Reklama

Obraz, który jest krzykiem do Boga

Jakie obrazy należą w Polsce do najsłynniejszych? Obok „Damy z gronostajem” Leonarda da Vinci i „Krajobrazu z miłosiernym Samarytaninem” Rembrandta najcenniejszym obrazem w Polsce jest „Ekstaza św. Franciszka”. Na co dzień dzieło El Greca przechowywane jest w Muzeum Diecezjalnym w Siedlcach, gdzie 7 kwietnia br. odbyło się podsumowanie Roku El Greca

Niedziela Ogólnopolska 16/2015, str. 54

Muzeum Diecezjalne w Siedlcach

El Greco, „Ekstaza św. Franciszka”

El Greco, „Ekstaza św. Franciszka”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ten rok był sukcesem Siedlec – mówił, witając gości, pochodzący z Hiszpanii Conrado Moreno. – Święci zwykle sami decydują o miejscu, które wybierają sobie na miejsce „zamieszkania” – dodał Wojciech Kudelski, prezydent Siedlec. – Dla nas wielkim zaszczytem jest, że właśnie u nas, na Podlasiu, „zamieszkał” św. Franciszek. Od tego momentu nasze miasto zaczęło się rozwijać.

W Siedlcach 7 kwietnia br. miało miejsce uroczyste podsumowanie Roku El Greca. Obecni byli: ambasador Królestwa Hiszpanii w Polsce, przedstawiciel ambasady Grecji, senatorowie, posłowie, samorządowcy oraz sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Tadeusz Sławecki. Gospodarzem spotkania był biskup diecezji siedleckiej Kazimierz Gurda.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Tysiące oczu

Reklama

Dla ks. Roberta Mirończuka – dyrektora Muzeum Diecezjalnego w Siedlcach oraz dla jego współpracowników miniony rok był wyjątkowo pracowity. – Jak państwo pamiętają, zaczynaliśmy rok elgrecowski w sali, która mogła pomieścić maksymalnie 200 osób, a kończymy go w sali, która zgromadziła dziś dwa razy tyle dostojnych gości – mówił duchowny. – Świadczy to niewątpliwie o ogromnym zainteresowaniu tematyką. Ta wysoka frekwencja znamionowała wszystkie wydarzenia związane z obchodami roku poświęconego El Grecowi: począwszy od imprez dla małych dzieci, poprzez spotkania każdego 7. dnia miesiąca, a skończywszy na konkursach – literackim, malarskim, fotograficznym czy wiedzy o El Grecu. Wernisaże, które odbyły się w Krakowie czy Warszawie, zgromadziły niesłychane tłumy. Przez rok w Siedlcach nie mamy tylu gości, ilu zgromadziły wspomniane imprezy w Warszawie czy Krakowie. Dość wspomnieć, że na Zamku Królewskim w Warszawie odwiedzających było 12 tys., a w Muzeum Narodowym w Krakowie – 9,5 tys. – podkreślił ks. Mirończuk.

Siedlce w minionym roku były gospodarzem wielu imprez towarzyszących, które cieszyły się ogromnym zainteresowaniem gości. Wystawa „Jan Matejko w Siedlcach” zgromadziła np. ok. 3 tys. osób. Każdego dnia do siedleckiego muzeum przychodziło kilka grup zwiedzających. O powodzeniu tej wystawy zadecydował dobór tematów związanych z tzw. ścianą wschodnią (pobyt Jana Kazimierza we Lwowie czy Bolesława Chrobrego pod Złotą Bramą w Kijowie). Ogółem w związku z przeżywanym Rokiem El Greca przez wszystkie imprezy przewinęło się ok. 40 tys. gości.

Najstarszy ze stu

Rok 2014 był okazją do wspomnienia 400. rocznicy śmierci El Greca. Muzeum Diecezjalne w Siedlcach posiada w swoich zbiorach jedyny w Polsce obraz tego autora – „Ekstaza św. Franciszka”. Dla gospodarzy okoliczność ta była nobilitująca, ale i zobowiązała ich, aby godnie uczcić malarza, który urodził się na Krecie, edukację malarską pobierał we Włoszech, zaś wybitne dzieła tworzył w Hiszpanii. Jak przekonuje Dorota Pikula, kustosz muzeum w Siedlcach, dla historyków sztuki twórczość El Greca ma szczególny wymiar, a obraz prezentowany w muzeum zajmuje ważne miejsce w rozproszonej po świecie serii franciszkańskiej malarza. – Z ponad 100 płócien obejmujących przedstawienia: modlitwy, medytacji, stygmatyzacji bądź ekstazy św. Franciszka ten nasz należy do najwcześniejszych – twierdzi. – Obraz został namalowany w latach 1575-80, by potem mógł stać się wzorem dla kolejnych. Nikt, poza El Grekiem, nie malował obrazów z takim rozedrganiem barwnym, z takim wibrującym, niezwykle oryginalnym i niepowtarzalnym światłem. Nikt nie nasycał swoich dzieł tak jak on wizyjnością – podkreśliła Dorota Pikula.

Znawczyni twórczości malarza zachęca, by zobaczyć jego dzieło i rozsmakować się w sztuce tego wyjątkowego Hiszpana. – „Ekstaza św. Franciszka” to obraz płomienia szarpiącego duszę, żaru modlitwy, krzyku do Boga – przekonuje. – To ekstatyczny wzlot w niebiosa po otrzymaniu stygmatów. Wszystko to malarsko opowiedziane mocnymi akordami barwnymi: odcieniami szarości habitu połączonymi z żółtawozielonymi chmurami w tle. Naniesione na płótno śmiałymi, ukośnie krzyżującymi się pociągnięciami pędzla, nerwowo, jakby pośpiesznie, w wielkim napięciu...

2015-04-14 12:43

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Najnowszy sondaż: druga tura dla Karola Nawrockiego

2025-05-20 13:19

[ TEMATY ]

Karol Nawrocki

wybory 2025

PAP/Piotr Nowak

Ogólnopolska Grupa Badawcza przeprowadziła sondaż poparcia dotyczący drugiej tury wyborów prezydenckich. Wygranym zostałby Karol Nawrocki - informuje TV Republika.

W niedzielę Polacy oddali głos na swojego kandydata w pierwszej turze wyborów prezydenckich. Wyniki wyglądały następująco:
CZYTAJ DALEJ

Pierwsze słowa Leona XIV do Polaków!

2025-05-21 10:58

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

PAP/EPA/ANGELO CARCONI

Papież Leon XIV, zwracając się do Polaków podczas swojej pierwszej audiencji generalnej w Watykanie w środę, zachęcił do słuchania Słowa Bożego, by "móc dokonywać mądrych wyborów w życiu osobistym, rodzinnym i społecznym".

CZYTAJ DALEJ

Watykan: kard. Parolin ujawnia motywy wyboru Leona XIV

„Wysłuchaliśmy głosu Ducha Świętego, aby wybrać człowieka przeznaczonego do przewodzenia Kościołowi powszechnemu, następcę Piotra, biskupa Rzymu” Tymi słowami rozpoczyna się przedmowa kardynała Pietro Parolina, do książki „Leone XIV. La via disarmata e disarmante” („Leon XIV. Droga nieuzbrojona i rozbrajająca”), opublikowanej dzisiaj przez wydawnictwo San Paolo i napisanej przez włoskiego dziennikarza Antonio Preziosi.

Sekretarz Stanu Stolicy Apostolskiej przywołuje atmosferę konklawe i pierwsze chwile nowego pontyfikatu: „Długie i gorące oklaski towarzyszyły słowom, którymi kardynał Robert Francis Prevost przyjął kanoniczny wybór na Stolicę Piotrową. Była to chwila intensywna, wręcz dramatyczna, jeśli pomyśleć o ciężarze, jaki spoczął na barkach jednego człowieka” - wspomina. Kard. Parolin opisuje Leona XIV jako człowieka o spokojnej twarzy, o jasnym i silnym stylu, uważnego na wszystkich i zdolnego do zaoferowania rozwiązań wyważonych, pełnych szacunku”. Kardynał kończy, wyrażając nadzieję, że „Kościół będzie każdego dnia coraz bardziej jaśniał jako świadek miłości Boga”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję