Niemcy: podział w episkopacie w związku z projektami „drogi synodalnej”
Czterech członków Rady Stałej Niemieckiej Konferencji Biskupów postanowiło nie uczestniczyć w głosowaniu na temat ustanowienia Komitetu Synodalnego, który ma z kolei doprowadzić do powstania rady synodalnej- stałego gremium składającego się z biskupów i świeckich, które ma zarządzać Kościołem w Niemczech. Przed utworzeniem rady synodalnej, jako niezgodnej z sakramentalną konstytucją Kościoła przestrzegała stanowczo Stolica Apostolska.
Czterej biskupi, Gregor Maria Hanke OSB z Eichstätt, Stefan Oster SDB z Pasawy, kardynał Rainer Maria Woelki z Kolonii i Rudolf Voderholzer z Ratyzbony ogłosili we wspólnym oświadczeniu 24 kwietnia, że chcą kontynuować drogę w kierunku Kościoła bardziej synodalnego w harmonii z Kościołem powszechnym. Chcą poczekać na zakończenie Zgromadzenia Plenarnego Synodu Biskupów, którego druga sesja odbędzie się w październiku w Rzymie. W watykańskich sprzeciwach wobec drogi synodalnej w Niemczech wielokrotnie wskazywano, że „rada synodalna”, przewidziana i sformułowana w uchwale niemieckiej drogi synodalnej nie jest zgodna z sakramentalną konstytucją Kościoła.
Czterech biskupów stwierdziło, że nie chcą uczestniczyć w Komitecie Synodalnym, którego deklarowanym celem jest ustanowienie rady synodalnej. Nie podzielają też oni opinii prawnej, że Konferencja Biskupów Niemiec (DBK) jest organem odpowiedzialnym za Komitet Synodalny, pomimo, iż czterech jej członków nie popiera jego ustanowienia.
Podziel się cytatem
Na posiedzeniu na początku tygodnia Rada Stała Konferencji Episkopatu Niemiec przyjęła statut Komitetu Synodalnego - z wyjątkiem biskupów Eichstätt, Kolonii, Pasawy i Ratyzbony, którzy nie wzięli udział w głosowaniu. Komitet Synodalny ma przygotować ustanowienie zakazanej przez Stolicę Apostolską "rady synodalnej" i ma być wspólnie finansowany przez 23 niemieckie diecezje.
Nierozerwalność sakramentu małżeństwa i kwestia Komunii świętej osób rozwiedzionych, druga rocznica pontyfikatu Franciszka, prześladowania chrześcijan oraz pomoc Kościołowi na Ukrainie - to zasadnicze tematy 368. zebrania plenarnego Episkopatu, 12 i 13 marca w Warszawie. Biskupi odwiedzili też Muzeum Historii Żydów Polskich. Zgodnie z tradycją, na wiosenne zebranie zaproszeni zostali przedstawiciele innych episkopatów. Przybyło 12 biskupów: z Kazachstanu, Ukrainy, Rosji, Chorwacji, Francji, Włoch, Hiszpanii, Węgier, Danii, Czech i Mołdawii.
‘Nie’ wobec Komunii św. dla rozwiedzionych, żyjących w ponownych związkach
Choć Bazylika św. Piotra kojarzy się dziś niemal automatycznie z ostatnim miejscem spoczynku papieży, historia Kościoła pokazuje znacznie bardziej złożony obraz. Papież Franciszek, wybierając na miejsce pochówku rzymską Bazylikę Matki Bożej Większej, wpisuje się w dawną, ale znaczącą tradycję.
Ceremonia pogrzebu papieża, będąca jednym z najważniejszych rytuałów w Kościele katolickim, przeszła znaczące zmiany na przestrzeni wieków. Od uroczystości podkreślających majestat i władzę papieża, do współczesnych obrzędów skupiających się na jego roli jako pasterza i ucznia Chrystusa. Znaczących zmian dokonał Jan Paweł II.
Choć Karol Wojtyła jako biskup i kardynał nie wypowiadał się publicznie o pogrzebach papieży, jego wykształcenie filozoficzne i teologiczne oraz podejście do liturgii kształtowały przyszłe decyzje. Jako Jan Paweł II, dzięki głębokiej znajomości tradycji i potrzeb współczesnego świata, zreformował liturgię pogrzebową papieża w duchu prostoty, godności i wiary, wyznaczając kierunek na kolejne dekady.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.