Reklama

Katechety uwag kilka

Święty Mikołaj ery informacji

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zbliża się 6 grudnia, a po nim święta Bożego Narodzenia. Już teraz doświadczamy świątecznej reklamowej wrzawy, która od lat przysłania wartości chrześcijańskie kiczem i komercją. Zapewne znów pojawią się czerwone, rubaszne, wyrośnięte krasnale z Laponii, na saniach zaprzężonych w renifery. Wykreowanemu przez mass media czerwonemu superkrasnalowi (Dziadek Mróz) towarzyszyć będzie kształtowanie nowego człowieka - "komercyjnego żarłoka". Wartości cywilizacji chrześcijańskiej posłużą po raz kolejny do uwypuklenia reklamowego sloganu: "Musisz to mieć!". Dzieciom w okresie przedświątecznym (z winy nas, dorosłych) będzie towarzyszył fałszywy dylemat, czy wierzyć w św. Mikołaja, czy nie?

W sytuacji tworzonego przez komercję chaosu wartości i informacji szczególne zadanie przypada szkolnej edukacji. Ustawa o systemie oświaty podkreśla, że jednym z jej celów jest wychowanie, które respektuje chrześcijański system wartości. Tak więc uczniowie powinni obok wiedzy naukowej (ścisłej, przyrodniczej i humanistycznej) poznać również świat wartości chrześcijańskich i mieć możliwość kształtowania zgodnych z nim postaw. Uczniowie powinni poznać własną tradycję narodową, przejawiającą się także w symbolice i obyczajach. Prawo oświatowe w Polsce zobowiązuje nauczycieli także do tego, aby tworzyli uczniom warunki m.in. do "poszukiwania, porządkowania, i wykorzystania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną" .

Powyższe cele szkolnej edukacji z powodzeniem mogą być realizowane na szkolnej katechezie. Technologia informacyjna (TI) stanowi tutaj skuteczne narzędzie kształtowania dociekliwości poznawczej i budowania właściwej hierarchii wartości. Szum informacyjny powstały wokół postaci św. Mikołaja i świąt Bożego Narodzenia niejako prowokuje, aby zastosować TI w celu dotarcia do prawdy historycznej, znaczenia symboli chrześcijańskich i, co najważniejsze, odsłonięcia i realizacji w życiu świata wartości chrześcijańskich. Takie zadanie szkolnej katechezy współbrzmi z Dyrektorium Ogólnym o Katechizacji, w którym podkreśla się, że "tym, co nauczaniu religii w szkole nadaje szczególną cechę, jest fakt, że jest ono wezwane do przeniknięcia na obszar kultury oraz wejścia w relacje z innymi dziedzinami wiedzy. Jest więc konieczne, by nauczanie religii w szkole jawiło się jako przedmiot, który wymaga takiej samej systematyczności i organizacji, jak inne przedmioty" (DOK 73).

Jak można wykorzystać na lekcji religii TI? Jak to zrobić, aby osiągnąć zarysowane wyżej cele nauki religii w szkole? Próbą zastosowania TI w szkolnej katechezie jest lekcja zatytułowana: Święty Mikołaj postacią historyczną. Lekcja ta była przeprowadzona w ramach realizacji Ogólnoszkolnego projektu KONTYNENTY, opracowanego i wdrażanego przez szkolnego koordynatora TI - Marię Perlak. Istotą lekcji jest ukazanie prawdy o św. Mikołaju mimo szumu informacyjnego, jaki powstał w wyniku działań komercyjnych, nasilonych zwłaszcza przed świętami Bożego Narodzenia. Przy wydobywaniu prawdy historycznej o znanej na całym świecie postaci św. Mikołaja posłużyliśmy się technologią informacyjną. Okazała się ona tutaj skutecznym narzędziem, za pomocą którego były realizowane nie tylko cele poznawcze i kształcące umiejętności, ale przede wszystkim cele wychowawcze (natury religijnej i moralnej) . Wszystkich zainteresowanych scenariuszem lekcji odsyłam do strony internetowej www.wsip.com.pl/serwisy/ti/011-3.htm. Opisana tam lekcja może być lekcją religii przeprowadzoną w szkolnej pracowni komputerowej lub lekcją wychowawczą, języka polskiego czy informatyki.

Inną propozycją zastosowania TI w odkrywaniu i realizowaniu świata wartości związanych ze Świętami Bożego Narodzenia jest Ogólnopolski Konkurs Kartek Świątecznych, organizowany w Polsce już po raz trzeci. W regulaminie konkursu jest podkreślone, że "kartki świąteczne mają odzwierciedlać prawdę historyczną i autentyczną symbolikę związaną ze świętami Bożego Narodzenia". Wszystkich zainteresowanych udziałem w konkursie odsyłam do strony internetowej, gdzie znajduje się pełny tekst regulaminu - www.snti.wroc.pl (w dziale aktualności).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Reprezentant Chorwacji na konkurs Eurowizji: Bóg stał się dla mnie żywą osobą

2024-05-21 14:26

[ TEMATY ]

świadectwa

#świadectwo

Wikipedia.org

Baby Lasagna (2024)

Baby Lasagna (2024)

Bóg stał się dla mnie żywą osobą - tak o swoim nawróceniu mówi reprezentant Chorwacji na tegoroczny konkurs Eurowizji. 25-letni Marko Purišić, występujący pod pseudonimem Baby Lasagna, zajął na nim drugie miejsce piosenką „Rim Tim Tagi Dim”, opowiadającej o młodym człowieku wyjeżdżającym ze wsi do miasta.

Był to najlepszy wynik Chorwacji w tym konkursie. Po powrocie do kraju Purišić przyjęty został jak bohater. Premier Andrej Plenković zapowiedział, że państwo przyzna mu premię w wysokości 50 tys. euro. Jednak artysta zrezygnował z tych pieniędzy i przekazał je dwóm placówkom leczącym nowotwory.

CZYTAJ DALEJ

Największą wartością człowieka jest służba innym

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Mk 9, 30-37.

Wtorek, 21 maja. Dzień powszedni albo wspomnienie świętych męczenników Krzysztofa Magallanesa, prezbitera i Towarzyszy

CZYTAJ DALEJ

Religijność Polaków: Powolny spadek deklaracji wiary, szybszy spadek praktyk

2024-05-21 17:45

[ TEMATY ]

badania

religijność

Karol Porwich/Niedziela

W Polsce następuje powolny spadek deklaracji wiary, a także szybszy spadek praktyk - podaje Centrum Badań Opinii Społecznej (CBOS). Z ogłoszonego dziś raportu nt. religijności Polaków w ostatnich dziesięcioleciach wynika, że spadek praktyk najszybciej postępuje wśród osób najmłodszych (w wieku 18-24 lata) oraz mieszkańców wielkich miast i osób lepiej wykształconych.

Za odejściem ludzi z Kościoła - przynajmniej według deklaracji badanych - nie stoi głównie pandemia czy afery pedofilskie, ale brak potrzeby, obojętność i strata zainteresowania. W drugiej kolejności za spadek praktyk religijnych Polaków odpowiada (wg badań z 2022 roku) ogólna krytyka Kościoła jako instytucji: jego zaangażowanie w politykę, hipokryzja, nieaktualny przekaz, a także krytyka jego przedstawicieli, księży i biskupów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję