Marcowo-kwietniowy numer dwumiesięcznika „Jasna Góra” pomaga czytelnikom dobrze przeżyć Wielki Post i jednocześnie wprowadza w Triduum Paschalne.
„Czterdzieści dni duchowego wysiłku, powiązanego z koniecznością przekraczania samego siebie, powiedzenia nieraz sobie czy innym «nie», przynosi wspaniałe owoce i nieraz zupełnie zaskakujące odkrycia. Oblicze Boga pełne miłości i troski, nowy wymiar Jego ojcowskiego Serca, przebita dłoń wciąż cierpliwie wyciągnięta ku nam, poranione nogi zmęczone ciągłym szukaniem nas pośród ciernistych krzaków, w których uporczywie wciąż się przed Nim ukrywamy... Takie odkrycia zmieniają perspektywę naszego życia. Pozwalają odkryć coś, co rzuca zupełnie inne światło na całą rzeczywistość – pisze o. Robert Jasiulewicz OSPPE, redaktor naczelny „Jasnej Góry”.
Numer otwiera artykuł o. Jana Nalaskowskiego OSPPE pt. „Sanktuarium zbawczych wydarzeń. Macierzyńskie pośrednictwo Maryi”. Dalej znajdziemy m.in. artykuł Abby Antoniego: „Najstarszy klasztor na świecie”, opowiadający o klasztorze św. Antoniego Opata w Egipcie, oraz o. Tomasza Tlałki OSPPE o Jasnogórskiej Wspólnocie „Z Maryją Ratuj Człowieka”.
Reklama
W dwumiesięczniku znajduje się także tekst homilii o. Romana Majewskiego OSPPE, wygłoszonej 18 stycznia 2014 r. w czasie Mszy św. nowennowej, sprawowanej w Bazylice Jasnogórskiej: „9 dni dla życia”. Zamieszczono również tekst rozważań Drogi Krzyżowej w opracowaniu o. Michała Pacana OSPPE.
Numer, jak zawsze, zamykają kronikarskie zapisy wydarzeń w jasnogórskim sanktuarium, w opracowaniu o. Stanisława Tomonia OSPPE oraz podsumowanie Jasnogórskie Sanktuarium w 2013 r.
Numer 2/2014 dwumiesięcznika „Jasna Góra” można nabyć na terenie Sanktuarium Jasnogórskiego. Redakcja prowadzi także sprzedaż wysyłkową. Adres: ul. o. A. Kordeckiego 2, 42-225 Częstochowa; adres internetowy: e-mail: miesiecznik@jasnagora.pl; www.miesiecznik.jasnagora.pl.
Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów.
Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek.
Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.