Reklama

Niedziela Rzeszowska

Nie obiecuję ci szczęścia na tym świecie...

Niedziela rzeszowska 6/2019, str. I

[ TEMATY ]

Dzień Chorego

Bożena Sztajner/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Światowy Dzień Chorego, który od 27 lat obchodzimy, został ustanowiony przez św. Jana Pawła II 13 maja 1992 r., w rocznicę zamachu na jego życie. Papież wyznaczył datę 11 lutego na coroczne jego obchody. Jest to dzień liturgicznego wspomnienia Matki Bożej z Lourdes, dzień pierwszego Jej objawienia dziewczynie – Bernadecie Soubirous w Grocie Massabielskiej w 1858 r.

Warto przypomnieć, że w bieżącym roku – 6 stycznia w Lourdes rozpoczął się Rok św. Bernadety, ustanowiony w związku ze 175. rocznicą urodzin i 140. rocznicą śmierci św. Bernadety Soubirous. To właśnie do św. Bernadety Matka Boża wypowiedziała znamienne słowa: „Nie obiecuję ci szczęścia na tym świecie, ale w przyszłym”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Od zawsze, także i dzisiaj, ludzie stawiają pytanie o sens cierpienia. Warto zwrócić uwagę, że jednym z największych problemów ludzi chorych nie zawsze jest ból, który można leczyć farmakologicznie, ale raczej cierpienie, które jest związane z poczuciem izolacji, opuszczenia, osamotnienia i bezradności.

Ustanawiając Światowy Dzień Chorego, Jan Paweł II podkreślił, iż Dzień ten ma na celu zwrócenie uwagi na obecność człowieka chorego wśród nas, na wołanie, jakie płynie ze strony świata cierpienia. Jest wezwaniem skierowanym do społeczeństw, organizacji rządowych, politycznych i międzynarodowych o podjęcie walki o godność człowieka chorego. Przypomina to także papież Franciszek w orędziu na tegoroczny Dzień Chorego zatytułowanym: „Darmo otrzymaliście, darmo dawajcie” (Mt 10,8).

Chrystus ustanawiając Kościół, posyłając Apostołów, daje pewne narzędzia pomocne w posłudze wobec chorych. To Słowo, osobista obecność przy człowieku, modlitwa, sakramenty święte – w tym namaszczenie olejem chorych, leczenie i uzdrawianie, ale także działalność charytatywna, a w tym wsparcie materialne. To wszystko należy do dziedzictwa duchowości chrześcijańskiej, której wprowadzenie na nowo w środowisko świata ludzi chorych i medycyny jest dzisiaj bardzo potrzebne.

Reklama

W tym roku centralne uroczystości Światowego Dnia Chorego obchodzone są w Kalkucie w Indiach. Jest to też okazja, aby przywołać postać Świętej Matki Teresy z Kalkuty i jej miłość do Boga, wyrażoną w miłości do człowieka chorego i opuszczonego.

„Ewangelia uczy nas, że świat nie będzie lepszy, gdy będzie mniej osób chorych. Świat będzie lepszy, gdy będzie więcej osób, które mają odwagę nieść przemieniającą moc Bożej miłości. Tylko miłość czyni nas bardziej ludzkimi, a cała reszta to dobre, lecz puste placebo (papież Franciszek – Panama 2019 r.).

Główne uroczystości z okazji Dnia Chorego w naszej diecezji rzeszowskiej będą obchodzone 11 lutego 2019 r. (poniedziałek) w Sanktuarium Matki Bożej u Ojców Bernardynów w Rzeszowie – i rozpoczną się Mszą św. sprawowaną pod przewodnictwem Księdza Biskupa o godz. 9.

A w poszczególnych szpitalach i placówkach medycznych odbędą się według przyjętych uzgodnień.

2019-02-06 11:52

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Orędzie na dzień chorego - zaufanie u podstaw opieki nad chorymi

[ TEMATY ]

orędzie

Dzień Chorego

O konieczności zaufania, jako podstawy opieki nad chorymi przypomniał Ojciec Święty w opublikowanym dziś orędziu na 29 Światowy Dzień Chorego. Jest on obchodzony 11 lutego 2021 r., we wspomnienie Najświętszej Maryi Panny z Lourdes.

Oto tekst papieskiego Orędzia w tłumaczeniu na język polski:

CZYTAJ DALEJ

Święty ostatniej godziny

Niedziela przemyska 15/2013, str. 8

[ TEMATY ]

święty

pl.wikipedia.org

Nawiedzając pewnego dnia przemyski kościół Ojców Franciszkanów byłem świadkiem niecodziennej sytuacji: przy jednym z bocznych ołtarzy, wśród rozłożonych książek, klęczy młoda dziewczyna. Spogląda w górę ołtarza, jednocześnie pilnie coś notując w swoim kajeciku. Pomyślałem, że to pewnie studentka jednej z artystycznych uczelni odbywa swoją praktykę w tutejszym kościele. Wszak franciszkański kościół, dzisiaj mocno już wiekowy i „nadgryziony” zębem czasu, to doskonałe miejsce dla kontemplowania piękna sztuki sakralnej; wymarzone miejsce dla przyszłych artystów, ale także i miłośników sztuki sakralnej. Kiedy podszedłem bliżej ołtarza zobaczyłem, że dziewczyna wpatruje się w jeden obraz górnej kondygnacji ołtarzowej, na którym przedstawiono rzymskiego żołnierza trzymającego w górze krucyfiks. Dziewczyna jednak, choć później dowiedziałem się, że istotnie była studentką (choć nie artystycznej uczelni) wbrew moim przypuszczeniom nie malowała tego obrazu, ona modliła się do świętego, który widniał na nim. Jednocześnie w przerwach modlitewnej kontemplacji zawzięcie wertowała kolejne stronice opasłego podręcznika. Zdziwiony nieco sytuacją spojrzałem w górę: to św. Ekspedyt - poinformowała mnie moja rozmówczyni; niewielki obraz przedstawia świętego, raczej rzadko spotykanego świętego, a dam głowę, że wśród większości młodych (i chyba nie tylko) ludzi zupełnie nieznanego... Popularność zdobywa w ostatnich stu latach wśród włoskich studentów, ale - jak widać - i w Polsce. Znany jest szczególnie w Ameryce Łacińskiej a i ponoć aktorzy wzywają jego pomocy, kiedy odczuwają tremę...

CZYTAJ DALEJ

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję