W 2014 r. było na świecie nieco więcej wolności religijnej niż w roku poprzedzającym. To drugi kolejny rok, w którym prowadzące badania na temat restrykcji nakładanych przez różnego szczebla organy władzy w poszczególnych państwach świata Pew Research Center zanotował poprawę.
W 2014 r. autorzy badania sprawdzili sytuację w 198 państwach świata. W 24 z nich poziom restrykcji nakładanych przez instytucje władzy na religie określono jako wysoki lub bardzo wysoki. W 2013 r. państwa, które podpadały pod tę kategorię, stanowiły 27 proc. Mniej pocieszające jest to, że kraje, których władze nakładają kaganiec religii, są krajami ludnymi. Po zliczeniu ich obywateli wynika, że 74 proc. ludności świata nie może swobodnie praktykować wiary. Tu jednak także nastąpiła delikatna poprawa, bo rok wcześniej z takimi rządami radę musiało sobie dawać 77 proc. światowej populacji.
Jeszcze jeden ważny wniosek z tego badania: sytuacja na polu wolności religijnej poprawia się mimo tego, że wzrasta liczba przypadków instrumentalizowania religii i wykorzystywania jej przez różnej maści, ale przede wszystkim muzułmańskich terrorystów. Na świecie wzrasta liczba przypadków przemocy terrorystycznej motywowanej religią. W 82 państwach zanotowano w 2014 r. przypadki aktywności grup terrorystycznych odwołujących się do religii. W części z tych państw aktywność terrorystów ograniczała się do zbierania funduszy, ale w zdecydowanej większości miała charakter mniej lub bardziej krwawy.
W drugą niedzielę adwentu w Kościele katolickim w Polsce obchodzony jest Dzień modlitwy i pomocy materialnej Kościołowi na Wschodzie. Tego dnia w kościołach odbywa się zbiórka ofiar do puszek. Zebrane środki zostaną przeznaczone m.in. na pomoc mieszkańcom ogarniętej wojną Ukrainy.
Celem „Dnia modlitwy i pomocy materialnej Kościołowi na Wschodzie” jest duchowe i materialne wsparcie Kościoła katolickiego w krajach Europy Wschodniej i w Azji Środkowej – w Białorusi, Ukrainie, Mołdawii, Armenii, Azerbejdżanie, Gruzji, Kazachstanie, Tadżykistanie, Kirgizji, Uzbekistanie, Rosji oraz Litwie, Łotwie i Estonii.
Autorstwa Lothar Wolleh - Praca własna, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
Sześćdziesiąt lat temu, 8 grudnia 1965 roku, zakończył się Sobór Watykański II. Ten dwudziesty pierwszy w historii sobór powszechny obradował w latach 1962-1965. Ogłosił 16 dokumentów, reformujących niemal całość życia Kościoła: cztery konstytucje (trzy dogmatyczne, jedną duszpasterską), dziewięć dekretów i trzy deklaracje.
Jego postanowienia nie wzięły się znikąd. W ciągu poprzedzającego Vaticanum II półwiecza przygotowały je ruchy: biblijny, liturgiczny, ekumeniczny. O ile poprzednie, a szczególnie pierwsze sobory powszechne koncentrowały się wokół dogmatów o Chrystusie i Trójcy Świętej (co było związane z toczonymi wówczas kontrowersjami doktrynalnymi), o tyle Sobór Watykański II był zorientowany na duszpasterski konkret, na wewnętrzną odnowę całego Kościoła. Był pierwszą, zakrojoną na tak szeroką skalę refleksją Kościoła o sobie samym, aby mógł skuteczniej ewangelizować świat.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.