Reklama

Misterium Sztuki

Mszą św. w intencji twórców kultury zmarłych w tym roku rozpoczął się XIII Międzynarodowy Festiwal Kultury Chrześcijańskiej, organizowany od 1997 r. z inicjatywy ks. kan. Waldemara Sondki, duszpasterza środowisk twórczych Łodzi

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wspólną modlitwą pragniemy dzisiaj podziękować tym Artystom, którzy odeszli do Pana, a którzy swą twórczością służyli ludziom, Ojczyźnie i Bogu. Niech Jezus Chrystus przyjmie ich do Swego królestwa i będzie dla nich największą radością - mówił bp Adam Lepa 8 listopada w kościele środowisk twórczych. „Kształtem miłości piękno jest…” - słowa zaczerpnięte z „Promethidiona” Cypriana Kamila Norwida stanowiły motto tegorocznego Festiwalu.
Inauguracji towarzyszył wernisaż prac francuskiego fotografika Philippe’a Brame, na których Artysta utrwalił widoki średniowiecznej katedry w Vézelay oraz współczesną kaplicę Notre Dame du Haut w Ronchamp, wzniesioną według projektu Le Corbusiera. Zdjęcia Brame’a łącząc nowoczesną architekturę z obiektem średniowiecznym pokazywały, że w kaplicy z Ronchamp można dostrzec elementy architektury dawnej, a katedra w Vézely posiada elementy korespondujące ze współczesnością. Wystawę otworzył bp Adam Lepa.
Znaczącym wydarzeniem była wystawa rzeźb Kazimierza Gustawa Zemły, przygotowana w Centralnym Muzeum Włókiennictwa. Podczas wernisażu metropolita łódzki abp Władysław Ziółek, nawiązując do kontrowersyjnego wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie szkolnego krzyża, wskazał na zadania, jakie stają przed twórcami chrześcijańskimi. Nade wszystko propagowanie wartości ukazujących człowieka w jego wymiarze duchowym i transcendentnym. Kościół w ciągu dwóch tysięcy lat podążał drogą piękna, które wyrażało się w dziełach sztuki sakralnej: architekturze, rzeźbach, obrazach, utworach muzycznych, literackich i teatralnych. Pozwalały one i nadal pozwalają zrozumieć, iż między wiarą i sztuką, twórczością człowieka i dziełem Boga istnieje głęboka harmonia. Ksiądz Arcybiskup życzył zgromadzonym, aby obcowanie z dziełami prof. Zemły zaowocowało głębokimi przeżyciami oraz inspirowało do lepszego, piękniejszego życia.
W programie pierwszego festiwalowego tygodnia znalazły się cztery wydarzenia sceniczne, a wśród nich „Osobisty Jezus” z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. Spektakl przywodził na myśl serial obyczajowy zaprezentowany w skondensowanej formie. Widzowie oglądali postaci, których słowa (często wulgarne), zachowania, reakcje można było z góry przewidzieć. Serial, czyli sztuczny twór kultury masowej, nawet jeśli w tytule zawiera imię Jezus, pozostanie zawsze na wskroś laicki, ponieważ eliminuje jakikolwiek ślad Tajemnicy. Publiczność oglądająca „Osobistego Jezusa” mogła tego osobiście doświadczyć.
Teatralnym wydarzeniem, zrealizowanym z perspektywy tajemnicy ludzkiego losu, były „Biesy” według Dostojewskiego, wyreżyserowane przez Krzysztofa Jasińskiego. Cały spektakl, a trafniejsze będzie tu określenie misterium sceniczne, rozgrywa się w ramach Misterium Wielkanocnego. Metafizyczną aurę przedstawienia tworzył udział chóru „Woskresinnia” z Ukrainy. Scenografia, kostiumy, a nade wszystko kreacje aktorskie złożyły się na fascynujące widowisko, które przez ponad cztery godziny przykuwało uwagę publiczności szczelnie wypełniającej widownię łódzkiego Teatru Powszechnego.
Aktorzy wrocławskiej Sceny Pantomimy Józef Makrocki i Jan Kochanowski w mimodramie „Avatar” wykorzystali znany w hinduizmie motyw wcielenia boskiej natury w ciało ludzkie. Spektakl, sięgający również po środki japońskiego tańca butoh, odznaczał się szczególną perfekcją wykonawczą. Nie zawiódł oczekiwań widzów szekspirowski „Król Lir” z Teatru Współczesnego we Wrocławiu.
Festiwal Kultury Chrześcijańskiej należy do światowej sieci festiwali muzyki sakralnej. Stąd też ważną jego częścią były koncerty, recitale, występy chórów. Rozbrzmiewały zarówno rosyjskie liturgiczne pieśni cerkiewne oraz śpiewy gregoriańskie, jak i kompozycje wokalne inspirowane muzyką i kulturą żydowską. Nie zabrakło pieśni gospel, muzyki medytacyjnej oraz muzyki klasycznej. Mieszkająca w Paryżu skrzypaczka Weronika Schreiber-Kadłubkiewicz zagrała kompozycje Jana Sebastiana Bacha przeznaczone na skrzypce solo. Miłośników jazzu na pewno usatysfakcjonował projekt muzyczny Grzegorza Rogali oraz występ Michała Kulentego wraz z zespołem.
Żywe zainteresowanie wzbudziła konferencja prof. Marka Dyżewskiego, poświęcona „Śpiewanej modlitwie prawosławia”. Dzieła starocerkiewnej wielogłosowości dorównują swą wspaniałością ikonom Rublowa. Ukazują muzykę sakralną prawosławia w jej mistycznej głębi i surowym pięknie.
W niedzielę 15 listopada w kościele środowisk twórczych modlono się w intencji twórców kultury. Eucharystii przewodniczył i kazanie wygłosił bp Ireneusz Pękalski. Gratulując ks. kan. Waldemarowi Sondce wielkiego dzieła, jakim jest Festiwal Kultury Chrześcijańskiej Ksiądz Biskup życzył, aby to wspaniałe przedsięwzięcie nieustannie się wzbogacało i rozwijało.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Lektura nie tylko dla parafian

2024-06-16 17:01

[ TEMATY ]

Sanktuarium św. Józefa w Warszawie

Edgar Sukiennik

archiwum parafii św. Józefa

Dr Edgar Sukiennik w czasie prezentacji swojej książki

Dr Edgar Sukiennik w czasie prezentacji swojej książki

W diecezjalnym sanktuarium św. Józefa na warszawskim Kole zaprezentowano dzisiaj dwie publikacje dokumentujące dawne i najnowsze dzieje wspólnoty parafialnej na szerokim tle dzielnicy.

Pierwsza książka autorstwa Aldony Konkiel Kalendarium parafii św. Józefa Oblubieńca NMP w Warszawie na Kole w latach 2022–2023 to już druga publikacja z serii kalendarium parafii św. Józefa. Dwa lata temu autorka wydała drukiem obszerne kalendarium dokumentujące dzieje najnowsze parafii. Tym razem oddaje do rąk czytelników nieco krótsze, ale bardzo bogate pod względem merytorycznym kalendarium za ostatnie dwa lata. W tym czasie w parafii miało miejsce wiele ważnych wydarzeń, jak chociażby jubileusz 35-lecia nieustającej adoracji Najświętszego Sakramentu, czy ustanowienie relikwiarium ze zbiorem ponad 200 relikwii świętych i błogosławionych. To jeden z największych zbiorów relikwii w Polsce.

CZYTAJ DALEJ

„Ecce Homo” brata Alberta to coś więcej niż obraz

[ TEMATY ]

św. Brat Albert

Graziako

Adam Chmielowski, „Ecce Homo” (fragment obrazu)

Adam Chmielowski, „Ecce Homo” (fragment obrazu)

„Ecce Homo”. To nie jest zwykły obraz, bo też nie malował go zwykły artysta. Medytacja nad „Ecce Homo” nie jest przeżyciem przede wszystkim estetycznym, jakie nam zwykle towarzyszy, kiedy spotykamy się ze sztuką. Ten obraz nie został namalowany po to, żeby cieszyć oczy. Można powiedzieć nawet mocniej – nie został namalowany po to, żeby zdobić kościół.

Kiedy Brat Albert podarował go arcybiskupowi Szeptyckiemu, do Lwowa, arcybiskup nie umieścił go w kaplicy, ale dał do muzeum archidiecezjalnego; a najpierw trzymał u siebie w mieszkaniu. To nie jest obraz, który był namalowany do świątyni. Już samo pytanie, po co – na jaki użytek został on namalowany, jest pytaniem jakoś niewłaściwym.

CZYTAJ DALEJ

Ulicami Warszawy przeszedł XIX Marsz dla Życia i Rodziny

2024-06-16 16:40

[ TEMATY ]

marsz dla życia i rodziny

Artur Stelmasiak

"Mąż i żona - rodzina zjednoczona", "Czas na rodzinę", "Zjednoczeni dla życia, rodziny i ojczyzny" - takie hasła nieśli uczestnicy XIX Marszu dla Życia i Rodziny, który przeszedł w niedzielę popołudniu z Placu Trzech Krzyży przez ulicę Wiejską do Belwederu. Jego uczestnicy manifestowali obronę życia od poczęcia do naturalnej śmierci oraz przywiązanie do rodziny oraz małżeństwa kobiety i mężczyzny, domagali się też m.in. odrzucenia ustaw proaborcyjnych i przywrócenia krzyży w warszawskich urzędach.

Organizatorzy marszu - Centrum Życia i Rodziny - podkreśla, że obrona wartości: życia, rodziny, wolności i suwerenności jest możliwa tylko we wspólnym i zjednoczonym działaniu wszystkich, którym te wartości są drogie, tak w wymiarze lokalnym, jak i ogólnopolskim. Dlatego tego dnia, podobnie jak tydzień temu, marsze dla życia i rodziny przeszły w wielu polskich miastach, a od kwietnia do października przejdą one łącznie w ponad 50 polskich miastach.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję