W Kaplicy Różańcowej na Jasnej Górze 8 grudnia br. odbędzie się premiera monodramu „Czas to miłość”. Reżyserem, autorem scenariusza i inscenizacji jest Jerzy Król – znany m.in. z roli prymasa kard. Stefana Wyszyńskiego w spektaklu „Zapiski więzienne”, wyreżyserowanym przez Jana Machulskiego w latach 90. ubiegłego wieku. „Zapiski” cieszyły się dużym zainteresowaniem, miały 230 przedstawień w całej Polsce. W latach 2000-01 były grane także na Jasnej Górze, gdzie miały 130 spektakli.
– Poprzedni spektakl był przeniesieniem na scenę wydarzeń z okresu uwięzienia prymasa Wyszyńskiego, natomiast w monodramie „Czas to miłość” chciałem przybliżyć duchową drogę, którą Ksiądz Prymas przebył w tym czasie – mówi Jerzy Król. – Do podjęcia pracy nad monodramem zainspirowały mnie rozmowy z paniami z Instytutu Prymasa Wyszyńskiego: Anną Rastawicką, Stenią Nowicką, Stanisławą Grochowską, a także z nieżyjącą już Marią Okońską. Podczas realizacji okazało się, że jest to jednak bardzo trudne zadanie, a ponieważ nie narzucałem sobie żadnych terminów, praca trwała ok. 10 lat – stwierdza.
Monodram ma kilka przesłań. Jedno z nich zawarte jest w tytule, który nawiązuje do słynnego powiedzenia kard. Stefana Wyszyńskiego: „Powiadacie, że czas to pieniądz, a ja wam mówię, że czas to miłość”. – Uważam, że to bardzo ważna myśl, warto, by każdy z nas rozważał ją jak najczęściej – mówi Jerzy Król. – Kiedy ja zastanawiam się nad sensem tego zdania, zawsze znajduję w nim nowe aspekty – dodaje.
Ważne dla twórcy spektaklu było także przeanalizowanie i ukazanie widzowi drogi tworzenia Jasnogórskich Ślubów Narodu, które stanowią program odnowy moralnej polskiego społeczeństwa. – Sądzę, że myśl o Jasnogórskich Ślubach Narodu dojrzewała stopniowo, nim została przelana na papier. Wiemy, że już w okresie uwięzienia w Stoczku wśród książek, o które prosił Prymas, był „Potop” – przypomina Jerzy Król. – Z pewnością kard. Wyszyński zwrócił tam uwagę na postać o. Kordeckiego i słynne słowa: „Szydzi z nas i pogardza nami nieprzyjaciel, pytając, co nam z dawnych cnót pozostało. A ja odpowiem: wszystkie zginęły, jednak coś jeszcze pozostało, bo pozostała wiara i cześć dla Najświętszej Panny, na którym to fundamencie reszta odbudowaną być może”. Sądzę, że lektura „Potopu” nie była przypadkowa i miała znaczenie dla uwięzionego Prymasa – mówi reżyser.
Trudne okazało się zagranie tej roli. – Niełatwo jest grać postać, którą wiele osób pamięta. I nie chodzi tu tylko o cechy zewnętrzne, podpatrzenie, w jaki sposób Prymas się poruszał czy jak czynił znak krzyża. Te elementy interesowały mnie, kiedy przygotowywałem się do roli w „Zapiskach”. Teraz, chcąc pokazać jego życie duchowe, musiałem dobrze zapoznać się z psychologią postaci – mówi Jerzy Król. Monodram „Czas to miłość” ma bogatą ścieżkę dźwiękową złożoną z utworów Fryderyka Chopina.
Monodram będzie wystawiony w Kaplicy Różańcowej na Jasnej Górze również 12 grudnia o godz. 19.20.
Można się zgodzić, że w dzisiejszej Ewangelii na plan pierwszy wysuwają się następujące zawołania-prośby: „Panie, naucz nas!”, „Przyjacielu, użycz mi!”, „Proście, a będzie wam dane; szukajcie, a znajdziecie; kołaczcie, a otworzą wam”.
Jezus, przebywając w jakimś miejscu, modlił się, a kiedy skończył, rzekł jeden z uczniów do Niego: «Panie, naucz nas modlić się, tak jak i Jan nauczył swoich uczniów». A On rzekł do nich: «Kiedy będziecie się modlić, mówcie: Ojcze, niech się święci Twoje imię; niech przyjdzie Twoje królestwo! Naszego chleba powszedniego dawaj nam na każdy dzień i przebacz nam nasze grzechy, bo i my przebaczamy każdemu, kto przeciw nam zawini; i nie dopuść, byśmy ulegli pokusie». Dalej mówił do nich: «Ktoś z was, mając przyjaciela, pójdzie do niego o północy i powie mu: „Przyjacielu, pożycz mi trzy chleby, bo mój przyjaciel przybył do mnie z drogi, a nie mam co mu podać”. Lecz tamten odpowie z wewnątrz: „Nie naprzykrzaj mi się! Drzwi są już zamknięte i moje dzieci są ze mną w łóżku. Nie mogę wstać i dać tobie”. Powiadam wam: Chociażby nie wstał i nie dał z tego powodu, że jest jego przyjacielem, to z powodu jego natręctwa wstanie i da mu, ile potrzebuje. I Ja wam powiadam: Proście, a będzie wam dane; szukajcie, a znajdziecie; kołaczcie, a zostanie wam otworzone. Każdy bowiem, kto prosi, otrzymuje; kto szuka, znajduje; a kołaczącemu zostanie otworzone. Jeżeli któregoś z was, ojców, syn poprosi o chleb, czy poda mu kamień? Albo o rybę, czy zamiast ryby poda mu węża? Lub też gdy prosi o jajko, czy poda mu skorpiona? Jeśli więc wy, choć źli jesteście, umiecie dawać dobre dary swoim dzieciom, to o ileż bardziej Ojciec z nieba udzieli Ducha Świętego tym, którzy Go proszą».
Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedzielę w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.
Bóg rzekł do Abrahama: «Głośno się rozlega skarga na Sodomę i Gomorę, bo występki ich mieszkańców są bardzo ciężkie. Chcę więc zstąpić i zobaczyć, czy postępują tak, jak głosi oskarżenie, które do Mnie doszło, czy nie; dowiem się». Wtedy to dwaj mężowie odeszli w stronę Sodomy, a Abraham stał dalej przed Panem. Podszedłszy do Niego, Abraham rzekł: «Czy zamierzasz wygubić sprawiedliwych wespół z bezbożnymi? Może w tym mieście jest pięćdziesięciu sprawiedliwych; czy także zniszczysz to miasto i nie przebaczysz mu przez wzgląd na owych pięćdziesięciu sprawiedliwych, którzy w nim mieszkają? O, nie dopuść do tego, aby zginęli sprawiedliwi z bezbożnymi, aby stało się sprawiedliwemu to samo, co bezbożnemu! O, nie dopuść do tego! Czyż Ten, który jest sędzią nad całą ziemią, mógłby postąpić niesprawiedliwie?» Pan odpowiedział: «Jeżeli znajdę w Sodomie pięćdziesięciu sprawiedliwych, przebaczę całemu miastu przez wzgląd na nich». Rzekł znowu Abraham: «Pozwól, o Panie, że jeszcze ośmielę się mówić do Ciebie, choć jestem pyłem i prochem. Gdyby wśród tych pięćdziesięciu sprawiedliwych zabrakło pięciu, czy z braku tych pięciu zniszczysz całe miasto?» Pan rzekł: «Nie zniszczę, jeśli znajdę tam czterdziestu pięciu». Abraham znów odezwał się tymi słowami: «A może znalazłoby się tam czterdziestu?» Pan rzekł: «Nie dokonam zniszczenia przez wzgląd na tych czterdziestu». Wtedy Abraham powiedział: «Niech się nie gniewa Pan, jeśli rzeknę: może znalazłoby się tam trzydziestu?» A na to Pan: «Nie dokonam zniszczenia, jeśli znajdę tam trzydziestu». Rzekł Abraham: «Pozwól, o Panie, że ośmielę się zapytać: gdyby znalazło się tam dwudziestu?» Pan odpowiedział: «Nie zniszczę przez wzgląd na tych dwudziestu». Na to Abraham: «Niech mój Pan się nie gniewa, jeśli raz jeszcze zapytam: gdyby znalazło się tam dziesięciu?» Odpowiedział Pan: «Nie zniszczę przez wzgląd na tych dziesięciu».
Żyjemy w epoce, w której cyfrowy świat stał się nowym kontynentem - miejscem rozmów, idei i poszukiwania sensu. Pojawia się pytanie: kim jest „katolicki influencer” i jak wygląda jego misja w cyfrowym świecie - przestrzeni pełnej możliwości, ale i zagrożeń? „W świecie ulotności i półprawd trzeba głosić nadzieję, która jest trwała i zakorzeniona w Chrystusie” - wskazała dr hab. Monika Przybysz, medioznawca z Instytutu Edukacji Medialnej Wydziału Teologicznego UKSW.
28 i 29 lipca w Rzymie odbędzie się jubileusz dedykowany katolickim influencerom i ewangelizatorom internetowym. To historyczne wydarzenie zgromadzi cyfrowych ewangelizatorów z całego świata, by wspólnie się modlić, dzielić doświadczeniami i umacniać w misji głoszenia Chrystusa w sieci.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.