Reklama

Głos z Torunia

„Aby z tej śmierci wyrosło dobro”

Niedziela toruńska 45/2013, str. 5

[ TEMATY ]

modlitwa

Archiwum ks. Nowakowskiego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Piątek 19 października 1984 r. Na drodze z Bydgoszczy do Torunia, w Górsku, pod osłoną nocy został porwany ks. Jerzy Popiełuszko. Jego ciało odnaleziono 30 października w Zalewie Wiślanym we Włocławku. Ostatnia droga ks. Jerzego od Bydgoszczy przez Górsk, Toruń do Włocławka coraz częściej jest nazywana traktem męczeństwa.

Bł. Jan Paweł II, zwracając się do Polaków, wyraził pragnienie, „ażeby z tej śmierci wyrosło dobro, tak jak z krzyża zmartwychwstanie”. Jesteśmy świadkami rodzenia się dobra na tym męczeńskim trakcie wokół nas i w nas. Przypadająca w tym roku 29. rocznica śmierci błogosławionego jest okazją do zauważenia różnych dóbr, które zrealizowano. Szczególnie trzeba wspomnieć: pieszą pielgrzymkę z Torunia do Górska, nadanie imienia bł. ks. Jerzego Zakładowi Pielęgnacyjno-Opiekuńczemu w Toruniu, pieszą pielgrzymkę organizowaną przez Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży z Górska do Włocławka, odsłonięcie i poświęcenie pomnika bł. Popiełuszki przy Alei Jana Pawła II w Toruniu (w 27. rocznicę śmierci w 2011 r.), nadanie honorowego obywatelstwa matce błogosławionego Mariannie Popiełuszko (w 2013 r.)

Pierwszym owocem męczeńskiej śmierci kapelana „Solidarności” jest pielgrzymka ludzi pracy z Torunia do Górska, która w tym roku wyruszyła po raz 29. Towarzyszy jej modlitwa w intencji ojczyzny oraz kanonizacji bł. ks. Jerzego. 13 października liczni pielgrzymi zgromadzili się na Eucharystii w kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Toruniu. Po Mszy św. pątnicy udali się pod pomniki bł. ks. Jerzego i bł. Jana Pawła II na wspólną modlitwę, po której pielgrzymowali tradycyjnie poprzez Przysiek do Górska. Tam, przy krzyżu upamiętniającym miejsce porwania, trwali na modlitwie dziękczynnej za dar bł. ks. Jerzego, niestrudzonego orędownika prawdy i wolności. 19 października, w 29. rocznicę śmierci bł. ks. Jerzego Popiełuszki, po raz drugi wierni zgromadzili się na Mszy św. w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Toruniu, po której przy pomniku błogosławionego trwali na modlitwie różańcowej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2013-11-07 12:54

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gibraltar: Msza św. w intencji gen. Władysława Sikorskiego w 80. rocznicę śmierci

[ TEMATY ]

modlitwa

gen. Władysław Sikorski

pl.wikipedia.org

Gen. Sikorski wśród żołnierzy we Francji w 1940

Gen. Sikorski wśród żołnierzy we Francji w 1940

– Wspominając dziś 80. rocznicę tragicznej śmierci gen. Władysława Sikorskiego, chcemy kolejny już raz złożyć hołd wielkiemu bohaterowi. Pragniemy wyrazić wdzięczność za tysiące wyprowadzonych i uratowanych z „Nieludzkiej ziemi” – mówił w Katedrze Najświętszej Mari Panny Królowej w Gibraltarze, ks. ppłk Marcin Janocha, szef sekretariatu biskupa polowego. Kapelan Ordynariatu Polowego przewodniczył Eucharystii w intencji gen. Władysława Sikorskiego. Dziś mija 80. rocznica katastrofy gibraltarskiej, w której zginął premier rządu Rzeczpospolitej Polskiej i Naczelny Wódz Sił Zbrojnych.

We Mszy św. wzięli udział członkowie przybyłej z Polski delegacji, m.in. marszałek senior Antoni Macierewicz, wicemarszałek Sejmu Małgorzata Gosiewska, Jan Józef Kasprzyk, szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, niewielka grupa polskich kombatantów, parlamentarzystów, a także przedstawiciele wojska, m.in. gen. dyw. Sławomir Owczarek, Inspektor Rodzajów Wojsk Dowództwa Generalnego. Na Mszy św. obecny był też bp Carmello Zammit, ordynariusz Gibraltaru.
CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry, Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią. Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989). Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących. Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki. Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę. 22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica. Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy. Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

Katolicy nie głosują na wroga Kościoła

2025-05-30 20:59

[ TEMATY ]

wybory

Adobe Stock

Bardzo wielu Polaków – zapewne większość - do urn wyborczych uda się albo przed albo po uczestnictwie w niedzielnej Mszy świętej. Jest bardzo ważne, aby właśnie ci katoliccy wyborcy mieli świadomość, że ich niedzielny wybór powinien uwzględniać podstawowe prawdy wiary, do wyznawania której się przyznają.

Warto podkreślić, że od czasów Leona XIII – papieża przełomu XIX i XX wieku – Kościół katolicki w nauczaniu społecznym konsekwentnie zachęca swoich wyznawców, do aktywnego współkształtowania losów społeczności, do której przynależą. Leon XIII – ojciec nowoczesnej katolickiej nauki społecznej – osobistym przykładem mobilizował katolików do czynnego przeciwstawiania się złu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję