Reklama

Wiara

GLOSSA MARGINALIA NA 26/11/2025

Rozważanie do Słowa Bożego: życie ukryte w Bogu pozostaje nienaruszone

2025-11-25 21:00

[ TEMATY ]

Ks. Krzysztof Młotek

Glossa Marginalia

pl.wikipedia.org

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1. czytanie (Dn 5, 1-6. 13-14. 16-17. 23-28)

Uczta Baltazara to liturgia pychy. Król, następca Nabuchodonozora, używa naczyń zabranych ze świątyni JHWH do pogańskiej biesiady. Profanacja nie polega tylko na nadużyciu przedmiotów, ale na pogardzie wobec Boga, który „ma w ręku jego tchnienie”. W tej chwili pojawia się „ręka pisząca” na ścianie. Król truchleje i zwyczajnie dostaje rozwolnienia; mędrcy są bezradni.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Daniel - wywołany z zapomnienia- odrzuca obietnicę nagród, by zachować wolność proroka. Zaczyna od anamnezy. Przypomina pychę i upokorzenie Nabuchodonozora. Historia staje się katechezą. Kto się wynosi, będzie poniżony.

Następnie Daniel interpretuje napis: „Mene, Mene, Tekel, Parsin”. Bóg policzył dni królestwa, zważył króla i uznał go za zbyt lekkiego, a królestwo zostanie podzielone. Czasownik „zważyć” (teqal) mówi o sądzie jakościowym. Nie chodzi o sumę czynów, lecz o ciężar serca wobec światła otrzymanego objawienia. Baltazar świadomie wyniósł się „ponad Pana niebios” i uczynił z naczyń Jego domu narzędzia bałwochwalczej zabawy. Daniel demaskuje, że chwila biesiady jest chwilą wyroku.

Reklama

Opowieść nie jest moralitetem przeciw radości. Jest ostrzeżeniem przed kulturą, która używa tego, co święte, do legitymizacji władzy i rozrywki, a zapomina o sprawiedliwości wobec ubogich. „Pisząca ręka” pozostaje obrazem sumienia. Bóg nie milczy na zawsze. W świetle Ewangelii widzimy, że sąd dokonuje się już teraz, gdy słowo obnaża fałsz pozornego bezpieczeństwa i wzywa do nawrócenia, zanim „policzone dni” się dopełnią.

Ewangelia (Łk 21, 12-19)

Po ogólnej zapowiedzi wstrząsów Jezus schodzi na poziom konkretny: „podniosą na was ręce, będą was prześladować”. Paradoksalnie dodaje: „przed tym wszystkim”, czyli zanim runą mury, zacznie się czas świadectwa uczniów. Prześladowania nie są dowodem nieobecności Boga, lecz przestrzenią działania Ducha. „Będzie to dla was sposobność do składania świadectwa”.

U Łukasza kluczowe jest słowo „martyrion”. Nie chodzi o heroizm dla heroizmu, ale o publiczne wyznanie Pana. Jezus zakazuje nerwowego planowania obrony. „Ja dam wam wymowę i mądrość, której żaden z waszych przeciwników nie będzie mógł się oprzeć”. To obietnica charyzmatu, nie tyle recepta na bezbłędność. Uczeń ma żyć Słowem, a w godzinie próby pozwolić prowadzić się Duchowi. Najbardziej boli, że prześladowanie przechodzi przez więzi: wydadzą was rodzice, bracia, krewni, przyjaciele.

Ewangelia odsłania bałwochwalstwa także wewnątrz rodziny i wspólnoty religijnej. „Znienawidzeni przez wszystkich” nie oznacza wrogości mas, lecz strukturę konfliktu. Królestwo nie daje się stopić z żadnym systemem. W środku tego realizmu brzmi zdanie zaskakujące: „włos z głowy wam nie zginie”. Chodzi o pewność ocalenia w sensie ostatecznym. Nawet jeśli „niektórych z was przyprawią o śmierć”, życie ukryte w Bogu pozostaje nienaruszone.

Kluczem dzisiejszego fragmentu jest „hypomonē”, czyli cierpliwa wytrwałość. To nie bierne znoszenie, lecz mężna wierność, która nie rezygnuje z dobra pod presją lęku. „Przez swoją wytrwałość ocalicie wasze życie”; życie jako relację/więź z Bogiem.

Tekst chroni Kościół przed ułudą spokojnego chrześcijaństwa bez konfliktu i przed dramatyzmem, który kocha prześladowania dla samego napięcia. Jezus nie obiecuje sukcesu, obiecuje sens. Wzywa, by w historii pełnej wojen i oskarżeń uczniowie byli ludźmi pamięci, zaufania i cierpliwej obecności, znakami królestwa, które objawia się w wierności aż do końca.

Oceń: +94 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważanie do Słowa Bożego: Post, dyscyplina i prostota nie są ucieczką od świata. Są formą wolności

2025-11-23 21:00

[ TEMATY ]

Ks. Krzysztof Młotek

Glossa Marginalia

Wikipedia

Babilon nie tylko podbija, ale także „programuje” elity. Daniel i trzej towarzysze trafiają na dwór, uczą się języka, literatury, dworskich manier. To polityka asymilacji - nowe imiona, nowa szkoła, nowy stół. Młodzi przyjmują naukę, ale stawiają granicę przy „skażeniu” (hebr. gaʾal) królewskim pokarmem. Chodzi o więcej niż przepisy czystości. Pokarm z królewskiego stołu oznaczał udział w kulcie obcych bóstw i w lojalności wobec króla jako „pana życia”. Odmowa jest więc teologicznym „nie”. Chcemy być lojalni wobec króla, ale nie kosztem przymierza.
CZYTAJ DALEJ

Patron ministrantów

Od ponad 400 lat inspiruje wychowanków i wychowawców do wkraczania na drogę prowadzącą do pełni dojrzałości i do świętości.

Jan Berchmans przyszedł na świat w Diest, niewielkim flamandzkim miasteczku, w rodzinie garbarza i córki burmistrza. Był bystrym chłopakiem, ale z racji złej sytuacji materialnej rodziny jego edukacja natrafiła na problemy. Mógł kontynuować rozpoczętą naukę dzięki pomocy miejscowego proboszcza. Trafił do nowo utworzonego Kolegium Jezuitów w Mechelen. Tu ostatecznie rozeznał swoje powołanie i w wieku 17 lat wstąpił do nowicjatu jezuitów. Wydawał się zwykłym chłopakiem, ale jego duchowe i intelektualne życie było nieprzeciętne. Wyróżniał się dojrzałością, inteligencją, pokorą i bezkompromisową miłością do bliźnich. Z tego względu przełożeni wysłali go na studia filozoficzne i teologiczne do Rzymu. Również w Wiecznym Mieście swoimi przymiotami zachwycał nauczycieli, kleryków i tych, którzy mieli sposobność bezpośrednio się z nim zetknąć. Z powodu jego pobożności i miłości do bliźnich nazywano go aniołem. Przed młodym, dobrze wykształconym i gorliwym jezuitą otwierała się obiecująca kariera misyjna, o której marzył. W sierpniu 1621 r. ciężko zachorował. Mimo starań lekarzy zmarł w wieku zaledwie 22 lat. Życie Jana było proste, czynił tak, by to, co robi, było wzorem dla innych. Został beatyfikowany przez Piusa IX w 1865 r., a 22 lata później – kanonizowany przez Leona XIII. Jest patronem ministrantów i młodzieży studiującej.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś podziękował za posługę w archidiecezji łódzkiej

2025-11-26 15:26

[ TEMATY ]

Metropolita krakowski

kardynał Ryś

Ks. Paweł Kłys

Podczas spotkania w łódzkiej Kurii ogłoszono w środę decyzję papieża Leona XIV o mianowaniu kard. Grzegorza Rysia nowym metropolitą krakowskim. Duchowny, dziękując wspólnocie łódzkiego Kościoła, mówił o odpowiedzialności, pokorze i wierności Kościołowi, którą - jak podkreślił - wyniósł z nauczania papieża Franciszka. - Nigdy nie wymyślałem dla Kościoła żadnej innowacji. Jestem przekonany, że aby budować Kościół, trzeba iść za Piotrem, słuchać go i czynić to, do czego prowadzi. Wszystko, co tu powstało, rodzi się z tego klucza - powiedział.

Przeczytaj także: PILNE! Kard. Grzegorz Ryś nowym arcybiskupem metropolitą krakowskim
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję