Reklama

Niedziela Częstochowska

Częstochowa: otwarto wystawę prac Jerzego Dudy–Gracza

„Polski malarz Jerzy Duda-Gracz w kolekcjach częstochowian”, to tytuł wystawy, którą można oglądać do końca lutego 2015 r. w Galerii Dobrej Sztuki przy Muzeum Częstochowskim. Wystawa została otwarta w 10. rocznicę śmierci twórcy „Golgoty Jasnogórskiej”.

[ TEMATY ]

sztuka

wystawa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na wystawie prezentowane są prace Jerzego Dudy-Gracza ze zbiorów: Wilmy Dudy-Gracz, Sabiny Lonty, Andrzeja Patrzyka, Mieczysława Wyględowskiego, Krystyny Krygier, Zespołu Szkół Plastycznych im. J. Malczewskiego w Częstochowie, Muzeum Archidiecezji Częstochowskiej im. bp. T. Kubiny, Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie, Klasztoru Jasnogórskiego i Muzeum Częstochowskiego.

Jerzy Duda-Gracz urodził się 20 marca 1941 r. w Częstochowie. Edukację artystyczną rozpoczął w rodzinnym mieście w Liceum Technik Plastycznych (obecnie Zespół Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego). Następnie studiował na Wydziale Grafiki w filii ASP w Krakowie. Był uczniem Aleksandra Raka i Rafała Pomorskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Artysta debiutował w 1970 r., pokazując prace na indywidualnej wystawie w Katowicach. W roku 1976 został powołany na stanowisko profesora malarstwa i rysunku w macierzystej uczelni.

Duda-Gracz uprawiał głównie malarstwo olejne i akwarelowe oraz techniki graficzne. Chętnie podejmował tematykę rodzajową. W dorobku artysty znajdują się także liczne pejzaże i portrety. Twórca nazywany jest moralistą, prześmiewcą, kpiarzem, „krytycznym obserwatorem pełnej absurdów rzeczywistości czasów PRL-u”.

Reklama

Wykonał kilka cykli malarskich, z których najważniejszymi są: „Motywy i Portrety Polskie z lat 1968-1979”, „Motywy”, „Tańce”, „Dialogi Polskie” (1980-1983), „Obrazy jurajskie” (1984-1986), „Obrazy Prowincjonalno-Gminne” (od 1986), „Golgota Jasnogórska” (2000-2001). W latach 1999-2003 powstała seria prac inspirowanych muzyką Fryderyka Chopina.

Artysta uczestniczył w wielu wystawach krajowych i zagranicznych. Brał udział w plenerach malarskich.

W 1996 r. przekazał do kościoła pw. św. Franciszka z Asyżu w Toporowie (archidiecezja częstochowska) obraz „Przemienienie Pańskie”. Artysta od 1987 r. uczestniczył w plenerach malarskich organizowanych w Kamionie, na terenie parafii w Toporowie.

Był laureatem wielu prestiżowych wyróżnień, m.in.: Nagrody Krytyki im. C. K. Norwida oraz nagrody im. Włodzimierza Pietrzaka, przyznawanej przez Katolickie Stowarzyszenie "Civitas Christiana".

Zmarł w Łagowie 5 listopada 2004 r.

2014-11-20 10:25

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Tożsamość zamknięta w złocie

O znaczeniu i historii monstrancji, która jest znakiem rozpoznawczym katolików na świecie oraz o złotniczych sposobach jej wykonania mówili 14 czerwca w auli Kurii diecezji bielsko-żywieckiej w Bielsku-Białej, ks. dr Grzegorz Klaja i lic. Piotr Smolec. Wykłady pod wspólnym tytułem: „Eucharystyczne naczynie monstrancja – pomysł zdrowej pobożności”, odbyły się w ramach cyklu: „Przez sakralne do Sacrum”

Są pokusy, aby pozbyć się ze złotych przedmiotów śladów patyny. Tymczasem te przyczernienia sprawiają, że ich wartość jest wyższa niż gdyby ich nie było – wyjaśniał Piotr Smolec podczas inauguracyjnego wykładu. W ten sposób dawał do zrozumienia, że monstrancji nie należy ani pochopnie czyścić, ani odnawiać w zbyt tanich zakładach złotniczych. – Niekiedy może się okazać, że po powrocie monstrancji ze złocenia brakuje w niej jakichś drobnych elementów. Stąd też warto przed takim zabiegiem dokładnie ją sfotografować. To nie jedyne szkody, jakie mogą z tego tytułu wyniknąć. Przez proces wytrawiania w kwasie i nakładania nowej powłoki nikną historyczne znaki złotnicze mówiące o czasie i miejscu wytwarzania oraz o próbie kruszcu – podkreślił prelegent. Jako najbezpieczniejszy sposób czyszczenia przedmiotów złotniczych Piotr Smolec zasugerował mycie ich wodą destylowaną z rozpuszczonym w niej szarym mydłem. Zabieg ten, jak zaznaczył wykładowca, należy zwieńczyć wypłukaniem i polerowaniem za pomocą irchy (niekiedy w grę wchodzi także wygotowanie w destylowanej wodzie – dotyczy to nie tylko monet, ale i monstrancji). Korozja, która na przestrzeni lat osadziła się na przedmiotach liturgicznych – o czym mówił Piotr Smolec – może mieć charakter chlorkowy (wtedy jej usunięcie nie nasuwa wątpliwości) i siarkowy (czarny osad, który zabezpiecza przedmiot przed dalszym utlenianiem). W trakcie wykładu wiele słów padło również o metodach przetwarzania złota i o sposobach wykonywania detali przedmiotów. Przy tej okazji prelegent pokusił się o konkluzję, że obecnie nie ma już w Bielsku-Białej złotnika, który potrafiłby wykonać pierścionek według własnego projektu. Jak stwierdził, stare techniki, oparte na amalgamacie (rozpuszczaniu złota w ciekłej rtęci) odeszły w zapomnienie, co ma wpływ na jakość wyrobów i ich trwałość, ale też … na długość życia złotników, którzy nie muszą już pracować w oparach rtęci.
CZYTAJ DALEJ

Syria: zamach samobójcy w kościele w Damaszku

2025-06-22 20:12

[ TEMATY ]

Syria

PAP/EPA/MOHAMMED AL RIFAI

Zamachowiec wszedł do środka kościoła w Damaszku i zaczął strzelać do obecnych, zanim zdetonował ładunek wybuchowy, który miał na sobie. Obecnie brak oficjalnego bilansu ofiar, jednak według wstępnych doniesień mówi się o 30 rannych i zabitych.

Syryjskie media podały, że napastnik miał na sobie pas z ładunkami wybuchowymi, który zdetonował wśród wiernych w kościele, w dzielnicy Dwelaa, podczas odprawiania Mszy.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś: misja bez formacji niszczy ludzi!

2025-06-22 18:09

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Łukasz Burchard

- Misja ewangelizacji to nie wykładanie nakazów, tradycji czy instytucji. To ofiarowanie światu wspólnoty. Jednak najpierw sami musimy jej doświadczyć, być jednością w różnorodności – powiedział kard. Grzegorz Ryś.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję