Reklama

Święta i uroczystości

Daj się poprowadzić miłości!

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jakie jest znaczenie Ducha Świętego dla życia chrześcijańskiego? Działanie Trzeciej Osoby Trójcy Świętej - jak mówią dogmatycy - osobowej miłości Ojca i Syna - jest wielką tajemnicą. A jaka jest Jego rola w chrześcijańskim małżeństwie i rodzinie? Dla wielu katolików to już zupełna niewiadoma.

W jednej ze swoich niedawnych wypowiedzi papież Franciszek podkreślił, że Duch Święty jest „wodą żywą”, aby „nasze życie było prowadzone przez Boga, ożywiane przez Boga, karmione przez Boga”. Co to oznacza? Przede wszystkim możliwość wejścia i trwania - indywidualnie i jako rodzina - w życiu Bożym. Zgodnie z jego nauką, Jego wolą, z Jego projektem na życie dla każdego z nas. I bycia szczęśliwym w tym życiu, wbrew światowym trendom i oczekiwaniom. Powiedzieć dzisiaj światu, że „ja chcę” żyć zgodnie z Ewangelią Chrystusa, powiedzieć to w miejscu pracy, w szkole, na ulicy, i tak żyć to wyraz dużej odwagi. To, że w coraz bardziej odjechanym świecie możemy funkcjonować jako mężczyzna i kobieta, jako kochająca rodzina i zabiegający o dzieci i współmałżonków ludzie, to wprost objaw Mocy z wysoka. I jeśli miałbym wskazać na działanie Ducha Świętego, wskazywałbym go właśnie tutaj.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ciągle na nowo powracam w pamięci do prawdziwej, zeszłorocznej sytuacji w jednej z wrocławskich szkół w Śródmieściu i do chłopaka z 4 klasy podstawówki, który jako jedyny, mimo presji nauczycielki i reszty dzieci, odmówił przyjścia na dyskotekę w piątek. 11-latek miał odwagę stanąć przed wszystkimi i powiedzieć, dlaczego tego nie chce zrobić. W rezultacie po kilku dniach „czołgania” dołączyło do niego kilkoro innych dzieci i dyskoteka odbyła się w inny dzień. Ale „woda żywa”, o której mówił papież, to nie tylko „egzystencjalna pomoc na co dzień” dla wierzących. „Duch Święty - przypomina Franciszek - uczy nas spoglądać oczyma Chrystusa, przeżywania życia tak, jak przeżywał je Chrystus, pojmowania życia tak, jak je pojmował Chrystus”. Czyli stawania się Chrystusowymi nowymi ludźmi, którzy będą potrafili żyć w logice miłości. Rodzina jest tym niezwykłym warsztatem, gdzie słowo „miłość” najpełniej może stawać się ciałem. I to na pewno nie jest optyka świata, który uczy nas pilnowania własnych interesów, stawiania siebie i swoich egoizmów na pierwszym miejscu.

Tylko Duch Święty - konkluduje Ojciec Święty - jest w stanie zaspokoić pragnienie naszego życia, ponieważ mówi nam, że jesteśmy kochani przez Boga, jako dzieci, że możemy kochać Boga jako Jego dzieci, i za Jego łaską możemy żyć jako dzieci Boże, tak jak Jezus”. Dajmy więc porwać się Duchowi Świętemu, który nam mówi: Bóg cię kocha, miłuje ciebie. To nie tylko wyzwanie, ale jedyna w swoim rodzaju przygoda na całe życie.

2013-05-16 13:19

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Między lękiem a miłością

Niedziela podlaska 45/2012, str. 1

[ TEMATY ]

wiara

B. Sztajner/Niedziela

Religioznawcy próbują wytłumaczyć fenomen religijności człowieka. W swoich teoriach przedstawiają skrajne opinie: od przekonania o naturalnej potrzebie poszukiwania sfery duchowych odniesień, aż po twierdzenie, że wszystko wywodzi się z egzystencjalnego lęku (strach przed śmiercią) i jest próbą szukania czegoś, co faktycznie nie istnieje i jest czystej wody mitologią. Teorie te mają jednak tylko pozornie charakter naukowy, ponieważ z założenia wykluczają istnienie prawdziwego Boga, który może i chce objawić się człowiekowi i nie jest wobec świata obojętny.
CZYTAJ DALEJ

Egipt: pogłębia się spór w łonie klasztoru św. Katarzyny na Synaju

2025-08-10 20:39

[ TEMATY ]

Egipt

klasztor św. Katarzyny na Synaju

Anna Przewoźnik

Coraz szersze kręgi zatacza spór kanoniczno-jurysdykcyjny w łonie prastarego klasztoru prawosławnego św. Katarzyny na Synaju między żyjącymi tam mnichami a jego przełożonym abp. Damianem oraz między nim a patriarchą jerozolimskim Teofilem III. Pod koniec lipca większość mnichów zbuntowała się przeciw arcybiskupowi i pozbawiła go władzy, a w kilka dni później Patriarchat Jerozolimski wysłał 3-osobową delegację dla zbadania sprawy najpierw w Grecji, a następnie na Synaju.

Wieczorem 31 lipca, po wielogodzinnych burzliwych rozmowach 15 spośród ponad 20-osobowej społeczności mniszej przegłosowało usunięcie 90-letniego abp. Damiana z urzędu ihumena (namiestnika) swego monasteru. Piastował on to stanowisko nieprzerwanie od 10 grudnia 1973 - najdłużej ze wszystkich prawosławnych przywódców kościelnych na świecie. Wcześniej, 28 tegoż miesiąca mnisi wystosowali list do greckiego Ministerstwa Oświaty i Religii, wyrażający sprzeciw wobec zapowiedzi głosowania w parlamencie w Atenach projektu specjalnej uchwały, która miała nadać ich klasztorowi osobowość prawną. Autorzy listu uznali to za sprzeczne z kanonami mieszanie się władz świeckich w sprawy kościelne. List ten wysłano też do zwierzchników wszystkich lokalnych Kościołów prawosławnych, powiadamiając ich jednocześnie o przyczynach odsunięcia abp. Damiana.
CZYTAJ DALEJ

Egipt: pogłębia się spór w łonie klasztoru św. Katarzyny na Synaju

2025-08-10 20:39

[ TEMATY ]

Egipt

klasztor św. Katarzyny na Synaju

Anna Przewoźnik

Coraz szersze kręgi zatacza spór kanoniczno-jurysdykcyjny w łonie prastarego klasztoru prawosławnego św. Katarzyny na Synaju między żyjącymi tam mnichami a jego przełożonym abp. Damianem oraz między nim a patriarchą jerozolimskim Teofilem III. Pod koniec lipca większość mnichów zbuntowała się przeciw arcybiskupowi i pozbawiła go władzy, a w kilka dni później Patriarchat Jerozolimski wysłał 3-osobową delegację dla zbadania sprawy najpierw w Grecji, a następnie na Synaju.

Wieczorem 31 lipca, po wielogodzinnych burzliwych rozmowach 15 spośród ponad 20-osobowej społeczności mniszej przegłosowało usunięcie 90-letniego abp. Damiana z urzędu ihumena (namiestnika) swego monasteru. Piastował on to stanowisko nieprzerwanie od 10 grudnia 1973 - najdłużej ze wszystkich prawosławnych przywódców kościelnych na świecie. Wcześniej, 28 tegoż miesiąca mnisi wystosowali list do greckiego Ministerstwa Oświaty i Religii, wyrażający sprzeciw wobec zapowiedzi głosowania w parlamencie w Atenach projektu specjalnej uchwały, która miała nadać ich klasztorowi osobowość prawną. Autorzy listu uznali to za sprzeczne z kanonami mieszanie się władz świeckich w sprawy kościelne. List ten wysłano też do zwierzchników wszystkich lokalnych Kościołów prawosławnych, powiadamiając ich jednocześnie o przyczynach odsunięcia abp. Damiana.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję