„Dialog w mediach, media w dialogu” to hasło VIII Konferencji Naukowej Etyki Mediów, która odbyła się w dniach 15-16 maja. Organizatorem wydarzenia były: Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II i Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej.
Bezrefleksyjne korzystanie z Internetu czy zatracanie się w wirtualnej rzeczywistości to niektóre z niepokojących zjawisk wymienianych przez ks. prof. Andrzeja Zwolińskiego. Zjawiska te, wg Prelegenta, powodują poważne skutki, takie jak np.: cybernetyczna zdrada czy powstanie „kultury instant”. Tę kulturę cechuje m.in. szybkość, łatwość i bezproblemowość. Właśnie te elementy jak zaznaczył ks. Zwoliński są widoczne w relacjach z ludźmi. Tezę tę potwierdził prof. Jerzy Jastrzębski, wg którego kontakt z interfejsem zastępuje kontakt z prawdziwym człowiekiem, a to nie powinno mieć miejsca.
Kontynuacją tej idei było wystąpienie dotyczące dialogu w świecie konsumpcji. Dr hab. Joanna Mysona-Byrska zauważyła, że to konsumpcja stała się główną formą rekreacji, gdzie bezpieczeństwo zapewniają nam posiadane dobra materialne. W takich warunkach trudno więc mówić o dialogu, kiedy z założenia człowiek ma po prostu konsumować, a nie deliberować.
Z kolei dr hab. Małgorzata Lisowska-Magdziarz tłumaczyła, jak ważny jest dialog międzypokoleniowy. Aby do niego jednak doszło, starsze osoby muszą być otwarte na nowe sposoby komunikacji. Do młodszego pokolenia natomiast należy zachowanie szacunku oraz przyswojenie tradycyjnych form przekazu.
Inną formę dialogu przedstawiła prof. Katarzyna Pokorna-Ignatowicz, podając przykład aktywności papieża Franciszka w Internecie. Dzięki otwartości, bezpośredniości i prostocie języka, Papież stał się wręcz internetowym fenomenem. Jak pokazują statystyki Franciszek ma ponad 49 mln wzmianek miesięcznie w światowej sieci, co jest rekordem. To zjawisko przekłada się nie tylko na popularność, ale przede wszystkim na docieranie z przekazem do milionów ludzi.
Na Ukrainie obchodzi się dziś Dzień Dziennikarza. W tamtejszym Kościele rzymskokatolickim jest to jednocześnie Dzień Środków Społecznego Przekazu.
Z tej okazji w minioną sobotę 4 czerwca dziennikarze rzymskokatoliccy z Ukrainy pielgrzymowali już po raz drugi do narodowego sanktuarium maryjnego w Berdyczowie. W spotkaniu wziął udział bp Witalij Skomarowski, odpowiedzialny z ramienia rzymskokatolickiego episkopatu Ukrainy za media.
Któż z nas nie zna prostych i pełnych ufności słów modlitwy: "Aniele Boży, stróżu mój, ty zawsze przy mnie stój..." Dla niektórych była to może pierwsza w życiu modlitwa, szeptana jeszcze na kolanach matki. Ale czy anioły są żywo obecne tylko w świecie dziecięcej wyobraźni? Czy my, dorośli, też możemy wierzyć w anioły?
Jak ktoś kiedyś policzył, anioły są wspomniane w Piśmie Św. Starego i Nowego Testamentu 222 razy! Pismo Święte jest zatem od początku do końca przeplatane wzmiankami o aniołach. Bóg stawia anioły u wrót raju; aniołowie nawiedzają Abrahama; aniołowie wyprowadzają Lota i jego córki z pożaru Sodomy; anioł nie pozwala Abrahamowi zabić jego syna Izaaka. Czasem aniołowie są groźni: Bóg posyła anioła, który zabija pierworodne Egipcjan. Ale to anioł również wyprowadza Izraelitów z niewoli. Anioł zamyka paszcze lwów, żeby nie pożarły Daniela.
Także w Nowym Testamencie jest wiele zdarzeń, w których występują aniołowie. Przecież to Archanioł Gabriel zwiastuje Maryi Pannie poczęcie Syna Bożego; aniołowie śpiewają przy Jego narodzinach i sprowadzają pasterzy do stajenki; aniołowie ostrzegają Mędrców ze Wschodu przed Herodem. Anioł objawia św. Józefowi tajemnicę wcielenia i każe uciekać Świętej Rodzinie do Egiptu. Aniołowie służą Jezusowi, przy grobie Jezusowym zapewniają o Jego zmartwychwstaniu, a przy wniebowstąpieniu zapowiadają powtórne przyjście Zbawiciela.
Sam Pan Jezus wspomina o aniołach. Mówiąc na przykład o nawróceniu grzeszników, stwierdza: "Tak samo powiadam wam, radość powstaje u aniołów Bożych z jednego grzesznika, który się nawraca" (Łk 15, 10). Opisując sąd ostateczny zaznacza, że to aniołowie zwołaja ludzi na ten sąd, a On, jako Sędzia, zjawi się tam otoczony aniołami.
Autorstwa Quirinale.it, Attribution/commons.wikimedia.org
Giorgio Napolitano i Carlo Casini
Wczoraj, 1 października, na tablicy ogłoszeń Wikariatu Rzymskiego wywieszono edykt, który oficjalnie rozpoczyna proces beatyfikacyjny i kanonizacyjny Carlo Casiniego, założyciela Ruchu na rzecz Życia, zmarłego 23 marca 2020 r. w swoim rzymskim domu w wieku 85 lat.
W tej wstępnej fazie Trybunał diecezjalny Wikariatu Rzymskiego przystępuje do gromadzenia dokumentów i świadectw osób, które znały Casiniego, „uroczego męża i przykładnego ojca - czytamy w dokumencie - człowieka głęboko wierzącego w Boga, zakochanego w Chrystusie i Jego Ewangelii, wiernego Kościołowi i jego nauczaniu, przyjaciela maluczkich i najuboższych, odważnego, przekonanego, wiarygodnego, kompetentnego i konsekwentnego, niestrudzonego obrońcy życia ludzkiego od momentu poczęcia”. Przypomniano, że swe zaangażowanie w politykę przeżywał jako „najwyższą formę miłości”, stając się „znakiem i konkretnym świadectwem działania Boga na rzecz człowieka”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.