Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

50-lecie kamieńskiego festiwalu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nieodłącznym elementem obchodów półwiecza kamieńskiego festiwalu jest otwarta w dniu inauguracji tegorocznej imprezy (relacja w nr. 29. „Niedzieli”) i czynna w jej zakończeniu wystawa „50 lat Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim”. W niewielkiej sali na parterze Muzeum historii Ziemi Kamieńskiej zgromadzono szereg interesujących eksponatów.

Są to m.in. pierwsze nagrania kamieńskich organów katedralnych na taśmie magnetofonowej i na płycie kompaktowej, medale upamiętniające „okrągłe” rocznice festiwali, plakaty i cieszące oko barwnymi okładkami książeczki programowe, począwszy od 1971 r. (wcześniej drukowano programy na każdy koncert oddzielnie), liczne fotogramy ukazujące występujących podczas koncertów festiwalowych artystów – organistów i solistów innych specjalności, a także zespoły kameralne, chóralne i orkiestrowe, jest wreszcie szczególne wartościowy eksponat – kontuar organowy ze znanej szczecińskiej firmy organmistrzowskiej Grünebergów, funkcjonujący w katedrze aż do czasu przeprowadzonej przed kilku laty przebudowy organów mającej na celu przywrócenie im cech dawnego instrumentu barkowego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Swoistym łącznikiem „między dawnymi i młodszymi laty” stał się Joachim Grubich, który jako młody laureat I nagrody na międzynarodowym konkursie organowym w Genewie grał był podczas jednego z pierwszych koncertów kamieńskich w 1964 r., a obecnie wystąpił na pierwszym koncercie po inauguracji, prezentując utwory Johanna Sebastiana Bacha, Jana Pieterszoona Sweelincka i Roberta Fuchsa. Od Bacha – jego słynnej Passacaglii c-moll – rozpoczął też swój występ kolejny wybitny organista Andrzej Chorosiński, grając następnie diametralnie różny stylistycznie utwór Carla Phillipa Emmanuela Bacha, syna J. S., by zakończyć swój program efektowną „Toccatą” Theodora Dubois’a. Po tych dwóch polskich mistrzach gry organowej nastąpiła swego rodzaju parada gości – wirtuozów „króla instrumentów” z trzech rożnych krajów Europy. I tak najpierw Balys Vatikus z Litwy zagrał Preludium g-moll Dietricha Buxtehudego, utwory Françoisa Couperina. J. S. Bacha (w tym Fantazję G-dur wykonywaną już podczas inauguracji przez Józefa Serafina) i Guy Boveta. Kolejny gość Paolo Crivellaro z Włoch rozpoczął występ w tym samym co poprzednik utworem Buxtehudego (znać tu predylekcję organistów do niektórych pozycji repertuarowych), potem grał utwory J. P. Sweelincka i J. S. Bacha, w tym wspaniałe Preludium i fugę h-moll. Ową paradę zagranicznych gości zamykał Wolfgang Zerer z Niemiec. Oprócz dzieł niemieckich mistrzów, – Nicolausa Bruhnsa, J. S. Bacha i Johannesa Brahmsa – zagrał on nastrojowy utwór „Le jardin suspendu” wybitnego kompozytora francuskiego, poległego podczas II wojny światowej w wieku 29 lat, Jehana Alaina.

Reklama

Interesująca okazała się też oferta w dziedzinie poza organowej. Typową muzykę kameralną zaprezentowały trzy różne zespoły. Słynny Kwartet Śląski zagrał uroczy Kwartet c-moll Franza Schuberta oraz VIII Kwartet smyczkowy c-moll Dmitrija Szostakowicza, uważany za najwybitniejszy utwór gatunku w muzyce XX wieku. Dwie wiolonczelistki z Austrii grały w duecie utwory kompozytorów francuskich i J. S. Bacha oraz solo muzykę współczesną. Trzecim zespołem kameralnym był Bielski Kwartet Puzonowy. Jego występ to coś w rodzaju muzycznej wędrówki przez epoki dzięki zgrabnie opracowanym utworom różnych kompozytorów, od renesansu Thomasa Morley’a aż po Arama Chaczaturiana.

Podczas pierwszego koncertu po inauguracji wystąpił pod dyrekcją Arwina Tana chór „Novo Concertante Manila” z Filipin, śpiewający utwory sakralne różnych kompozytorów współczesnych, w których ukazał niesamowicie piękną harmonię brzmienia i nieprzeciętną kulturę muzyczną. Innym zespołem – tym razem instrumentalnym – była Międzynarodowa Młodzieżowa Orkiestra Kameralna pod dyrekcja Jana Miłosza Zarzyckiego, która z udziałem solistki-skrzypaczki Anny Marii Staskiewicz wykonała Koncert a-moll J. S. Bacha, a potem zagrała niebanalne „St. Paul’s Suite” Gustava Holsta, dodając na bis popularna „Orawę” Wojciecha Kilara.

Czerwcowe i lipcowe koncerty festiwalowe z programami interesująco zapowiadanymi przez Mirosława Kosińskiego i Andrzeja Wątorskiego cieszyły się powodzeniem wśród tłumnie wypełniających wnętrze katedry słuchaczy, którzy każdorazowo długotrwałą owacją dziękowali artystom za dostarczenie im pięknych wrażeń muzycznych.

2014-08-11 15:20

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kolędowanie nas jednoczy

Już po raz dwunasty parafia pw. św. Jadwigi Śląskiej w Bolkowie zorganizowała wspólnie z tamtejszymi władzami samorządowymi, Gminno-Miejskim Ośrodkiem Kultury, Sportu i Rekreacji, placówkami oświatowymi Diecezjalny Festiwal Kolęd i Pastorałek

Choć w nazwie ta impreza miała przymiotnik: „diecezjalny”, to jednak jej uczestnicy, a było ich w sumie ponad 250, wywodzili się z całej metropolii wrocławskiej. Honorowy patronat nad festiwalem sprawowali: pasterz Kościoła świdnickiego bp Ignacy Dec oraz burmistrz Bolkowa Jarosław Wroński.

CZYTAJ DALEJ

Papież wyniósł ks. Nykiela do godności biskupiej

2024-05-01 12:21

[ TEMATY ]

ks. Krzysztof Nykiel

Bożena Sztajner/Niedziela

Ojciec Święty mianował księdza prałata Krzysztofa Józefa Nykiela, Regensa Penitencjarii Apostolskiej, biskupem tytularnym Velia - poinformowało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.

Ks. biskup-nominat Krzysztof Józef Nykiel urodził się w Osjakowie 28 lutego 1965 r. W 1984 r. wstąpił do Wyższego Seminarium Duchownego w Łodzi. W 1990 r. przyjął święcenia kapłańskie i należy do duchowieństwa archidiecezji łódzkiej. W roku 2001 uzyskał doktorat z prawa kanonicznego na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim. W latach 1995-2002 pracował w Papieskiej Radzie ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia. 1 lipca 2002 podjął pracę w Kongregacji Nauki Wiary. Od 18 grudnia 2009 był zastępcą sekretarza Międzynarodowej Komisji Badającej sprawę autentyczności objawień w Medjugorie. 26 czerwca 2012 roku papież Benedykt XVI mianował go regensem Penitencjarii Apostolskiej.

CZYTAJ DALEJ

Abp Wojda na Jasnej Górze: chrześcijańska tożsamość jest nam potrzebna

2024-05-03 13:28

[ TEMATY ]

Jasna Góra

abp Wacław Depo

abp Tadeusz Wojda SAC

Karol Porwich/Niedziela

O tym, że chrześcijańska tożsamość jest nam potrzebna mówił na Jasnej Górze abp Tadeusz Wojda. Przewodniczący Episkopatu Polski, który przewodniczył Sumie odpustowej ku czci Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski apelował, by stawać w obronie „suwerenności naszego sumienia, naszego myślenia oraz wolności w wyznawaniu wiary, w obronie wartości płynących z Ewangelii i naszej chrześcijańskiej tradycji”. Przypomniał, że „życie ludzkie ma niepowtarzalną wartość i że nikomu nie wolno go unicestwiać, nawet jeśli jest ono niedoskonałe”.

W kazaniu abp Wojda, przywołując obranie Matki Chrystusa za Królową narodu polskiego na przestrzeni naszej historii, od króla Jana Kazimierza do św. Jana Pawła II i nas współczesnych, podkreślił że nasze wielowiekowe złączenie z Maryją nie ogranicza się jedynie do wymiaru historycznego a jego wymowa jest znacznie głębsza i „mówi o więzi miedzy Królową i Jej poddanymi, miedzy Matką a Jej dziećmi”. Wskazał, że dla nas „doświadczających słabości, niemocy, kryzysów duchowych i ludzkich, Maryja jest prawdziwym wzorem wiary, mamy więc prawo i potrzebę przybywania do Niej”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję