Sacrofilm już od 20 lat podejmuje próbę dialogu między religiami monoteistycznymi – chrześcijaństwem, judaizmem i islamem. Właśnie w świetle tych religii analizowane są problemy współczesnego świata. Każdy Sacrofilm jest inny, bo tematyka buduje repertuar i jest przyczynkiem do dyskusji. Wszystkie edycje łączy jedno – bogactwo filmów z kategorii zwanej kinem ambitnym, niezwykle rzadko goszczących na wielkim ekranie, który na co dzień zalany jest filmami komercyjnymi. Tym bardziej warto znaleźć czas i wykorzystać te chwile, kiedy zamojskie CKF „Stylowy” znów sięgnie wyższej filmowej półki.
Reklama
W dniach 21-26 lutego odbędzie się w Zamościu 20. edycja Międzynarodowych Dni Filmu Religijnego Sacrofilm. Temat tegorocznego przeglądu: „O wojnie i pokoju w spotkaniach w drodze do jednego Ojca”. Pochylenie nad tematyką wojny i pokoju nie dziwi, bo współczesne czasy przynoszą wiele konfliktów zbrojnych niemal w każdym zakątku świata. W obliczu cierpienia niewinnych ludzi, którzy płacą cenę życia lub zdrowia za nienawiść innych, potrzeba refleksji nad tą tematyką. Przemoc, terroryzm, intratne zyski wynikające ze zdobycia kolejnych kawałków ziemi to tematy, których nie można przemilczeć. Film jest doskonałym narzędziem do pokazywania tego, co często bywa ukryte. Co ważne, filmy o dużych walorach merytorycznych i artystycznych pobudzają do szerszych dyskusji. Organizatorzy Międzynarodowych Dni Filmu Religijnego Sacrofilm, czyli parafia św. Antoniego w Dyniskach, Centrum Kultury Filmowej „Stylowy” oraz Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu zapraszają na projekcje filmowe i wykłady, aby kształtować w sercu ducha pokoju i dialogu, przebaczenia i pojednania, bo jak nauczał św. Jan Paweł II: „Dla jednych są one niemal utopią, podczas gdy dla innych stanowią przedmiot mozolnych osiągnięć”.
W programie tegorocznej edycji Sacrofilmu widzowie obejrzą takie filmy: „Bóg nie umarł” – reż. Harold Cronk, „La Strada” – reż. Federico Fellini, „Cicho pod prąd” – reż. Tomasz Kycia, Robert Żurek, „Omar” – reż. Hany Abu-Assad, „Lewiatan” – reż. Andriej Zwiagincew, „Wyspa kukurydzy” – reż. George Ovashvili, „Obce ciało” – reż. Krzysztof Zanussi i „Viviane chce się rozwieść” – reż. Ronit i Shlomi Elkabetz. Prelekcje przed filmami wygłoszą prof. Seweryn Kuśmierczyk, ks. prof. Marek Lis, o. dr Marek Kotyński i Piotr Kotowski. Będą też spotkania z twórcami oraz wykłady: „O wojnie i pokoju w judaizmie” – wykład rabina dr. Joela Chaima Nowickiego z Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Warszawie, „O wojnie i pokoju w islamie” – wykład Yasina Ozbeka, prezesa Fundacji Dunaj Instytut Dialogu w Warszawie, „Rozważania o wojnie i pokoju” – wykład prof. Krzysztofa Zanussiego i „Oblicza współczesnego terroryzmu” – wykład dr. Krzysztofa Riedla, dyr. Centrum Badań nad Terroryzmem Collegium Civitas w Warszawie. Podczas tegorocznego Sacrofilmu zostaną również zaprezentowane festiwale: Popoli e Religioni z Terni oraz Kino i pojednanie z La Salette.
Jak informuje ks. Wiesław Mokrzycki, dyr. Międzynarodowych Dni Filmu Religijnego Sacrofilm, przegląd został oficjalnie przyjęty do wydarzeń kulturalnych rekomendowanych przez Signis Europe – Europejskie Katolickie Stowarzyszenie Komunikacji Społecznej. Fakt ten jest ogromnym wyróżnieniem i świadczy o tym, że Sacrofilm został zauważony w Europie. Tym bardziej warto wziąć udział w tym wydarzeniu kulturalnym. Więcej informacji o programie tegorocznego Sacrofilmu na stronie www.sacrofilm.pl.
W wałbrzyskim Książu od 11 lipca br. można oglądać wystawę malarską zatytułowaną „Metamorfozy Zamku Książ”, powstałą w oparciu o zbiory Muzeum Narodowego we Wrocławiu, która będzie prezentowana do lipca 2019 r., czyli przez najbliższe 4 lata
Wydarzenie jest przełomowe i historyczne, ponieważ na 38 dzieł tworzących ekspozycję, aż 10 to obrazy należące do dawnej kolekcji Jana Henryka XV von Hochberga i jego żony księżnej Daisy, i które kiedyś w tym miejscu już wisiały. Zostały stąd zabrane do Wrocławia jeszcze przez Niemców w 1942 r. W zbiorach tego Muzeum szczęśliwie przetrwały, pozostając po wojnie w naszym kraju. Tylko nieliczne cieszyły oczy na wystawach czasowych, większość jednak pozostawała w magazynach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, na co zwrócił uwagę na konferencji prasowej z okazji inauguracji wystawy dyrektor placówki dr hab. Piotr Oszczanowski. – Teraz wróciły na puste ściany Zamku Książ, gdzie są prezentowane na trakcie barokowym II piętra tej monumentalnej, historycznej budowli. Do przyjęcia wystawy, co było dużym wyzwaniem, zarząd Zamku przygotowywał obiekt kilka miesięcy na mocy porozumienia z Muzeum, przewidującego regularną współpracę, która może doprowadzić do powstania oddziału Muzeum w Książu, o co zabiegają obie strony. Wśród najciekawszych dzieł, które oglądamy, warto wymienić tematyczny cykl 4 obrazów Stephana Kesslera w Sali Metamorfoz, będący malarską wizją ewangelicznej przypowieści o synu marnotrawnym. Każde z płócien to powierzchnia malarska o wymiarach 174 cm na 240 cm. Kessler – artysta malarz z Tyrolu, tworzący w XVII wieku – alegorycznie umieścił syna marnotrawnego w realiach sobie współczesnego świata, a zmiany dokonujące się w życiu bohatera przypowieści zobrazował na przestrzeni jednego roku. Widać to w świecie przyrody, potwierdzają to też podpisy do obrazów: „Wiosna: Wyjazd syna marnotrawnego”, „Lato: Syn marnotrawny wśród kurtyzan”, „Jesień: Syn marnotrawny w biedzie” i „Zima: Powrót syna marnotrawnego”.
W dzisiejszej Ewangelii mamy dwie różne sceny. Pierwsza z nich ukazuje Chrystusa, który udziela apostołom daru Ducha Świętego i wraz z nim władzę odpuszczania grzechów. Mówi im: Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane. Druga z kolei scena koncentruje się na niedowiarstwie Tomasza, jednego z apostołów.
Wieczorem w dniu zmartwychwstania, tam gdzie przebywali uczniowie, choć drzwi były zamknięte z obawy przed Żydami, przyszedł Jezus, stanął pośrodku i rzekł do nich: «Pokój wam!» A to powiedziawszy, pokazał im ręce i bok. Uradowali się zatem uczniowie, ujrzawszy Pana. A Jezus znowu rzekł do nich: «Pokój wam! Jak Ojciec Mnie posłał, tak i Ja was posyłam». Po tych słowach tchnął na nich i powiedział im: «Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane». Ale Tomasz, jeden z Dwunastu, zwany Didymos, nie był razem z nimi, kiedy przyszedł Jezus. Inni więc uczniowie mówili do niego: «Widzieliśmy Pana!» Ale on rzekł do nich: «Jeżeli na rękach Jego nie zobaczę śladu gwoździ i nie włożę palca mego w miejsce gwoździ, i ręki mojej nie włożę w bok Jego, nie uwierzę». A po ośmiu dniach, kiedy uczniowie Jego byli znowu wewnątrz domu i Tomasz z nimi, Jezus przyszedł, choć drzwi były zamknięte, stanął pośrodku i rzekł: «Pokój wam!» Następnie rzekł do Tomasza: «Podnieś tutaj swój palec i zobacz moje ręce. Podnieś rękę i włóż w mój bok, i nie bądź niedowiarkiem, lecz wierzącym». Tomasz w odpowiedzi rzekł do Niego: «Pan mój i Bóg mój!» Powiedział mu Jezus: «Uwierzyłeś dlatego, że Mnie ujrzałeś? Błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli». I wiele innych znaków, których nie zapisano w tej księdze, uczynił Jezus wobec uczniów. Te zaś zapisano, abyście wierzyli, że Jezus jest Mesjaszem, Synem Bożym, i abyście wierząc, mieli życie w imię Jego.
Marsz dla Życia, wspierający rodziny i kobiety w ciąży oraz wyrażający sprzeciw wobec aborcji, został w sobotę zablokowany w Pradze przez zwolenników przerywania ciąży. Marsz został rozwiązany przez organizatorów, gdy przeciwnicy usiedli na ziemi i nie pozwalali na kontynuowanie manifestacji.
Marsz dla Życia wyruszył z Placu Zamkowego w Pradze po porannej mszy w katedrze św. Wita, odprawionej w intencji nienarodzonych dzieci. Uczestnicy marszu mieli dojść na Plac Wacława po drugiej stronie Wełtawy. Według organizatorów celem było okazanie wsparcia dla ciężarnych kobiet oraz pomoc dla nich w przypadku niespodziewanej ciąży.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.