Reklama

Mocny list do minister Nowackiej

Projekt rozporządzenia MEN łamie nasze konstytucyjne prawa

21 listopada br. mija termin konsultacji publicznych ws. obowiązkowego przedmiotu edukacja zdrowotna, który planuje wprowadzić MEN. Przeciwko temu projektowi w imieniu tysięcy rodziców i blisko 100 organizacji społecznych protestuje Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły. Zwraca się też z apelem do podmiotów opiniujących projekt, aby były wyrazicielami głosów pominiętej w dyskusji strony społecznej. "Domagamy się przestrzegania naszych konstytucyjnych praw, które łamie projekt rozporządzenia MEN!" - czytamy w liście opublikowanym na stronie ratujmyszkole.pl.

[ TEMATY ]

MEN

edukacja zdrowotna

Barbara Nowacka

mocny list

PAP

Minister Barbara Nowacka

Minister Barbara Nowacka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Publikujemy treść listu otwartego:

Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

LIST OTWARTY

do podmiotów opiniujących projekt rozporządzeń zamieszczonych na stronie MEN[1] w sprawie zmian podstawy programowej i wprowadzenia do szkół obowiązkowego przedmiotu edukacja zdrowotna

Szanowni Państwo,

do Państwa kierujemy nasz apel o uwzględnienie argumentacji i głosu pominiętej strony społecznej. Bądźcie wyrazicielami postulatów i woli tysięcy rodziców, którzy sprzeciwiają się temu szkodliwemu projektowi. Domagamy się przestrzegania naszych konstytucyjnych praw, które łamie projekt rozporządzenia MEN!

Występujemy w imieniu blisko 100 organizacji społecznych, które 21.08.2024 r. podpisały petycję do MEN, apelując o:

„1) pozostawienie w podstawie programowej kształcenia ogólnego przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie, w którym edukacja seksualna osadzona jest w kontekście małżeństwa i rodziny:

2) niewprowadzanie do szkół nowego przedmiotu „edukacja zdrowotna”, obejmującego edukację seksualną osadzoną w kontekście zdrowia;

3) poszanowanie konstytucyjnej zasady pierwszeństwa wychowawczego rodziców, poprzez pozostawienie dobrowolnymi tych zajęć w szkołach, które obejmują tematykę wychowania w dziedzinie życia seksualnego (edukacji seksualnej)”.

Reklama

Treść petycji nie została w ogóle wzięta pod uwagę na etapie przygotowywania projektu rozporządzenia, jak również nie zaproponowano stronie społecznej udziału w konsultowaniu projektu.

Istotnym elementem nowego przedmiotu ma być edukacja seksualna, która dotychczas była dobrowolna, zgodnie z zasadą pierwszeństwa wychowawczego rodziców, respektowaną przez organy władzy publicznej! Wyrazem tego była możliwość podjęcia przez rodziców decyzji o posyłaniu lub nieposyłaniu nieletnich dzieci na zajęcia wychowania do życia w rodzinie, na których poruszano kwestie z zakresu edukacji seksualnej. Obecna propozycja MEN łamie tę zasadę dobrowolności.

Rodzice mają prawo wychowywać dzieci zgodnie ze swymi przekonaniami, w tym moralnymi i religijnymi, szczególnie w sferze tak wrażliwej, jak płciowość i seksualność. Prawo to ma charakter naturalny, a nadto zagwarantowane jest w art. 48 ust. 1 oraz 53 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, jak również w licznych, wiążących Polskę, normach prawa międzynarodowego, jak choćby Karta Praw Podstawowych UE, której art. 14 ust. 3., gwarantuje „[…] prawo rodziców do zapewnienia wychowania i nauczania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami religijnymi, filozoficznymi i pedagogicznymi”.

W proponowanym nowym przedmiocie znajduje się wiele wartościowych treści, jednakże zgodnie z obowiązującą podstawą programową kształcenia ogólnego są one i tak obecne m.in. na lekcjach przyrody, biologii, chemii, wychowania fizycznego, edukacji dla bezpieczeństwa i wychowania do życia w rodzinie.

Reklama

Natomiast stanowczy sprzeciw budzą nowe treści z zakresu edukacji seksualnej, które omawiamy w obszernej analizie przygotowanej przez zespół ekspertów, we współpracy z Koalicją na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły, jaką otrzyma MEN. Zespół reprezentuje środowisko prawników, lekarzy (w tym z zakresu ginekologii, pediatrii, psychiatrii dziecięcej), pedagogów, psychologów, nauczycieli i dyrektorów szkół (autorzy: prof. dr hab. B. Chazan, dr A. Górecki, dr Z. Barciński, H. Dobrowolska, D. Jarczewska, R. Krupa, J. Dobrzyńska, E. Piesiewicz-Grzonkowska, B. Kopczyński, T. Król, A. Marianowicz-Szczygieł, A. Pawlik-Regulska, M. Puzio). Analizę upubliczniamy na stronie Koalicji na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły pod linkiem

https://www.ratujmyszkole.pl/analiza-projektu-podstaw-programowych-edukacji-zdrowotnej/

Odrywanie seksualności od kontekstu rodziny i dzietności oraz przekazywanie informacji o wielu aspektach seksualności zbyt młodym uczniom (np. w kl. 4-6 mówi się np. o zachowaniach autoseksualnych - czyt. masturbacji - jako zgodnych z normą medyczną, a uczniowie w wieku 13-14 lat mają poznawać metody antykoncepcji i omawiać przygotowanie się do inicjacji seksualnej) budzą nasze poważne zastrzeżenia. Tak pojmowana edukacja zdrowotna z komponentem w postaci edukacji seksualnej może mieć wiele niepożądanych, wręcz antyzdrowotnych następstw, jak: prymitywizacja życia płciowego, wzrost liczby partnerów seksualnych, epidemia chorób przenoszonych drogą płciową, podatność na pedofilię, kryzys demograficzny, na co wskazują przykłady krajów z obowiązującym od dawna modelem permisywnej edukacji seksualnej.

Dlatego domagamy się pozostania przy obecnym modelu dobrowolności zajęć z zakresu edukacji seksualnej oraz wyrażamy oczekiwanie, że w swojej opinii uwzględnicie Państwo nasze stanowisko - zgodne z konstytucyjną zasadą pierwszeństwa wychowawczego rodziców.

Koordynatorzy Koalicji na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły:

Hanna Dobrowolska, Ruch Ochrony Szkoły

Reklama

Bartosz Kopczyński, Towarzystwo Wiedzy Społecznej

Agnieszka Pawlik-Regulska, Stowarzyszenie „Nauczyciele dla Wolności”

r. pr. Marek Puzio, Instytut Ordo Iuris

Sebastian Zuber, Stowarzyszenie Serce Wolności

Warszawa, dnia 18 listopada 2024 r.

[1] https://www.gov.pl/web/edukacja/edukacja-obywatelska-i-edukacja-zdrowotna---projekty-rozporzadzen-ministra-edukacji-skierowane-do-konsultacji-publicznych

2024-11-19 11:41

Oceń: +14 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kolejne manifestacje "Tak dla edukacji! Nie dla deprawacji!"

Dwie najbliższe niedziele to dwa kolejne protesty przeciwko deprawacji dzieci, jaką obecna władza chce uskuteczniać w polskiej szkole. Tym razem manifestacje odbędą sięw Bydgoszczy i Wrocławiu.

Już w najbliższą niedzielę, 16 lutego, odbędzie się protest w Bydgoszczy; rodzice i nauczyciele spotkają się tam o godz. 15:00 pod Kujawsko-Pomorskim Urzędem Wojewódzkim.
CZYTAJ DALEJ

Niesłabnący autorytet św. Jana Pawła II

2025-04-02 07:12

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

sondaż

Karol Porwich/Niedziela

20 lat po śmierci Jan Paweł II jest dla Polaków ważną postacią i punktem odniesienia dla młodych. Za autorytet uważa papieża duża grupa niewierzących oraz osób, które określają się jako lewicujące – wynika z sondażu IBRiS dla "Rzeczpospolitej".

Jak czytamy w środowej "Rz", 72,3 proc. ankietowanych odpowiedziało "tak" na pytanie, "czy Jan Paweł II jest dla pani/pana ważną postacią i autorytetem. Przeciwnego zdania jest 25,4 proc., a 2,3 proc. odpowiedziało: "trudno powiedzieć".
CZYTAJ DALEJ

Tymi słowami kard. Ratzinger żegnał się z Janem Pawłem II

2025-04-02 06:50

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

Benedykt XVI

Adam Bujak

Pójdź za Mną – ten lapidarny zwrot Chrystusa można uznać za klucz do zrozumienia Jana Pawła II – mówił przed 20 laty na jego pogrzebie kard. Joseph Ratzinger. Jego homilia to nie tylko pożegnanie z polskim Papieżem, ale również podsumowanie całego jego życia, z pozycji wybitnego teologa i znawcy ludzkiej duszy, a zarazem bliskiego i wieloletniego współpracownika Jana Pawła II, naocznego świadka jego posługi. Przytaczamy integralne nagranie tej homilii z tłumaczeniem na język polski.

Kard. Ratzinger ukazał, jak na różnych etapach swego życia Karol Wojtyła wciąż na nowo odpowiadał na wezwanie Chrystusa „Pójdź za mną”. Zawsze wiązało się to z jakąś ofiarą, z koniecznością wyrzeczenia się samego siebie, własnych planów i aspiracji. „Nasz Papież, wiemy to wszyscy - mówił kard. Ratzinger - nigdy nie pragnął ocalić swego życia, zachować go dla siebie; chciał ofiarować samego siebie bez reszty, aż do ostatniej chwili, dla Chrystusa i także dla nas. Dzięki temu właśnie mógł doświadczyć, jak to wszystko, co złożył w ręce Pana, powróciło w nowy sposób: umiłowanie słowa, poezji, literatury stało się istotną częścią Jego pasterskiej misji i nadało Jego głoszeniu Ewangelii nową świeżość, aktualność i moc przyciągania — i to właśnie w czasach, gdy jest ona znakiem sprzeciwu”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję