Na terenie archidiecezji warszawskiej i diecezji warszawsko-praskiej lekcje religii rozpoczyna ok. 1900 katechetów.
W tym roku obchodzimy 25-lecie powrotu nauczania religii do szkół i przedszkoli. Na corocznych odprawach katechetycznych nie brakowało podsumowań i wątków historycznych. Przez ten czas Kościołowi warszawskiemu udało się dostosować do potrzeb nowoczesnej edukacji. Programy, podręczniki oraz nauczyciele religii w niczym już nie ustępują pedagogom prowadzącym inne przedmioty.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
W archidiecezji warszawskiej jest więcej dzieci i szkół, a co za tym idzie także nauczycieli religii. W sumie pracuje tu prawie 1200 katechetów, z czego ponad 300 to księża, a ponad 200 siostry zakonne oraz niemal 700 świeckich. W diecezji warszawsko-praskiej pracę szkolną rozpoczyna ok. 800, w tym 200 księży, 100 sióstr oraz 500 świeckich. – W tym roku zatrudniliśmy kilkunastu nowych katechetów, bo na terenie diecezji przybyło szkół i uczniów. Jest to związane z wyżem demograficznym oraz reformą edukacji, która obniżyła wiek obowiązku szkolnego – mówi „Niedzieli” ks. Piotr Pierzchała, dyrektor Wydziału Nauki Katolickiej Diecezji Warszawsko-Praskiej. – Największe potrzeby są na Białołęce, gdzie są nowe szkoły liczące nawet ponad 1200 dzieci. Odmienna sytuacja jest w szkołach średnich. Niż demograficzny spowodował, że katecheci pracują często na niepełnych etatach.
Podczas tegorocznych lekcji religii obecny będzie wątek Światowych Dni Młodzieży. Uczniowie z archidiecezji będą zaproszeni na jesienne uroczystości związane z peregrynacją Symboli ŚDM. Inny tegoroczny akcent, to jubileusz 1050-lecia Chrztu Polski. Będzie on okazją do przypomnienia tego wydarzenia zarówno w historii Ojczyzny, jak i wskazania na znaczenie sakramentu chrztu w życiu każdego chrześcijanina.
W diecezji warszawsko-praskiej rozpoczyna się pilotażowy program „Rozum i wiara na lekcjach religii”. – Jest on opracowany wspólnie z wybitnym astronomem ks. prof. Michałem Hellerem. Opracowujemy właśnie ankiety, w których pojawiają się najczęstsze pytania zadawane przez dzieci i młodzież z pogranicza nauki i wiary – mówi ks. Pierzchała. – Celem tego projektu jest nauczenie młodych ludzi poważnego myślenia oraz pokazania, że nauka nie wyklucza wiary.