Reklama

Wiadomości

Zabawa minister edukacji w nadczłowieka

Dyskryminujące zmiany dotyczące lekcji religii zostały prawnie wstrzymane. Trybunał Konstytucyjny wydał postanowienie zabezpieczające, zawieszając stosowanie rozporządzenia z dnia 26 lipca br. Jak teraz zareagują szkoły? Czy kuratorzy rozpoczną kontrole? Czy organy prowadzące zarządza aneksy do arkuszy? W co gra "praworządne ministerstwo"?

2024-08-30 21:18

[ TEMATY ]

edukacja

Andrzej Sosnowski

PAP/Rafał Guz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dura lex sed lex

W Polsce to Trybunał Konstytucyjny orzeka w sprawach zgodności z Konstytucją ustawy lub innego aktu normatywnego kwestionowanego w skardze konstytucyjnej. Jednocześnie ten sam Sąd Konstytucyjny, zabezpiecza, poprzez zawieszenie stosowania danego aktu prawnego, czyli do czasu wydania orzeczenia przez TK . Zgodnie z art. 190 Konstytucji wyroki TK mają moc powszechnie obowiązującą i są ostateczne, ale wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.

Tyle prawo.

(A)Logika ministerstwa. Uchwała Sejmu ważniejsza niż postanowienie TK

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Do wydanego postanowienia zawieszającego wykonanie rozporządzenia w sprawie organizacji zajęć religii odniósł się rzecznik Konferencji Episkopatu Polski, ks. Leszek Gęsiak.

- Decyzja Trybunału Konstytucyjnego, który udzielił zabezpieczenia dla wniosku dotyczącego zbadania rozporządzenia Minister Edukacji z dn. 26 lipca 2024 r., jest dobrą decyzją, której oczekiwała strona kościelna - powiedział rzecznik w rozmowie z PAP.

Podziel się cytatem

Inne zdanie w tej sprawie ma Ministerstwo Edukacji Narodowej.

„Rozporządzenie w sprawie organizacji nauki religii jest zgodne z prawem” – przekazała w komunikacie MEN Katarzyna Lubnauer, wiceminister edukacji.

Stwierdziła, iż „Rozporządzenie Ministra Edukacji w sprawie organizacji nauki religii w przedszkolach i szkołach publicznych jest zgodne z prawem i usprawni funkcjonowanie szkół i przedszkoli. Daje ono większą swobodę dyrektorom w organizacji planu zajęć i nie wprowadza żadnych nakazów, nie przewiduje rozwiązań, które nie byłyby już stosowane w przypadku innych przedmiotów.

Reklama

Ponadto, w jednym ze wpisów na Platformie X K. Lubnauer podważyła legalność TK oświadczając, że "(...) zamiast Trybunału Konstytucyjnego, mamy Trybunał Przyłębskiej, bo prawdziwy TK ocenił już podstawę prawną w 1993 roku".

Tak więc kierownictwo resortu bawi się w nadludzi i wpiera dyrektorom, nauczycielom oraz rodzicom, że ważniejsza od orzeczenia TK jest uchwała Sejmu RP. Przypomnijmy, że w marcu Sejm przyjął słyną „nad-uchwałę” w sprawie usunięcia skutków kryzysu konstytucyjnego lat 2015-2023 i stwierdził, że "uwzględnienie w działalności organu władzy publicznej rozstrzygnięć Trybunału Konstytucyjnego wydanych z naruszeniem prawa może zostać uznane za naruszenie zasady legalizmu przez te organy". Od czasu podjęcia „nad-uchwały” przez Sejm wyroki TK nie są publikowane w Dzienniku Ustaw.

Paraliż szkół

W większości szkół, w okresie sporów prawnych, odbywały się rady pedagogiczne w trakcie których nauczyciele religii dowiadywali się o przydziale godzin a pozostali pedagodzy – o planie zajęć uwzględniającym ewentualne łączenie zajęć z religii. Wszystko legło w gruzach. Znaczna część dyrektorów będzie musiała pracować w sobotę, by dokonać potrzebnych korekt.

Problem w tym, kogo słuchać: Trybunału czy ministra edukacji. Jaki charakter będą miały kontrole kuratorów: zgodności z decyzją TK czy wytycznych MEN. Co z nauczycielami? Czy zawierać porozumienia zmieniające, czy pozostać przy dotychczasowym wymiarze godzin? Na te konkretne pytania resort nie odpowiada. Awantura wywołana przez MEN sparaliżowała szkołę. A miało nie być odpolitycznienie polskiej szkoły.

Podziel się cytatem

Resume

Gdyby decydowały kompetencje, B. Nowacka ministrem by nie została. Szkoły dopiero się uczy. Prof. Bogusław Śliwerski, znany pedagog i również bloger, odmówił "ministrze" promocji do klasy programowo wyższej, wystawiając jej ocenę niedostateczną „za totalną degradację autonomii nauczyciela w procesie dydaktycznym. Czegoś takiego nie było nawet w PRL”. Nie poważyli się na to ani Zalewska, ani Czarnek. To jest klasyczny przykład politycznego sterowania edukacją. A dodajmy, że nowa władza zrobiła to, mając autonomię pedagogów na sztandarach.

Pycha kroczy przed upadkiem.

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Ocena: +36 -4

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Solarczyk do uczniów: bądźcie dla siebie wsparciem

[ TEMATY ]

edukacja

Bp Marek Solarczyk

BP KEP

Bp Marek Solarczyk

Bp Marek Solarczyk

Bądźcie dla siebie nawzajem wsparciem – zachęcał uczniów bp Marek Solarczyk podczas Mszy św. w katedrze św. Michała Archanioła i św. Floriana Męczennika na warszawskiej Pradze. Uczniowie, nauczyciele i absolwenci pobliskiego liceum im. Króla Władysława IV zainaugurowali w ten sposób nowy rok szkolny. Liturgii przewodniczył biskup pomocniczy diecezji warszawsko-praskiej, który ze szkołą zwiany jest nieprzerwanie od 26 lat.

Duchowny podkreślił, że szkoła jest przede wszystkim czasem dojrzewania człowieka. – Niech ten kolejny rok będzie dla was szansą odkrywania Boga i Jego Tajemnic – życzył uczniom.
CZYTAJ DALEJ

Wiceminister edukacji radzi: Kościół katolicki może wycofać ze szkół osoby duchowne

2024-09-12 21:13

[ TEMATY ]

katecheza

PAP/Tomasz Gzell

Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer poinformowała w Sejmie, że według szacunków MEN zmiany w organizacji nauki religii, w dłuższej perspektywie, mogą przynieść 1,5 mld zł oszczędności. Pieniądze te mają być przeznaczone na inne cele edukacyjne.

Od września nauka religii może odbywać się w grupach liczących więcej niż siedmioro uczniów. Lubnauer, odpowiadając w Sejmie na pytania o te zmiany, mówiła także m.in. o planowanym wprowadzeniu od 1 września 2025 r. jednej lekcji religii w szkołach. Przekazała też, że miałaby się ona odbywać przed lub po innych lekcjach obowiązkowych.
CZYTAJ DALEJ

Bp Turzyński: Polonii zależy, żeby dzieci uczyły się religii

2024-09-14 10:10

[ TEMATY ]

Tydzień Wychowania

fot. EpiskopatNews Flickr CC BY-NC-SA 2.0

Bp Piotr Turzyński

Bp Piotr Turzyński

Środowisko polonijne jest bezwzględnie zaangażowane w to, aby dzieci i młodzież mieli lekcje religii i głębsze spojrzenie na kulturę chrześcijańską, europejską - powiedział portalowi Polskifr.fr delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. Duszpasterstwa Emigracji Polskiej oraz delegat ds. Duszpasterstwa Nauczycieli bp Piotr Turzyński. W dniach 8-14 września obchodzimy XIV Tydzień Wychowania.

Bp Turzyński odniósł się do trwającej dyskusji na temat obecności lekcji religii w szkołach. „To niełatwa dyskusja. Kościół i chrześcijanie są w niej niestety marginalizowani - mówił delegat KEP. - Jeśli chodzi o edukację w Europie Zachodniej to w większości krajów religia znajduje swoje właściwe miejsce i jest ważna w systemie edukacyjnym, bo to są korzenie naszej cywilizacji i ważne, żeby młodzi znali klucz kulturowy do odczytania historii Europy, do jasnego spojrzenia na malarstwo, sztukę, literaturę, muzykę, architekturę”.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję