Reklama

Niedziela Świdnicka

IV Sudeckie Forum Inicjatyw

Głuszyca. Kościół i media – niewykorzystana szansa?

Już po raz czwarty Głuszyca gościła uczestników Sudeckiego Forum Inicjatyw, które w dniach 29 sierpnia – 1 września br. zgromadziło przedstawicieli różnych środowisk, by wspólnie debatować nad wyzwaniami związanymi z wiarą, kulturą i ekonomią.

[ TEMATY ]

media

diecezja świdnicka

Głuszyca

Sudeckie Forum Inicjatyw

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Mariusz Książek - Instytut Niedziela - Zastępca Prezesa Zarządu, Dyrektor Generalny

Mariusz Książek - Instytut Niedziela - Zastępca Prezesa Zarządu, Dyrektor Generalny

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pięć dni intensywnych spotkań, warsztatów i dyskusji pod hasłem „Wiara – Kultura – Ekonomia” nie tylko pozwoliło uczestnikom na wymianę doświadczeń, ale także na nawiązanie nowych form współpracy, szczególnie w obszarze społecznych, kulturalnych oraz ekonomicznych inicjatyw opartych na wartościach chrześcijańskich. W trakcie wydarzenia, które koordynował ks. kan. Sławomir Augustynowicz z parafii Chrystusa Króla w Głuszycy, odbywały się codzienne Msze święte, koncerty, warsztaty, a także siedem paneli dyskusyjnych.

Nie tylko misja

Jedną z bardziej inspirujących debat był panel VII – pt. „Media – niewykorzystana szansa w Kościele”, który przyciągnął uwagę nie tylko osób związanych z mediami, ale także szerokiej publiczności. Moderator Miłosz Manasterski zaprosił do rozmowy czołowych ekspertów, w tym Monikę Przybysz (UKSW Warszawa), Mariusza Książka (Instytut Niedziela), Piotra Pietrusa (Telewizja EWTN) oraz dziennikarza Piotra Czyszkowskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Reklama

W trakcie panelu zastanawiano się, dlaczego Kościół nie w pełni wykorzystuje potencjał mediów. Już na wstępie przypomniano o słowach świętego Maksymiliana Marii Kolbego, który jeszcze przed II wojną światową dostrzegł ogromną siłę mediów w przekazie wartości chrześcijańskich. Z jednej strony dostrzeżono wielki potencjał, jaki tkwi w mediach społecznościowych, z drugiej jednak strony paneliści nie kryli rozczarowania brakiem dostatecznego zaangażowania Kościoła w ich pełne wykorzystanie.

Profesor Monika Przybysz zwróciła uwagę na fakt, że mimo iż w wielu parafiach podejmowane są działania na rzecz profesjonalizacji mediów, to jednak wciąż wiele z nich pozostaje bez stron internetowych czy kont na platformach społecznościowych. - Przegapiamy rewolucję mediów społecznościowych. Nie wystarczy być w mediach – trzeba być obecnym w sposób profesjonalny i skuteczny. Często widzimy profile parafialne czy diecezjalne, które są prowadzone chaotycznie, z małymi zasięgami. Kościół musi podjąć wysiłek edukacji w tej dziedzinie, by rzeczywiście dotrzeć do ludzi – zarówno tych wierzących, jak i poszukujących – podkreśliła.

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Reklama

Z kolei Mariusz Książek wskazał na trudności, z jakimi borykają się tradycyjne media katolickie, takie jak „Niedziela”. Jak podkreślił, obecnie większość takich tytułów działa w warunkach dużego deficytu finansowego, co znacząco utrudnia ich rozwój i docieranie do szerszej publiczności. - Po 1989 roku narodziło się wiele katolickich mediów, ale większość z nich dziś już nie istnieje. Co poszło nie tak? Myślę, że brakowało odpowiedniego modelu finansowania oraz wsparcia. Utrzymanie tygodnika takiego jak 'Niedziela' to ogromne wyzwanie – wymaga to nie tylko zaangażowania, ale i pieniędzy. To, co robimy, to misja, ale także biznes. I ten biznes musi się spinać, by móc pełnić tę misję – stwierdził Dyrektor Generalny Instytutu Niedziela.

Proboszcz nie musi prowadzić mediów parafialnych, ale musi rozumieć ich znaczenie i dać zielone światło świeckim, by robili to profesjonalnie. Kiedy proboszcz ma świadomość wagi tych narzędzi, łatwiej jest angażować parafian i młodzież w prowadzenie komunikacji na wysokim poziomie

Podziel się cytatem

Piotr Pietrus z EWTN, amerykańskiej sieci telewizyjnej działającej także w Polsce, zaznaczył, że media katolickie muszą uczyć się współpracy i podejmować wspólne inicjatywy, by efektywniej docierać do odbiorców. Przestrzegał jednak przed zbyt wielkim uzależnieniem od mediów publicznych, które często zmieniają swoje priorytety w zależności od aktualnej władzy. - Nie możemy liczyć na to, że media publiczne zawsze będą sprzyjały naszym treściom. Musimy budować silne, niezależne katolickie media. Kluczem do sukcesu jest profesjonalizacja i współpraca. W Stanach Zjednoczonych, gdzie mamy swoje korzenie, nauczyliśmy się, że tylko współpracując i tworząc solidne struktury medialne, możemy osiągnąć sukces i przetrwać w trudnych warunkach. To samo powinniśmy zrobić tutaj w Polsce – podkreślił Pietrus.

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Rozmówcy byli zgodni, że przyszłość Kościoła w mediach wymaga profesjonalizacji i zaangażowania nie tylko księży, ale i świeckich. Szczególnie podkreślano potrzebę edukacji oraz świadomości wśród młodzieży, która powinna angażować się w tworzenie treści i zarządzanie profilami parafii czy wspólnot na różnych platformach. Media katolickie muszą być obecne zarówno wśród wierzących, jak i poszukujących oraz niewierzących – przekaz ma być atrakcyjny i docierać do szerokiego grona odbiorców.

Reklama

W dyskusji wielokrotnie wracano do kwestii finansowania. Piotr Pietrus zauważył, że brak zasobów finansowych jest jednym z największych problemów mediów katolickich. - Bez środków finansowych media katolickie nie mają szans przetrwać na współczesnym rynku. Nie możemy polegać wyłącznie na wolontariuszach, potrzebujemy profesjonalizacji i stabilnych źródeł finansowania. Kluczowym rozwiązaniem może być mikrodotacja od naszych wiernych. Wyobraźmy sobie, co by było, gdyby każdy z 200 000 subskrybentów katolickich kanałów na YouTube wpłacał 10 złotych miesięcznie – nasze problemy finansowe byłyby rozwiązane – zaznaczył dyrektor EWTN Polska.

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Z kolei profesor Monika Przybysz podkreśliła wagę mediów społecznościowych, określając je jako ósmym kontynentem, który musimy ewangelizować, bo to najliczniej zaludnione miejsce na świecie. Odnosząc się do roli proboszczów. - Proboszcz nie musi prowadzić mediów parafialnych, ale musi rozumieć ich znaczenie i dać zielone światło świeckim, by robili to profesjonalnie. Kiedy proboszcz ma świadomość wagi tych narzędzi, łatwiej jest angażować parafian i młodzież w prowadzenie komunikacji na wysokim poziomie – podkreśliła medioznawczyni.

IV Sudeckie Forum Inicjatyw pokazało, że Kościół na Dolnym Śląsku ma potencjał, aby angażować się we współczesne media i gospodarkę, a także, że wciąż ma wiele do zrobienia, by w pełni wykorzystać swoje możliwości.

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Całość debaty dostępna jest poniżej.


2024-09-01 23:09

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Z dziedzictwem wiary w przyszłość

Niedziela świdnicka 13/2019, str. I

[ TEMATY ]

jubileusz

bp Ignacy Dec

diecezja świdnicka

Marek Zygmunt, ks. Grzegorz Umiński

Nuncjusz Apostolski w Polsce i ordynariusz naszej diecezji wśród sióstr zakonnych posługujących w Świdnickiej Kurii Biskupiej

Nuncjusz Apostolski w Polsce i ordynariusz naszej diecezji wśród sióstr zakonnych posługujących w Świdnickiej Kurii Biskupiej

24 lutego 2004 r. ogłoszono decyzję Ojca Świętego Jana Pawła II o ustanowieniu diecezji świdnickiej i podniesieniu do godności biskupiej ks. prof. dr. hab. Ignacego Deca, który został jej pierwszym ordynariuszem. Piętnastą rocznicę tego doniosłego wydarzenia uczczono uroczystą Mszą św. sprawowaną w katedrze świdnickiej pod przewodnictwem nuncjusza apostolskiego w Polsce abp. Salvatore Pennacchio

Eucharystię koncelebrowali m.in.: metropolita wrocławski abp Józef Kupny, jego poprzednik abp Marian Gołębiewski, biskup pomocniczy z Wrocławia Andrzej Siemieniewski, z Legnicy Marek Mendyk, ze Świdnicy Adam Bałabuch, biskupi seniorzy – z Zielonej Góry Paweł Socha i z Legnicy Stefan Cichy oraz kilkudziesięciu naszych kapłanów diecezjalnych i zakonnych. W Eucharystii uczestniczyli również: metropolita senior archidiecezji wrocławskiej kard. Henryk Gulbinowicz, który był promotorem powstania diecezji świdnickiej, biskup diecezji wrocławskiej Kościoła ewangelicko-augsburskiego Waldemar Pytel i proboszcz świdnickiej parafii prawosławnej ks. dr Piotr Nikolskik. Wzięli w niej także udział przedstawiciele władz państwowych: szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Michał Dworczyk, wicewojewoda dolnośląski Kamil Zieliński, reprezentanci wielu instytucji, organizacji, stowarzyszeń współpracujących z Kościołem świdnickim.
CZYTAJ DALEJ

Watykan/ Biuro prasowe: pogrzeb papieża między piątkiem a niedzielą

2025-04-21 19:29

[ TEMATY ]

śmierć Franciszka

PAP/EPA/MOHAMMED BADRA

Pogrzeb papieża Franciszka odbędzie się między piątkiem a niedzielą - przekazało biuro prasowe Watykanu. Decyzja w sprawie daty pogrzebu ma zapaść podczas pierwszej kongregacji kardynałów, czyli ich zgromadzenia. Odbędzie się ono we wtorek rano.

Przypomniano, że zgodnie z normami konstytucji apostolskiej "Universi Dominici Gregis" Jana Pawła II z 1996 roku pogrzeb papieża ma odbyć się między czwartym a szóstym dniem od śmierci.
CZYTAJ DALEJ

Zaskoczyło nas Jego odejście. Modlitwa w intencji papieża Franciszka

2025-04-22 06:25

[ TEMATY ]

śmierć Franciszka

Paweł Wysoki

Nie płaczemy, żeśmy go stracili, ale dziękujemy Bogu, żeśmy go mieli – powiedział abp Stanisław Budzik.

W Poniedziałek Wielkanocny metropolita lubelski przewodniczył Mszy św. w intencji zmarłego papieża Franciszka. Wieczorną Eucharystię w archikatedrze lubelskiej celebrowali biskupi: bp Artur Miziński, bp Józef Wróbel, bp Adam Bab oraz bp senior Mieczysław Cisło.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję