Reklama

Przez sztukę do krasnobrodzkich gwiazd

W dniach 21-27 czerwca br. w Krasnobrodzie odbywał się III Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej „Per Arte ad Astra”.

Niedziela zamojsko-lubaczowska 28/2009

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dr Jarosław Wróblewski: - Festiwal został zainaugurowany przez dyr. Elżbietę Ostrowską, z Fundacji Młodzieżowej Orkiestry Kameralnej „Divertimento”. Ona znalazła to miejsce, z tej racji, że jest zamościanką i pewien sentyment do tej ziemi pozostał w niej do dzisiaj. Postanowiliśmy zorganizować imprezę, która skupiłaby adeptów sztuki organowej. Krasnobród dał znakomite możliwości. Ks. prał. Roman Marszalec udostępnił nam sanktuarium w Krasnobrodzie i instrument firmy Kamińskich. Festiwal w Krasnobrodzie to impreza wielotorowa. Staramy się wpisać w życie kulturalne tego miasta, organizując także projekcje filmów, wernisaże czy wystawy fotografii. W tym roku udało się nam zorganizować po raz wtóry konkurs organowy dla młodzieży. Cieszymy się, że spotkało się to z dużym odzewem różnych ośrodków muzycznych w Polsce. Muzycy, którzy wzięli udział w konkursie, pochodzą z Bydgoszczy, Katowic, Warszawy i Rzeszowa. Poziom tegorocznego festiwalu i konkursu był wysoki. Jury, którego przewodniczącym był prof. Józef Serafin, miało duży problem z wyłonieniem najlepszych wykonawców. Przyznano trzy równorzędne wyróżnienia. Wśród wyróżnionych znaleźli się: Emilia Pycińska, Marek Przywarty i Joanna Szlachta. Pierwszą nagrodę w tegorocznym konkursie organowym otrzymał Szymon Olszański z Bydgoszczy, drugą - Piotr Bukowski ze Szkoły Muzycznej przy ul. Miodowej w Warszawie, trzecią - Maria Sokołowska z tejże szkoły.

- Tegoroczny festiwal otworzył koncert inauguracyjny z udziałem Radosława Marca i Marka Vrăbla.

- Marek Vrăbel, pochodzący ze Słowacji, zaprezentował twórczość czeską i słowacką. Podczas koncertu Radosław Marzec z Bydgoszczy zagrał utwory Adama z Wągrowca (muzyk dokonał w 2006 r. światowej rejestracji całej tabulatury). Ponadto zostały zaprezentowane utwory Petra Ebena i Jozefa Gresăka. Peter Eben to autor granych na całym świecie cykli organowych, takich jak „Faust”, „Hiob”, „Muzyka niedzielna” czy „Lauder”. Wspaniała muzyka o wielkim przesłaniu humanistycznym, również religijnym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- „Per Arte ad Astra” wzbogaciły też imprezy towarzyszące, m.in. wystawa zdjęć Grzegorza Ostrowskiego „Ksiądz Jerzy Popiełuszko. Ostatnie pożegnanie - Warszawa 1984”.

- Udało nam się sprowadzić do Krasnobrodu kopię filmu „Popiełuszko. Wolność jest w nas”. Film ten został poprzedzony otwarciem wspomnianej wystawy zdjęć. Obie te prezentacje stanowiły homogeniczną całość i spotkały się z dużym zainteresowaniem. W Krasnobrodzie nie ma kina, więc umożliwienie obejrzenia takich filmów jak „Popiełuszko. Wolność jest w nas”, czy w ubiegłym roku filmu o życiu Jana Pawła II, z pewnością może wzbogacić duchowe życie mieszkańców. Kolejną imprezą w tym samym nurcie był wieczór autorski Stanisława Markowskiego „Bądź wierny, idź”. To spotkanie zostało żywo przyjęte przez publiczność.

- Festiwal „Per Arte ad Astra” zwieńczył koncert laureatów II Ogólnopolskiego Konkursu Organowego, ale nie tylko…

- O godz. 18 odbyła się uroczysta Msza św. dziękczynna, celebrowana przez bp. Wacława Depo. Bp Depo objął festiwal honorowym patronatem. Zaszczycił nas swoją obecnością także w ubiegłym roku i jest to dla nas naprawdę duże wsparcie moralne. O godz. 20 odbył się koncert laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Organowego, ale został poprzedzony uroczystością rozdania nagród I, II i III miejsca oraz wyróżnień ufundowanych przez organizatorów. Potem rozpoczął się koncert, w którym oprócz laureatów konkursu wzięła udział orkiestra festiwalowa. Jak wspominałem na początku inicjatorką festiwalu jest pani Elżbieta Ostrowska, która już od 12 lat kieruje orkiestrą „Divertimento”. Wykonała ona podczas tego koncertu dwie sonaty Arcangelo Corellego B-dur i a-moll. Na organach zagrał Krzysztof Ostrowski.

- Czy może nam Pan Dyrektor zdradzić jakie są plany co do IV Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej tutaj, w Krasnobrodzie?

- Kończąc jeden festiwal, myślimy o następnych inicjatywach. Chcielibyśmy się skoncentrować ponownie na konkursie organowym. Tego typu imprezy wymagają czasu, aby okrzepnąć, aby zdefiniować ostatecznie swoją formułę i muszą być przede wszystkim znane na terenie Polski. To wymaga czasu, tego się nie buduje w ciągu roku czy dwóch lat. Bardzo chcielibyśmy, aby przyszły konkurs odbył się również w podobnym terminie, czyli z końcem czerwca, kiedy rok szkolny dobiega końca, a uczniowie mają w swoim repertuarze bardzo dobrze przygotowane utwory. Będziemy się starali, żeby festiwal miał interesującą formułę, a imprezy towarzyszące mogły cieszyłć się dużym zainteresowaniem tutejszych mieszkańców i żeby to spotykało się z szerokim oddźwiękiem.
Organizator spotkań z muzyką organową był Krasnobrodzki Dom Kultury oraz Fundacja Młodzieżowej Orkiestry Kameralnej Divertimento”. Patronat nad III Festiwalem Muzyki Organowej i Kameralnej „Per Arte ad Astra” objęli: Janusz Oś, burmistrz Krasnobrodu oraz Katedra Dydaktyki Muzycznej Instytutu Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Jana Pawła II w Lublinie. Patronat medialny: Tygodnik Katolicki „Niedziela”, TVP Lublin, Katolickie Radio Zamość, Gazeta Krasnobrodzka, Tygodnik „Idziemy”, TV Krasnobród

Dr Jarosław Wróblewski - dyrektor artystyczny III Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej „Per Arte ad Astra” w Krasnobrodzie. Urodzony 1967 r. w Białymstoku; podstawowe wykształcenie muzyczne uzyskał w Zespole Placówek Kształcenia Artystycznego w Białymstoku, w klasie akordeonu (1987) i organów (1988); 1988-93 studiował w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie koncertowej organów prof. Józefa Serafina; 1992 ukończył Studium Pedagogiczne przy AMiFC w Warszawie, 1993-2002 studiował w Hochschule fŭr Musik und darstellende Kunst „Mozarteum” w Salzburgu na wydziale koncertowym, w klasie prof. Heriberta Metzgera, (nagroda Ministra Republiki Austrii), oraz od 1995 na Wydziale Katolickiej Muzyki Kościelnej, zamkniętym dyplomem w specjalnościach: organy, dyrygentura chóralna, improwizacja organowa i kompozycja kościelna.
Jako solista, dyrygent i muzyk kameralny występuje w Polsce, Austrii i Niemczech, Szwajcarii; bierze udział w prawykonaniach utworów kompozytorów współczesnych (Seierl, Raditschnig, Mahmoud); współpracował z Międzynarodowym Towarzystwem im. Paula Hofhaymera w Salzburgu, przygotowując liczne produkcje muzyczne (m.in. wykonanie wszystkich dzieł organowych J. Alaina).

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

#PodcastUmajony (odcinek 13.): Po drugiej stronie

2024-05-12 21:31

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

Po co się zwierzać Jezusowi, skoro On i tak wszystko wie? Czy w modlitwie wystarczą same formuły? Czy każda myśl na modlitwie to rozproszenie? Zapraszamy na trzynasty odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o Maryi przynoszącej światu Boga z ludzkim sercem.

ZOBACZ CAŁY #PODCASTUMAJONY

CZYTAJ DALEJ

Piastunko karmiąca, módl się za nami...

2024-05-13 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Madonna karmiąca, którą w dzisiejszym rozważaniu przypomina nam ks. Jan Twardowski uznawana jest za patronkę domostw. Ludowe przekazy mówiły, że w domu, w którym jest jej obraz, nigdy nie zabraknie chleba.

Rozważanie 14

CZYTAJ DALEJ

Dziedzictwo religijne Francji przemawia do młodych… i nawraca

2024-05-13 16:42

[ TEMATY ]

młodzież

Karol Porwich/Niedziela

Gotyckie katedry czy romańskie kościoły potrafią skutecznie przemówić do serc współczesnej młodzieży, a wręcz zainteresować ją chrześcijaństwem. We Francji są na to twarde dowody w postaci młodych dorosłych, którzy proszą o chrzest. W tym roku odnotowano tam rekordową liczbę nawróceń na katolicyzm. Okazuje się, że w co trzecim przypadku u początku wiary stało spotkanie z chrześcijańską sztuką sakralną.

Ks. Gautier Mornas zebrał informacje na ten temat we wszystkich francuskich diecezjach. „Skonsultowaliśmy się ze wszystkimi zespołami we Francji, które towarzyszyły dorosłym w ich przygotowaniach do chrztu przez ostatnie pięć lat. Prawie 35 proc. ochrzczonych przyznało, że dziedzictwo religijne było głównym i obiektywnym powodem ich nawrócenia”. W rzeczywistości nie jest to nic nowego. Czyż i Paul Claudel nie wszedł na drogę wiary po wizycie w katedrze Notre-Dame? - pyta kapłan.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję