Portugalia: Do Fatimy dotarła w tym roku rekordowa liczba pielgrzymów z Polski
Do sanktuarium Matki Bożej Różańcowej w Fatimie, w środkowo-zachodniej Portugalii, dotarła w pierwszej połowie 2024 r. rekordowa liczba pątników z Polski – ponad 12 tys. osób.
Jak powiedziała PAP rzeczniczka prasowa sanktuarium fatimskiego Patricia Duarte, liczba pielgrzymów z Polski w tym miejscu kultu maryjnego może być większa, gdyż dane dotyczą tylko pątników przybywających w grupach. „Trudno wyliczyć precyzyjną liczbę docierających tu indywidualnie pielgrzymów”, dodała.
Reklama
„Polacy od lat należą do czołówki zagranicznych nacji w naszym sanktuarium. W tym roku fenomen ten jest jeszcze bardziej widoczny” - dodała Duarte.
Podziel się cytatem
Ze statystyk sanktuarium wynika, że Polaków w Fatimie w pierwszej połowie 2024 r. było o prawie trzy razy więcej niż w analogicznym okresie w 2023 r.
„W sumie od stycznia do końca czerwca br. dotarło tu 2,7 mln pielgrzymów z całego świata, w tym ponad 12 tys. Polaków. Przybyli oni w 272 grupach” - oszacowała Duarte.
Polacy obecni byli w sanktuarium licznie także podczas organizowanych w poniedziałek i wtorek nabożeństw nawiązujących do 107. rocznicy objawień maryjnych w tej portugalskiej miejscowości. Zarówno oni, jak i portugalscy pątnicy odnotowują, że silny związek Polaków z Fatimą wiąże się przede wszystkim z osobą św. Jana Pawła II.
Jak powiedziała PAP portugalska pątniczka Maria Agostinho, o dużym przywiązaniu i sentymencie przybywających z różnych stron świata katolików do pochodzącego z Polski papieża świadczy fakt, że przed jego fatimskim pomnikiem nigdy nie brakuje zniczy oraz świeżych kwiatów pozostawianych przez pielgrzymów.
Reklama
„Żaden z dotychczasowych papieży nie odwiedzał naszego sanktuarium tak często, jak św. Jan Paweł II. Zawsze mówił z nami w naszej mowie – po portugalsku” - dodała Agostinho.
Podziel się cytatem
Jan Paweł II wielokrotnie tłumaczył swoje przywiązanie do sanktuarium fatimskiego zamachem na jego życie, do którego doszło w Rzymie. Poważnie rannego papieża 13 maja 1981 r. udało się uratować. W dniu tym przypadało święto Matki Bożej Fatimskiej, na co zwracał uwagę papież.
Reklama
Objawienia w Fatimie rozpoczęły się - według Kościoła - 13 maja 1917 r. Przez kolejne pół roku trojgu dzieci-pasterzy miała objawiać się Maryja, przekazując przesłanie wzywające do nawrócenia, pokuty oraz modlitwy. Z czasem miejsce to stało się popularnym kierunkiem pielgrzymkowym na świecie. Docierali do niego także przywódcy Kościoła.
Podziel się cytatem
W 1967 r., czyli 50 lat po objawieniach, do Fatimy dotarł pierwszy papież, Paweł VI. W kolejnych latach przybywali tam inni przywódcy Kościoła katolickiego: Jan Paweł II, Benedykt XVI oraz Franciszek. Najczęściej Fatimę odwiedzał Jan Paweł II – w 1982, 1991 i 2000 r.
Ponad 22,2 tys. pielgrzymów z Polski przybyło w 2024 r. do sanktuarium Matki Bożej Różańcowej w Fatimie, w środkowo-zachodniej Portugalii - przekazał rektorat tego jednego z najpopularniejszych na świecie miejsc kultu maryjnego.
Jak powiedziała PAP szefowa biura prasowego sanktuarium Patricia Duarte, Polacy byli drugą najliczniejszą grupą narodowościową spoza Portugalii. Wyprzedzili ich jedynie Hiszpanie.
W Niedzielę Palmową media obiegła wiadomość o rzekomo „rewolucyjnym dokumencie Watykanu”, biły po oczach „klikbajtowe” tytułu o tym, że papież czegoś zakazał, że postanowił, zdecydował, nakazał itd. A jak to jest naprawdę? Zobaczmy zatem!
W wielu miejscach przyjął się zwyczaj celebracji tzw. Mszy świętych zbiorowych, czyli takich, gdzie podczas jednej celebracji jeden kapłan sprawuje ją w kilku różnych intencjach przyjętych od ofiarodawców. Trzeba tu odróżnić ją od Mszy koncelebrowanej, gdy dwóch lub więcej kapłanów celebruje wspólnie, każdy w swojej indywidualnej intencji. Stolica Apostolska zleca, by w ramach prowincji (czyli metropolii) ustalić zasady dotyczące ewentualnej częstszej celebracji takich właśnie zbiorowych Mszy świętych. Zasady ustalone w roku 1991 na mocy dekretu Kongregacji ds. Duchowieństwa o intencjach mszalnych i mszach zbiorowych Mos iugiter przewidywały, że taka celebracja może odbywać się najwyżej dwa razy w tygodniu. Tymczasem biskupi mogą zdecydować, by można było takie zbiorowe Msze święte sprawować częściej, gdy brakuje kapłanów a liczba przyjmowanych intencji jest znaczna. Oczywiście ofiarodawca musi wyrazić wprost zgodę, by jego intencja została połączona z innymi w jednej celebracji. Celebrans może zaś pozostawić dla siebie jedynie jedno stypendium mszalne (czyli ofiarę za jedną intencję). Wszystkie te zasady – oprócz uprawnienia dla biskupów prowincji do ustalenia innych reguł – już dawno obowiązywały, zatem… rewolucji nie ma.
Zgłębiając publikowane teksty kaznodziejskie o bł. Karolinie Kózce, można dojść do stwierdzenia, że niejednokrotnie głosiciele starali się w swoich kazaniach znaleźć klucz albo klucze w postaci słów, określeń, wyrażeń, które stawały się zwornikami w przybliżaniu postaci błogosławionej, jej życia i drogi do świętości. Niewątpliwie takimi słowami, wyrażeniami-kluczami opisującymi bł. Karolinę Kózkę są wielorakie tytuły, jakie ją charakteryzują.
Co znamienne, wiele z nich funkcjonowało już za życia bł. Karoliny
w świadomości jej współczesnych. Tytuły te bardziej odżyły w świadomości wiernych i zostały przekazane do współczesnych czasów jako „świadkowie” osobowości i świętości bł. Karoliny Kózki.
W publikowanych kazaniach bardzo często pojawiają się odniesienia do
świadków życia bł. Karoliny Kózki, którzy niejako na co dzień mieli możliwość obserwacji jej dążenia do świętości. Na tej kanwie pojawiły się bardzo
szybko określenia – wyrażenia, jak: „Gwiazda ludu”, „prawdziwy anioł”,
„najpobożniejsza dziewczyna w parafii”, „pierwsza dusza do nieba”, które
były odzwierciedleniem jej dobroci, pobożności, uczynności, dobrego serca
i otwartości na innych.
To przekonanie o świętości bł. Karoliny Kózki wyrażone tytułami z czasów jej współczesnych także znajduje wyraz w przepowiadaniu kaznodziejskim.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.