Reklama

Pielgrzymka papieska z bliska

Człowiecze – kim jesteś?

Niedziela Ogólnopolska 22/2014, str. 6

GRZEGORZ GAŁĄZKA

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obecność papieża Franciszka w Ziemi Świętej to wizyta nie tylko kurtuazyjna. Ma ona daleko idące konsekwencje przede wszystkim w relacjach między chrześcijanami na Bliskim Wschodzie. Wielu z radością przyjęło odważne słowa Papieża, wypowiedziane podczas głównego wydarzenia tej wizyty, jakim było spotkanie ekumeniczne z prawosławnym patriarchą Bartłomiejem: – Musimy wierzyć, że tak jak został odsunięty kamień z grobu, tak samo mogą zostać usunięte wszelkie przeszkody, które jeszcze uniemożliwiają między nami pełną komunię.

Wizyta papieska została bardzo dobrze przyjęta przez świat arabski, tak chrześcijański, jak i muzułmański na Bliskim Wschodzie. Na pierwszej stronie dziennika „Alquds” umieszczono zdjęcie Papieża i chrześcijanki z Gazy, która mogła przejść granicę, aby nie tylko uczestniczyć we Mszy św. w Betlejem, ale też zjeść obiad z Papieżem. Muzułmanie zobaczyli w Papieżu kogoś, kto przekracza granice narodowości i wyznań – stąd ich obecność w Betlejem na Mszy św. Palestyński katolik z Betlejem Rony Tabash wyznaje: – Nie ma słów, aby wyrazić radość z wizyty Papieża. On sam powiedział, że przyjechał specjalnie do nas. Wiemy, że to osoba, która chce nam pomóc.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Wiele osób zwróciło uwagę na to, że papież Franciszek zaprosił na obiad w Betlejem rodziny przeżywające problemy i trudności. – Bardzo można było odczuć, że Papież jest z osobami biednymi i wykluczanymi – mówi s. Szczepana, polska elżbietanka i przełożona Domu Dziecka w Betlejem. – Homilia o potrzebie troski o dzieci była przyjęta z wielkim zainteresowaniem także przez muzułmanów, którzy byli na placu.

Izraelczycy również śledzili z uwagą pielgrzymkę Ojca Świętego, o której mówiono bardzo wiele w mediach. Na stronie dziennika „Haaretz” zadaje się pytanie: Dlaczego Papież nosi piuskę, która jest jak kippa, którą noszą pobożni Żydzi? Od pierwszych godzin wizyty Ojca Świętego w Izraelu doceniano jego wysiłki na rzecz pokoju na Bliskim Wschodzie. Szczególnie zaś ważnym momentem była modlitwa przed Murem Zachodnim (Ścianą Płaczu) oraz w Yad Vashem w Jerozolimie. – Wizyta Jana Pawła II w tych miejscach zmieniła diametralnie podejście Żydów do chrześcijan. Zobaczono, że chrześcijanie są przyjaciółmi, czego przykładem jest Papież. To były wzruszające momenty – mówi Stella Zylberstein, Żydówka z Polski uratowana z Zagłady.

Tym razem dla Izraelczyków jednym z najbardziej wzruszających momentów było ucałowanie przez papieża Franciszka dłoni uratowanym z holokaustu Żydom. Prawie wszyscy zostali uratowani przez Polaków i, co podkreślono, przez katolików. W swoim przemówieniu Papież zadał dramatyczne pytania: „Adamie, gdzie jesteś? Gdzie jesteś człowieku? Człowiecze – kim jesteś? Do jakiej potworności byłeś zdolny?”. Ojciec Święty zakończył przemówienie modlitwą przebłagalną do Boga: „Zmiłuj się nad nami Panie, bo zgrzeszyliśmy przeciwko Tobie!”.

Papieska wizyta ma swoją kontynuację. Prezydent Izraela Shimon Peres i prezydent Autonomii Palestyńskiej Mahmud Abbas przyjęli zaproszenie Papieża do jego domu w Watykanie na wspólną modlitwę o pokój. Wcześniej przedstawiciele Izraelczyków i Palestyńczyków spotykali się na pertraktacjach w Białym Domu w Stanach Zjednoczonych, a teraz są zaproszeni na modlitwę o pokój do domu Papieża w Watykanie, która może przynieść błogosławione owoce.

2014-05-27 15:51

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przeciwności pacjentów onkologicznych w walce o życie

2025-05-21 16:58

[ TEMATY ]

zdrowie

lekarz

Adobe Stock

W ciągu ostatniej dekady leczenie nowotworów przeszło prawdziwą rewolucję, która radykalnie zmieniła rokowania wielu pacjentów. Nowotwory, które kiedyś były wyrokiem, dziś stają się chorobami przewlekłymi. Choć leczenie onkologiczne jest coraz skuteczniejsze, nadal wiąże się z istotnymi skutkami ubocznymi i toksycznością, które mogą wpływać na jakość życia pacjenta. Wielu pacjentów chce świadomie i bezpiecznie wspierać swój organizm w walce z chorobą korzystając z potencjału medycyny komplementarnej. Dziś różne grupy interesu chcą odebrać im tę szansę.

Julia jeszcze jako nastolatka zachorowała na nowotwór mózgu. Diagnoza brzmiała strasznie: „gwiaździak drugiego stopnia, nieoperacyjny”. Dla Julii i jej mamy był to szok. Dotąd była aktywną nastolatką, uprawiała sport, lubiła taniec i pływanie. Choroba wywróciła ich życie do góry nogami. Po wielu miesiącach diagnozy trafiła do jednego z warszawskich szpitali, gdzie rozpoczęła chemioterapię. Bardzo szybko z wysportowanej nastolatki zmienia się nie do poznania. Miała problem z apetytem, schudła, często wymiotowała, wypadły jej włosy. Z dnia na dzień jej stan się pogarszał, a dotychczasowa terapia nie przynosiła oczekiwanych rezultatów. Z dnia na dzień jej ciało było coraz słabsze, jednak coraz silniejsza była chęć życia. – Nie chciałam rezygnować z leczenia konwencjonalnego, ale przez ogromne osłabienie organizmu nie byłam w stanie normalnie funkcjonować. Przede mną była studniówka i przede wszystkim matura. Nie chciałam rezygnować z życia – wspomina Julia.
CZYTAJ DALEJ

Wyzwania stojące przed nowym Papieżem - refleksje kard. Duki po konklawe

2025-05-27 19:51

[ TEMATY ]

kard. Dominik Duka

Papież Leon XIV

Kulturkampf

Włodzimierz Rędzioch/Niedziela

Kulturkampf, czyli „walka o kulturę”, to polityka Otto von Bismarcka prowadzona w Cesarstwie Niemieckim w latach 1871–1878, kiedy to kanclerz chciał ograniczyć wpływy Kościoła katolickiego w państwie. W Cesarstwie Niemieckim protestantyzm pełnił nieformalnie rolę religii państwowej, a Królestwo Prus – państwo protestanckie – odgrywało w nim dominującą rolę.

Włączenie do Cesarstwa południowoniemieckich państw katolickich na czele z Bawarią sprawiło, że 36% ludności Niemiec stanowili katolicy. Bismarck postrzegał to jako źródło destabilizacji społeczeństwa, gdyż katolikom, którzy mieli podlegać zewnętrznej władzy, tzn. władzy papieża, zarzucano brak patriotyzmu niemieckiego. W ramach Kulturkampfu wprowadzano wiele ustaw wymierzonych przede wszystkim w Kościół katolicki, których celem miało być jego upaństwawianie.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: Rekrutacja do Studium Organistowskiego

2025-05-28 13:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Archiwum Studium Organistowskiego AŁ

Celem Studium Organistowskiego jest przygotowanie do samodzielnego wykonywania funkcji organisty kościelnego oraz animatora życia muzycznego w parafii. Program nauczania realizowany jest w cyklu 4-letnim, w trybie zajęć wykładowych (grupowych) oraz indywidualnych (fortepian, organy).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję