Rodzice mają nieraz problem z dziećmi, które bardzo niechętnie spożywają normalne jedzenie, natomiast pochłaniają bez opamiętania pełne różnych ulepszaczy „szybkie pokarmy”. Młody organizm potrzebuje zdrowego rozwoju i mądrego kształtowania zarówno w sferze fizycznej, biologicznej, intelektualnej, jak i w sferze duchowej, która ostatecznie decyduje o prawdziwej dojrzałości człowieka. Ileż trzeba mądrości i świętej cierpliwości, by dokonał się cud wychowania osoby, Bożego dziecka!
Uosobiona Mądrość woła dzisiaj w Księdze Przysłów do „prostaczka”, „do tego, komu brak mądrości”, zapraszając ich na swoją ucztę. W przyjmujących zaproszenie i spożywających przygotowane pokarmy dokona się „odrzucenie głupoty” – będą oni „chodzić drogą rozwagi”. Symbolicznie ukazane w Starym Testamencie chleb i wino w nauce Chrystusa skonkretyzują się jako Jego Ciało i Krew. Jezus nie pozostawia żadnych złudzeń co do konieczności przyjęcia tego Daru. Dylemat – spożywać czy nie spożywać – rozstrzyga jednoznacznie: chodzi tu o życie wieczne. Człowiek w swojej wolności może, co oczywiste, nie przyjąć pokarmu Ciała Pańskiego, musi być jednak świadom konsekwencji. Odkupiciel w swojej mowie eucharystycznej podkreśla nadto, że Chlebem żywym jest Jego „ciało za życie świata”. W komunii z Panem urzeczywistnia się dzieło zbawcze, dokonane przez Chrystusa na krzyżu. Św. Paweł wprawdzie nie wspomina dzisiaj ani słowem o Eucharystii, daje jednak wskazania, które są jej echem: nawołuje do wdzięczności wobec Boga, do modlitwy i otwarcia się na dary Ducha Świętego, do budowania wspólnoty i unikania zagrożeń, które płyną z braku roztropności. Chrześcijanin, jak zaświadcza Apostoł, jest człowiekiem mądrym, gdyż stara się zawsze odczytywać wolę Pana. Owocem takiej postawy jest stałe zjednoczenie z Nim, ponieważ „dni są złe”.
Duszpasterze mają przed sobą bardzo trudną rolę: z jednej strony mają zachęcać wiernych do częstej Komunii św., z drugiej zaś powinni uwrażliwiać lud Boży na godne jej przyjmowanie. Do częstego spotykania się z Chrystusem w Eucharystii skłaniać powinna chociażby świadomość tego, jak wiele codziennie człowiek wchłania w siebie trucizn (obrazów i słów niosących diaboliczny przekaz). Zdrowy pokarm Ciała Pańskiego bywa odtrutką, chociaż istotą jego działania jest budowanie w nas postawy dziecka Bożego. Godne przyjmowanie Eucharystii zakłada świadomość świętości Tego, którego pragniemy przyjąć do serca, a także mądrość w codziennym postępowaniu: odrzucenie grzechu, wsłuchanie się w Słowo Boże, praktykowanie uczynków miłości…
27 października, na zakończenie Synodu biskupów Franciszek odprawi uroczystą Mszę św. na ołtarzu Konfesji. Obok ołtarza będzie wystawiona niezwykła pamiątka św. Piotra – tron, który według tradycji był katedrą Apostoła. Jest on przechowywany w ołtarzu Katedry, w absydzie bazyliki. Będzie wystawiony od 27 października do grudnia.
Bernini, geniusz włoskiego baroku, oprócz baldachimu zrealizował w Bazylice św. Piotra niezwykłą dekorację ołtarza Katedry (lata 1658-1666, za pontyfikatu Aleksandra VII). Cztery wielkie figury świętych (Ambroży, Augustyn, Atanazy i Jan Chryzostom) otaczają wielką Katedrę (tron) św. Piotra z brązu. Tam właśnie przechowywany jest drewniany tron, na którym miał zasiadać św. Piotr. Nie wyciągano go z ołtarza przez 50 lat – zrobiono to w czasie obecnie prowadzonych prac. Jak tłumaczy Pietro Zander, kierownik sekcji Nekropolii i Dziedzictwa Artystycznego Bazyliki św. Piotra, chodzi o bardzo stare drewniane krzesło, na pewno z epoki karolińskiej: „Mówią nam o tym badania naukowe, które przeprowadzono w 1974 r., ale mówi nam to również samo krzesło, ponieważ znajduje się na nim fryz z kości słoniowej, na którym widać cesarza Karola Łysego, cesarza Karolingów. Jego koronacja odbyła się w 875 r. właśnie w Bazylice św. Piotra. Być może ten tron ma starsze elementy, takie jak panele z przodu z pracami Herkulesa i konstelacjami. Badania wykażą, czy może pochodzić on - jak chcą niektórzy uczeni - nawet z III wieku.”
Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada
powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.
Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów
- ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić
chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa
nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą
pościć”
Powstańcy getta warszawskiego nie mieli złudzeń, widzieli, co ich czeka, ale jednak zdecydowali się na walkę, która stała się przykładem, inspiracją i symbolem - napisał jerozolimski Instytut Jad Waszem. W sobotę obchodzona jest 82. rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim.
"Kiedy Niemcy wkroczyli do getta, zostali zaatakowani przez bojowników. Powstańcy, mimo minimalnych zapasów, przez blisko miesiąc stawiali opór jednej z najpotężniejszych wówczas armii świata, która miała przytłaczającą przewagę liczebną i sprzętową" - przypomniała w mediach społecznościowych izraelska instytucja.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.