Reklama

Niedziela Kielecka

W Busku-Zdroju budują hospicjum

Czy jest potrzebne? Bez wątpienia, w myśl mądrego powiedzenia: wszyscy jesteśmy pacjentami hospicjum. Pomysł budowy hospicjum w Busku-Zdroju, które przyjmowałoby chorych z powiatów buskiego, pińczowskiego, kazimierskiego, odżył po latach zastoju. Szansą są nowe możliwości w pozyskaniu funduszy unijnych. Wstępny kosztorys całej inwestycji opiewa na kwotę 12 mln zł. Wartość obecnego etapu inwestycji to ok. 2 mln zł

Niedziela kielecka 10/2016, str. 7

[ TEMATY ]

hospicjum

TD

Wizualizacja budowanego buskiego hospicjum

Wizualizacja budowanego buskiego hospicjum

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Budowa Hospicjum Stacjonarnego bł. Matki Teresy w Busku-Zdroju jest społeczną inicjatywą prowadzoną przez Fundację św. Brata Alberta, w imieniu której zadanie realizował ks. Mariusz Koza. Budowa obiektu trwa już kilkanaście lat. W 2015 r. sprawy nabrały tempa.

Na placu budowy

Blisko rok temu, w marcu 2015 r., burmistrz Buska-Zdroju Waldemar Sikora, któremu leży na sercu sprawa hospicjum, zaprosił strony zainteresowane inicjatywą na spotkanie robocze i plac budowy. Wzięli w nim udział m.in.: ks. Andrzej Jankoski – ekonom diecezji kieleckiej, ks. Stanisław Słowik – dyrektor Caritas Diecezji Kieleckiej, ks. prał. Marek Podyma – proboszcz parafii pw. św. Brata Alberta, ks. Mariusz Koza. Uczestniczył w nim również Andrzej Tracz, naczelnik Wydziału Urbanistyki i Architektury. Rozmowy o budowie hospicjum były poprzedzone wizytą na placu budowy obiektu. W buskim magistracie zapoznano się z planem zagospodarowania terenu, a także stopniem zaangażowania gminy w kwestie jego uzbrojenia. Wymieniono poglądy co do sposobu pozyskania środków finansowych na cel budowy obiektu, a także wzajemnej współpracy. Po kolejnym spotkaniu burmistrza Waldemara Sikory z prezesem Fundacji św. Brata Alberta w Kielcach Marianem Jaworskim poczyniono ustalenia o wzajemnym zaangażowaniu w proces inwestycyjny. Decyzją samorządu Buska teren wokół budowanego obiektu został uzbrojony w media, tj. drogi, wodę, kanalizację, prąd. Fundacja wykonała nową dokumentację dostosowaną do obecnych wymogów za kwotę ponad 165 tys. zł.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Grosz do grosza

Kluczowe w tym momencie są nowe środki unijne i przygotowanie stosownego wniosku, przy współpracy Zarządu i Samorządu Województwa. W tym celu zaproszono do Buska-Zdroju marszałka województwa świętokrzyskiego Adama Jarubasa. Po styczniowym spotkaniu br. marszałek pozytywnie zaopiniował inicjatywę.

Projekt prowadzi i koordynuje w imieniu samorządu Buska Jarosław Zatorski – doradca burmistrza Buska-Zdroju. – Ważnym dla inwestycji etapem jest przygotowanie wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. Jeśli Zarząd Województwa zdecyduje się wesprzeć projekt finansowo (a może to zrobić do 85%wartości), to czeka nas poważne zadanie zebrania wkładu własnego – wyjaśnia Zatorski. Inicjatorzy projektu liczą na zaangażowanie samorządów południowej części województwa świętokrzyskiego, mieszkańców parafii tej części diecezji kieleckiej i ludzi dobrej woli. Fundacja, która realizuje inwestycję i która będzie prowadzić hospicjum, jest organizacją non profit, koszty przedsięwzięcia będą zatem najniższe z możliwych.

Reklama

Na obecnym etapie trwa przygotowanie materiałów do wniosku o aplikację środków unijnych, który będzie złożony w drugim lub w trzecim kwartale 2016 r.

Ludzie dobrej woli

Osoby odpowiedzialne za projekt nie chcą zaprzepaścić wieloletniego trudu ks. Mariusza Kozy i zaangażowania ludzi dobrej woli, którzy wykonali już wiele prac przy budowie hospicjum za wstępnie szacowaną kwotę ok. 2 mln zł.

Działka, na której stoi budynek przyszłego hospicjum, była przekazana nieodpłatnie przez gminę. Dotychczasowe wpływy z 1 procenta odpisu podatkowego stanowią kwotę 612 853 zł, co pozwoliło prowadzić prace budowlane. Pozostała wartość to podarowane materiały budowlane czy darmowo wykonywane usługi. Pozyskiwanie funduszy miała usprawnić myjnia samochodowa, zakupiona z kredytu bankowego, która niestety nie spełniła oczekiwań – do spłaty pozostało jeszcze 70 tys. zł.

Tym cenniejsze pozostaje wsparcie ludzi oraz instytucji dobrej woli. Jedną z nich jest Stowarzyszenie „Dom Nadziei” z prezesem Andrzejem Skuberą. – Nasze stowarzyszenie wspierające od lat budowę tego swoistego „miejsca miłosierdzia” pragnie zaapelować o przekazanie 1 procenta odpisu podatkowego na ten cel i o wspieranie okolicznościowych zbiórek, a także o przekazywanie indywidualnych ofiar na konto budowy hospicjum. Formą wspierania budowy mogłoby być świadome korzystanie z myjni samochodowej, co przywróciłoby jej rentowność i pozwoliło zasilać fundusz – zachęca prezes Skubera. Pomocowe akcje na rzecz budowanego hospicjum wspierają m.in. harcerze.

Hospicjum będzie przeznaczone dla 58 chorych. Jego patronką jest bł. Matka Teresa z Kalkuty.

2016-03-03 10:00

Ocena: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Poświęcenie nowego skrzydła Ośrodka Integracji Społecznej - Hospicjum

[ TEMATY ]

hospicjum

Zielona Góra

parafia św. Józefa

Ośrodek Integracji Społecznej

Karolina Krasowska

Nowe skrzydło pobłogosławił bp Paweł Socha

Nowe skrzydło pobłogosławił bp Paweł Socha

Ośrodek Integracji Społecznej – Hospicjum przy parafii pw. św. Józefa w Zielonej Górze został rozbudowany o nowe skrzydło. Jego poświęcenie odbyło się 24 listopada z udziałem biskupa Pawła Sochy.

Jak mówi ks. Leszek Kazimierczak, prezes ośrodka, jego rozbudowa to bardzo ważna inwestycja, bo powoduje zwiększenie ilości miejsc o kolejnych 16 oraz o oddział rehabilitacyjny, który znajduje się na górze budynku. - Pacjenci przebywający u nas potrzebują permanentnej, stałej, codziennej rehabilitacji. Jesteśmy wdzięczni tym wszystkim, dzięki którym można było pozyskać środki na powstanie kolejnego skrzydła. Potrzeby są ogromne. W tej chwili mamy ponad 80 osób oczekujących. Niektórzy czekają po 3-4 lata, by móc przyjść do nas, przeżyć pięknie „jesień swojego życia” i godnie odejść z tego świata – mówi ks. Kazimierczak. - Robimy wszystko, co możemy. W tej chwili będziemy mieli blisko 70 miejsc, a zaczynaliśmy od 18 w 2009 r. Dzięki zrozumieniu Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Miasta, a także wszystkich życzliwych nam ludzi i prywatnych, często anonimowych sponsorów, mogliśmy dokonać tej rozbudowy, która jest bardzo potrzebna społeczeństwu miasta Zielona Góra i okolic – dodaje prezes ośrodka.

CZYTAJ DALEJ

Katedralne organy to skarb Wrocławia

2024-06-25 15:20

Marzena Cyfert

Konferencja prasowa poświęcona katedralnym organom

Konferencja prasowa poświęcona katedralnym organom

W święto Jana Chrzciciela, patrona katedry wrocławskiej, Wrocławia i archidiecezji odbyła się konferencja prasowa poświęcona katedralnym organom. O budowie instrumentu, jego remoncie i znaczeniu mówili: ks. Paweł Cembrowicz, proboszcz parafii katedralnej, Włodzimierz Patalas, sekretarz miasta oraz organmistrz Dariusz Zych.

Organy zostały wybudowane w latach 1911-1913 dla Hali Stulecia i wówczas były największe na świecie. Mający obecnie ponad 13 tys. piszczałek instrument nadal utrzymuje się w światowej czołówce pod względem wielkości.

CZYTAJ DALEJ

Bp Turzyński: 18 księży przygotowuje się do pracy duszpasterskiej wśród emigracji

2024-06-26 07:25

[ TEMATY ]

emigracja

Fot. Karol Porwich

18 duchownych bierze udział w kursie dla księży wyjeżdżających do pracy duszpasterskiej wśród polskich emigrantów. Wyjadą m.in. do Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Belgii Irlandii czy Stanów Zjednoczonych – poinformował delegat KEP ds. duszpasterstwa emigracji polskiej bp Piotr Turzyński.

W środę w siedzibie Sekretariatu Konferencji Episkopatu Polski w Warszawie zakończy się kurs propedeutyczny dla księży wyjeżdżających do pracy duszpasterskiej wśród polskich emigrantów – poinformowało biuro prasowe Episkopatu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję