także niższe seminarium, czyli przygotowanie chłopców do matury. Obecnie, oprócz naszego seminarium, jest tzw. seminarium 35+ (czyli dla starszych kandydatów do święceń). Budynek został rozbudowany w latach 80., gdy było najwięcej powołań. Takie są zmiany zewnętrzne, o nich najłatwiej mówić, natomiast jak zmieniał się duch, jak zmieniały się studia, trudno streścić w kilku zdaniach. Są rzeczy niezmienne, ale jedną z najbardziej widocznych zmian w relacjach jest dyscyplina. Kiedyś wyjście z seminarium było czymś rzadkim, jeśli już to „we dwóch”. Odcięcie od świata było inne i dyscyplina. Mój dziadek, kiedy usłyszał, że idę do seminarium, mówił, że będę chodził parami. On miał takie doświadczenie, że klerycy to ludzie chodzący parami w sutannach i kapeluszach. Dzisiaj jest już inaczej.
CZYTAJ DALEJ

Św. Teresa od Dzieciątka Jezus - "Moim powołaniem jest miłość"

Niedziela łódzka 22/2003

[ TEMATY ]

św. Teresa z Lisieux

Adobe Stock

Św. Teresa z Lisieux

Św. Teresa z Lisieux

O św. Teresie od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza, karmelitance z Lisieux we Francji, powstały już opasłe tomy rozpraw teologicznych. W tym skromnym artykule pragnę zachęcić czytelników do przyjaźni z tą wielką świętą końca XIX w., która także dziś może stać się dla wielu ludzi przewodniczką na krętych drogach życia. Może także pomóc w zweryfikowaniu własnego stosunku do Pana Boga, relacji z Nim, Jego obrazu, który nosimy w sobie.

Życie św. Teresy daje się streścić w jednym słowie: miłość. Miłość była jej głównym posłannictwem, treścią i celem jej życia. Według św. Teresy, najważniejsze to wiedzieć, że jest się kochanym, i kochać. Prawda to, jak może się wydawać, banalna, ale aby dojść do takiego wniosku, trzeba w pełni zaakceptować siebie. Św. Teresie wcale nie było łatwo tego dokonać. Miała niesforny charakter. Była bardzo uparta, przewrażliwiona na swoim punkcie i spragniona uznania, łatwo ulegała emocjom. Wiedziała jednak, że tylko Bóg może dokonać w niej uzdrowienia, bo tylko On kocha miłością bez warunków. Dlatego zaufała Mu i pozwoliła się prowadzić, a to zaowocowało wyzwoleniem się od wszelkich trosk o samą siebie i uwierzeniem, że jest kochana taką, jaka jest. Miłość to dla św. Teresy "mała droga", jak zwykło się nazywać jej duchowy system przekonań, "droga zaufania małego dziecka, które bez obawy zasypia w ramionach Ojca". Św. Teresa ufała bowiem w miłość Boga i zdała się całkowicie na Niego. Chciała się stawać "mała" i wiedziała, że Bogu to się podoba, że On kocha jej słabości. Ona wskazała, na przekór panującemu długo i obecnemu często i dziś przekonaniu, że świętość nie jest dostępna jedynie dla wybranych, dla tych, którzy dokonują heroicznych czynów, ale jest w zasięgu wszystkich, nawet najmniejszych dusz kochających Boga i pragnących spełniać Jego wolę. Św. Teresa była przekonana, że to miłosierdzie Boga, a nie religijne zasługi, zaprowadzi ją do nieba. Św. Teresa chciała być aktywna nie w ćwiczeniu się w doskonałości, ale w sprawianiu Bogu przyjemności. Pragnęła robić wszystko nie dla zasług, ale po to, by Jemu było miło i dlatego mówiła: "Dzieci nie pracują, by zdobyć stanowisko, a jeżeli są grzeczne, to dla rozradowania rodziców; również nie trzeba pracować po to, by zostać świętym, ale aby sprawiać radość Panu Bogu". Św. Teresa przekonuje w ten sposób, że najważniejsze to wykonywać wszystko z miłości do Pana Boga. Taki stosunek trzeba mieć przede wszystkim do swoich codziennych obowiązków, które często są trudne, niepozorne i przesiąknięte rutyną. Nie jest jednak ważne, co robimy, ale czy wykonujemy to z miłością. Teresa mówiła, że "Jezus nie interesuje się wielkością naszych czynów ani nawet stopniem ich trudności, co miłością, która nas do nich przynagla". Przykład św. Teresy wskazuje na to, że usilne dążenie do doskonałości i przekonywanie innych, a zwłaszcza samego siebie, o swoich zasługach jest bezcelowe. Nigdy bowiem nie uda się nam dokonać takich czynów, które sprawią, że będziemy w pełni z siebie zadowoleni, jeśli nie przekonamy się, że Bóg nas kocha i akceptuje nasze słabości. Trzeba zgodzić się na swoją małość, bo to pozwoli Bogu działać w nas i przemieniać nasze życie. Św. Teresa chciała być słaba, bo wiedziała, że "moc w słabości się doskonali". Ta wielka święta, Doktor Kościoła, udowodniła, że można patrzeć na Boga jak na czułego, kochającego Ojca. Jednak trwanie w takim przekonaniu nie przyszło jej łatwo. Przeżywała wiele trudności w wierze, nieobce były jej niepokoje i wątpliwości, znała poczucie oddalenia od Boga. Dzięki temu może być nam, ludziom słabym, bardzo bliska. Jest także dowodem na to, że niepowodzenia i trudności są wpisane w życie każdego człowieka, nikt bowiem nie rodzi się święty, ale świętość wypracowuje się przez walkę z samym sobą, współpracę z łaską Bożą, wypełnianie woli Stwórcy. Teresa zrozumiała najgłębszą prawdę o Bogu zawartą w Biblii - że jest On miłością - i dlatego spośród licznych powołań, które odczuwała, wybrała jedno, mówiąc: "Moim powołaniem jest miłość", a w innym miejscu: "W sercu Kościoła, mojej Matki, będę miłością".
CZYTAJ DALEJ

Ku czci św. Jadwigi Śląskiej

2025-10-01 12:31

Archiwum parafii

Obraz św. Jadwigi Śląskiej z trzebnickiej bazyliki

Obraz św. Jadwigi Śląskiej z trzebnickiej bazyliki

Przed nami uroczystości jadwiżańskie w Trzebnicy. Rozpocznie je koncert muzyki sakralnej pt. „Przebaczamy i prosimy o przebaczenie”, który odbędzie się 5 października w bazylice pw. św. Bartłomieja Apostoła i św. Jadwigi Śląskiej.

– To już siódmy koncert muzyki sakralnej w Trzebnicy. Wszystko zaczęło się w 2019 r. i później, mimo pandemii, było kontynuowane. W 2020 r. koncert był uczczeniem 100. rocznicy urodzin papieża, później odbył się jako dziękczynienie za beatyfikację o. Jordana, założyciela salwatorianów. Natomiast w ubiegłym roku koncert ten otwierał uroczystości jadwiżańskie. Tak jest też obecnie – mówi ks. prof. Bogdan Giemza, salwatorianin.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję