Reklama

Kościół

Rzym

Wyjątkowa wystawa, by uczcić św. Franciszka

Przeżywamy okres bardzo ważnych rocznic „franciszkańskich”: 800. rocznica zatwierdzenia Reguły zakonu franciszkańskiego i urządzenia przez św. Franciszka żłóbka w Greccio; w przyszłym roku będziemy mieli rocznicę otrzymania stygmatów przez Biedaczynę z Asyżu na wzgórzu La Verna; w Roku Jubileuszowym 2025 przypada osiemsetlecie napisania przez niego „Pieśni słonecznej”, a w kolejnym roku mamy „okrągłą” rocznicę jego śmierci (3 października 1226 r.).

[ TEMATY ]

franciszkanie

Włodzimierz Rędzioch

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Aby uczcić te szczególne rocznice włoscy franciszkanie zorganizowali wystawę „Nel nome di San Francesco” (W imię św. Franciszka). Wystawa jest dostępna dla publiczności do 29 lutego 2024 r. w rzymskim kompleksie kościelno-klasztornym San Francesco a Ripa, gdzie mieszkał Biedaczyna z Asyżu w czasie pobytu w Rzymie, a po części również w bazylice Matki Bożej Ołtarza Niebiańskiego (Santa Maria in Aracoeli) na Kapitolu.

Włodzimierz Rędzioch

Wystawa upamiętnia życie Franciszka i duchowość franciszkańską za pomocą niezwykłych eksponatów, m.in. tablic i płócien o św. Franciszku, cennych kodów, rycin, druków i relikwiarzy. Są to przedmioty związane z osobą Świętego z Asyżu i z historią Zakonu Braci Mniejszych pochodzące z różnych okresów - od XIII w. do czasów współczesnych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

O. Alvaro Cacciotti, dyrektor centrum kultury Aracoeli, wyjaśnia mi, że wystawa składa się z dwóch części. Pierwsza to ta, która jest zawsze dostępna dla odwiedzających: cela Franciszka z obrazem Świętego wykonanym przez Margaritone z Arezzo i imponującą kolekcją relikwiarzy, grób Giorgia De Chirico z jego dziełami (pod koniec życia ten włoski malarz, twórca malarstwa metafizycznego i prekursor surrealizmu, zbliżył się do franciszkanów i do duchowości franciszkańskiej) oraz pomnik nagrobny błogosławionej Ludovici Albertoni, tercjarki franciszkańskiej, ostatnie dzieło Berniniego.

Włodzimierz Rędzioch

Wśród przedmiotów eksponowanych na wystawie o. Alvaro wskazuje na list papieża Grzegorza IX z 1229 r., na mocy którego podarował franciszkanom miejsce na Zatybrzu, gdzie dziś znajduje się kompleks kościelno-klasztorny San Francesco a Ripa, oraz na miniaturowy, kieszonkowy brewiarz z początków XIV w., jakiego używali franciszkanie w tamtej epoce.

Mnie osobiście szczególnie zaciekawiła symboliczna relikwia św. Bernardyna ze Sieny. Ten włoski franciszkanin, reformator zakonu, wyróżniał się wielkim nabożeństwem do Imienia Jezus. Miał je zawsze wypisane na drewnianej tabliczce jako chrystogram. Od wezwania tego imienia rozpoczynał każde kazanie: podnosił tabliczkę w górę, a wszyscy zgromadzeni padali na kolana. I to właśnie taką tabliczkę św. Bernardyna można obejrzeć na wystawie.

Podziel się cytatem

Reklama

Włodzimierz Rędzioch

Na rzymskiej ekspozycji zaprezentowano także dwa portrety św. Franciszka, które są jednymi z najstarszych, obok słynnego fresku Świętego z opactwa benedyktyńskiego w Subiaco (1228–1229). Z Muzeum w Orte przywieziono jego portret z siódmego dziesięciolecia XIII w., którego autorstwo jest przypisywane niejakiemu Maestro del Dossale di San Giovanni Battista. Drugi portret, namalowany przez Cimabue, pochodzi z końca XIII w. i należy do zbiorów Muzeum konwentu Matki Bożej Anielskiej w Asyżu. Według starej tradycji deska użyta przez malarza stanowiła zamknięcie trumny, w której spoczywało ciało Franciszka, zanim przeniesiono je do ukończonej w 1230 r. dolnej części Bazyliki Świętego w Asyżu. Obraz ten miał być jego realistycznym portretem trumiennym.

Włodzimierz Rędzioch

Rzymska wystawa jest ważnym wkładem w obchody rocznic związanych ze św. Franciszkiem.

Włodzimierz Rędzioch

o. Alvaro

o. Alvaro
2023-12-07 10:49

Oceń: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Elitarna choć kameralna szkoła

Lutomiersk. Mała miejscowość nad rzeką Ner. Wokół pola i łąki, cisza, piękno przyrody, śpiew ptaków. To tu stoi stary klasztor – dawny średniowieczny zamek i siedziba franciszkanów, która od XX wieku znajduje się w posiadaniu salezjanów. To w tych starych murach funkcjonuje jedyna taka placówka w Polsce. Szkoła muzyczna kształcąca organistów

Po budynku oprowadza mnie ks. Kazimierz Dąbrowski. Wicedyrektor i od początku istnienia placówki osoba z nią związana. Z pasją opowiada o tym, co dzieje się w tych murach, kto tu się kształci i jak potem toczą się jego losy. Wymienia organistów z katedr w Oliwie, Pelplinie, Bydgoszczy, Łomży czy Białegostoku. Podkreśla, że spod ręki lutomierskich salezjanów wyszło już kilku kompozytorów, jeden najlepszy w Polsce specjalista od chorału gregoriańskiego, że w czasie istnienia placówki wydano 12 płyt, a ogromnym zainteresowaniem cieszy się odbywająca się tu w lipcu Letnia Akademia Organowa Młodych.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Sąd stwierdza winę „Nergala”. Muzyk znieważył wizerunek Jezusa

2024-05-22 19:27

[ TEMATY ]

krzyż

profanacja

Jezus

Karol Porwich/Niedziela

Sąd Okręgowy Gdańsk-Południe uznał Adama D., ps. „Nergal” winnym popełnienia przestępstwa z art. 196 Kodeksu karnego, czyli obrazy uczyć religijnych. Sprawa dotyczyła nagrania zamieszczonego przez muzyka w Internecie w 2018 r.

Na filmie „Nergal” w sposób obsceniczny znieważył wizerunek Jezusa Chrystusa. Sąd jednocześnie warunkowo umorzył postępowanie z okresem próby na okres dwóch lat. Muzyk musi też zapłacić 2 tys. zł świadczenia pieniężnego. Sąd nie podzielił argumentacji oskarżonego, który wskazywał, że jego działanie mieściło się w granicach swobody artystycznej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję