Reklama

Niedziela Częstochowska

Jak „aresztowano” plakaty z Jezusem i Matką Bożą

Niedziela częstochowska 40/2013, str. 7

[ TEMATY ]

kuria

Bożena Sztajner/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W częstochowskich Alejach NMP, w których „się dzieje” wiele, choć niekoniecznie interesujących rzeczy, pojawiły się ostatnio plakaty - reprodukcje malarstwa opatrzone komiksowymi dialogami przedstawionych na nich postaci. Autorem prac jest artysta nazywający siebie „Sztuczne fiołki”, a prezentacja odbywa się w ramach Festiwalu ART.eria, który zorganizowała Fundacja Kulturoholizm. Najczęściej zabawna konwencja prac w kilku przypadkach wzbudziła jednak niesmak i oburzenie przechodniów. Było ono na tyle mocne, że zdecydowali się zabrać 4 plakaty z ulicy i zanieść do Kurii Metropolitalnej. Na plakatach tych reprodukowane były dzieła malarskie o zdecydowanie religijnym przesłaniu, a opisanie ich komiksowymi dialogami uznano za niestosowne i naruszające uczucia religijne. Szczególnie, że stanęły na ulicy, która wiedzie ku Jasnej Górze.

Reklama

Zrobiła się afera, zwłaszcza po publikacji lokalnej „Gazety Wyborczej”, która napisała o „aresztowaniu plakatów”, o domniemanych sprawcach zrywających plakaty w Alejach oraz zacytowała komentarz w tej sprawie rzecznika prasowego Kurii - ks. Piotra Zaborskiego, zmieniając - w jego przekonaniu - autoryzowany już tekst. Ks. Piotr Zaborski słusznie uznał, że to zdecydowanie za wiele: - Nie wiemy kto zerwał obrazy i zaniósł je do siedziby Kurii. Taką informację przekazałem w piątek „Gazecie Wyborczej” - mówi ks. Piotr Zaborski. - Moje słowa „nie wiem” zostały zamienione na „nie chcę powiedzieć”, a jest to różnica dość znacząca. Kiedy zadzwoniłem do redakcji gazety z prośbą o sprostowanie, usłyszałem, iż taka interpretacja jest dopuszczalna. Jest spora rozbieżność między informacjami zamieszczonymi w „Gazecie Wyborczej”, a rzeczywistością - tłumaczy ks. Zaborski. - W piątek autoryzowałem swoją wypowiedź, niestety pomimo autoryzacji została dokonana w niej zmiana. Można znaleźć tam informacje, jakoby to „księża sami pozrywali obrazy”. Jest to nieprawda. Po pierwsze, Kościół nie wypowiadał się dotychczas na temat festiwalu ART.eria, mimo iż od strony moralnej i religijnej pozostawia on wiele do życzenia. Po drugie, nie księża „aresztowali” obrazy, nie księża je zrywali. Otrzymałem informacje, iż obrazy zostały przyniesione do Kurii i pozostawione w poczekalni. Nie wiemy, kto zerwał obrazy i zaniósł je do siedziby Kurii - oświadcza rzecznik. Ks. Zaborski uważa także, iż niektóre media „nie przekazują faktów tylko je tworzą w taki sposób, aby uderzyć w Kościół”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Publikacja w lokalnej „Gazecie Wyborczej” wywołała efekt kuli śnieżnej. - Po tym artykule otrzymałem bardzo dużo obraźliwych telefonów i maili, atakujących wprost Kurię częstochowską i księży - mówi ks. Piotr. - Boli mnie to, że osoby, które ten tekst przeczytały, mogą się uprzedzić do Kościoła. Pokazuje się nas jako ludzi szerzących mowę nienawiści. Z powodu nierzetelności dziennikarzy „Gazety Wyborczej”, obraz Kościoła ukazywany jest w niekorzystnym świetle.

Reklama

W związku z zaistniałą sytuacją pojawiło się na stronach internetowych Kurii Metropolitalnej w Częstochowie oficjalne już oświadczenie odnoszące się do sprawy i komentujące całe zajście. W oświadczeniu czytamy: „W związku z publikacją «Gazety Wyborczej» - «Kościół kontra ART.eria. Kuria „aresztuje” wystawione w Alejach obrazy» - informujemy, że Kościół częstochowski nie zajmował dotychczas żadnego stanowiska odnośnie wystawy ART.eria i nie «aresztował» żadnych obrazów. Ponadto, gdyby «Gazeta Wyborcza» opublikowała rzeczywistą wypowiedź rzecznika Kurii, z pewnością nie byłoby nieporozumień i przekłamań jakoby to księża bądź «Kuria» usunęli wspomniane obrazy z wystawy w Alejach. W niedzielę 15 września osoby, które poczuły się urażone treściami umieszczonymi na obrazach, przyniosły je do Kurii i pozostawiły. Pracownicy odbierający je, nie mieli wiedzy, że są one częścią jakiejś wystawy. Ponieważ na tylnej części obrazów widniało nazwisko dyrektora Muzeum Częstochowskiego, został on poinformowany o niniejszych pracach. Dyrektor wyraził chęć ich zobaczenia. I tak się stało. Nie potrafił jednak wskazać właściciela. Nie zabrał też prac. Obrazy ciągle pozostają do odebrania w siedzibie Kurii. Do tej pory nikt się po nie nie zgłosił”.

Zamiast puenty. Na portalu wPolityce.pl znajdujemy taką oto informację: „Częstochowski poseł Marek Balt, szef śląskich struktur SLD - zdeklarowany wróg Jasnej Góry i katolicyzmu, (...) zamieścił na swoim Facebooku taką oto notkę, zachęcającą jak widać organa ścigania do aresztowania arcybiskupa częstochowskiego: «Czy w częstochowskiej kurii biskupiej ukrywają się złodzieje? Kto w Polsce jest ponad prawem? Każdy u kogo w domu znaleziono by te obrazy, został by aresztowany żeby nie mataczył w sprawie tylko nie arcybiskup. Czemu?»”(pisownia oryginalna).

Myślę, że wszelki komentarz jest tu zbędny… - napisał portal wPolityce.pl. Naszym zdaniem też...

2013-10-02 09:17

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Duszpasterstwo w dobrych rękach

Niedziela warszawska 4/2014, str. 5

[ TEMATY ]

kuria

Wojciech Łączyński

Ks. prał. Tadeusz Sowa jest nowym moderatorem wydziałów duszpasterskich kurii warszawskiej. To on będzie koordynował inicjatywy duszpasterskie w całej archidiecezji

Ksiądz Tadeusz Sowa jest proboszczem parafii Najświętszego Zbawiciela i dziekanem w Śródmieściu. Teraz obowiązków będzie miał jeszcze więcej, bo 15 lutego obejmie jedną z najważniejszych funkcji w warszawskim Kościele. Zastąpi na stanowisku moderatora wydziałów duszpasterskich ks. Józefa Górzyńskiego, który został biskupem pomocniczym archidiecezji warszawskiej.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Groby Pańskie 2025 - Galeria [Aktualizacja: 11:36]

2025-04-19 11:36

Magdalena Lewandowska

Grób Panski - katedra wrocławska

Grób Panski - katedra wrocławska

Piękną tradycją stało się budowanie w kościołach Grobu Pańskiego. Zapraszamy do przesyłania nam zdjęć z waszych kościołów i kaplic, a to pozwoli nam stworzyć piękną galerię. Czekamy na wasze zdjęcia, które możecie wysyłać na adres wroclaw@niedziela.pl

Prosimy, aby zdjęcia przesyłać do Niedzieli Zmartwychwstania.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję