Reklama

Z Watykanu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Audiencja generalna

Misja wszystkich chrześcijan

Do współpracy, aby razem nieść miłosierdzie Boże aż po krańce świata, wezwał papież Franciszek chrześcijan różnych wyznań podczas audiencji generalnej 20 stycznia br. W katechezie wskazał na specyfikę Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan, przeżywanego w okresie Nadzwyczajnego Jubileuszu Miłosierdzia.

Ojciec Święty przypomniał, że fragment biblijny (1 P 2,9-10), który był podstawą rozważań tegorocznego tygodnia, wybrała grupa ekumeniczna z Łotwy, a pośrodku katedry luterańskiej w Rydze znajduje się chrzcielnica pochodząca z XII wieku, z czasów pierwszej ewangelizacji tego kraju. W tym kontekście Papież wskazał na znaczenie chrztu św., łączącego wszystkich wyznawców Chrystusa, niezależnie od ich podziałów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Kiedy my, chrześcijanie, mówimy, że mamy jeden wspólny chrzest, to stwierdzamy, że my wszyscy – katolicy, protestanci i prawosławni – dzielimy doświadczenie bycia wezwanymi z bezlitosnych i wyobcowujących ciemności na spotkanie z Bogiem żywym, pełnym miłosierdzia. Niestety, wszyscy doświadczamy egoizmu, rodzącego podziały, zamknięcia, pogardę. Wyjście na nowo od chrztu św. oznacza odnalezienie źródła miłosierdzia, źródła nadziei dla wszystkich, ponieważ nikt nie jest wykluczony z Bożego Miłosierdzia – stwierdził Franciszek.

Reklama

Papież podkreślił więź, jaką tworzy wspólny chrzest, pomimo grzechów i podziałów istniejących między chrześcijanami. Zaznaczył jednak, że miłosierdzie Boże jest od nich silniejsze. – My, chrześcijanie, możemy głosić wszystkim moc Ewangelii, postanawiając wspólnie prowadzić dzieła miłosierdzia co do ciała i co do duszy. Jest to konkretne świadectwo jedności między nami – chrześcijanami, protestantami, prawosławnymi i katolikami – powiedział Ojciec Święty.

KAI

Dzieci pytają – Papież odpowiada

Co robił Bóg, zanim stworzył świat?

„Miłość przed światem” – to tytuł wyjątkowej książki, w której papież Franciszek odpowiada na pytania dzieci z wszystkich kontynentów. Pomysłodawcą tej inicjatywy jest o. Antonio Spadaro, autor pierwszego wywiadu z papieżem Franciszkiem. To właśnie na jego ręce napłynęło 259 listów z pytaniami od dzieci w wieku od 6 do 13 lat, pochodzących m.in. z Syrii, Nigerii i Chin. Włoski jezuita zadał te pytania Papieżowi. „Co robił Bóg, zanim stworzył świat? – Kochał”. „Dlaczego rodzice czasami się kłócą? – Bo są tylko ludźmi”. To zaledwie mała próbka dziecięcej fantazji. Odpowiadając na pytania dzieci, papież Franciszek stwierdził, że pytania przez swą prostotę są niezwykle trudne.

Książka ilustrowana jest 31 rysunkami dzieci. Opublikowało ją jezuickie wydawnictwo Loyola Press, a do księgarń na całym świecie trafi 1 marca br. Wcześniej książkę otrzyma papież Franciszek i przy tej okazji spotka się w Watykanie z grupką dzieci, które napisały do niego listy z pytaniami.

RV

Ojciec Święty do Polaków

Nieście miłosierdzie Ojca

Serdeczne pozdrowienie kieruję do polskich pielgrzymów! Moi drodzy, podczas tego Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan prośmy Chrystusa, abyśmy wszyscy jako Jego uczniowie, świadomi zakorzenienia w Jego miłości przez sakrament chrztu św., znaleźli sposób współpracy, aby nieść miłosierdzie Ojca aż po krańce świata. Niech wam Bóg błogosławi.

Audiencja generalna, 20 stycznia 2016 r.

RV

Nominacja Papieska

Biskup pomocniczy dla diecezji płockiej

Reklama

Papież Franciszek 23 stycznia br. mianował biskupem pomocniczym diecezji płockiej 45-letniego ks. Mirosława Milewskiego, kanclerza Kurii i wikariusza generalnego diecezji.– Chciałbym być przede wszystkim świadkiem zmartwychwstałego Pana, głosicielem kerygmatu i człowiekiem modlitwy – powiedział biskup nominat w wywiadzie dla Biura Prasowego KEP. Dewizą nowego biskupa pomocniczego diecezji płockiej są słowa „Nolite timere” – Nie lękajcie się! – zaczerpnięte z Ewangelii wg św. Mateusza (17,7). Ks. Milewski przyjmie święcenia biskupie 27 lutego br. w bazylice katedralnej w Płocku z rąk bp. Piotra Libery. Współkonsekratorami będą abp Celestino Migliore – nuncjusz apostolski w Polsce i kard. Kazimierz Nycz – metropolita warszawski.

BP KEP

Po synagodze meczet

Zaproszenie od muzułmanów

Delegacja wspólnoty muzułmańskiej Rzymu oficjalnie zaprosiła papieża Franciszka do złożenia wizyty w rzymskim meczecie.

Meczet znajduje się w północnej części Rzymu. Jest największą tego typu budowlą na Zachodzie i może pomieścić 12 tys. wiernych. Powstał w latach 1984-95 z inicjatywy i dzięki środkom finansowym króla Fajsala z Arabii Saudyjskiej.

RV

Z twittera papieża Franciszka

Ewangelia wzywa nas, byśmy byli „bliźnimi” ubogich i opuszczonych, aby dać im konkretną nadzieję.

2016-01-27 09:07

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ksiądz z osiedla: warto kultywować tradycję, ale święconka nie jest najważniejsza w Wielkanocy

2025-04-19 07:54

[ TEMATY ]

Wielkanoc

archiwum prywatne

ks. Rafał Główczyński

ks. Rafał Główczyński

Warto kultywować tradycję, ale święconka nie jest najważniejszym elementem Wielkanocy. Od święcenia pokarmów ważniejsze jest uczestnictwo w Triduum Paschalnym, szczera spowiedź i przyjęcie Jezusa w Eucharystii - powiedział PAP ks. Rafał Główczyński, prowadzący na YouTube kanał Ksiądz z osiedla.

W Wielką Sobotę w Kościele katolickim przez cały dzień trwa święcenie pokarmów i adoracja Chrystusa złożonego do grobu. Tego dnia wierni przychodzą do kościołów ze święconkami w koszykach.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Izrael/ Jad Waszem: powstanie w getcie warszawskim stało się przykładem, inspiracją i symbolem

2025-04-19 07:50

[ TEMATY ]

Getto Warszawskie

commons.wikimedia.org

Żydzi wyciągnięci z bunkra

Żydzi wyciągnięci z bunkra

Powstańcy getta warszawskiego nie mieli złudzeń, widzieli, co ich czeka, ale jednak zdecydowali się na walkę, która stała się przykładem, inspiracją i symbolem - napisał jerozolimski Instytut Jad Waszem. W sobotę obchodzona jest 82. rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim.

"Kiedy Niemcy wkroczyli do getta, zostali zaatakowani przez bojowników. Powstańcy, mimo minimalnych zapasów, przez blisko miesiąc stawiali opór jednej z najpotężniejszych wówczas armii świata, która miała przytłaczającą przewagę liczebną i sprzętową" - przypomniała w mediach społecznościowych izraelska instytucja.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję